;
coinex

اولین رایانه ی شخصی توسط کدام کمپانی معرفی شد؟

اولین رایانه ی شخصی. Kenbak-1 توسط بسیاری از افراد به عنوان اولین "رایانه ی شخصی" جهان نامگذاری شده است.

آیا می دانید اولین رایانه ی شخصی توسط کدام شرکت و یا چه کسی معرفی شد و نام این دستگاه چه بود؟

با ما همراه باشید تا مختصری از تاریخچه ی اولین رایانه ی شخصی را به شما ارائه دهیم.

تاریخچه ی بولت وار Kenbak-1:

  • در سال ۱۹۷۰ در لس آنجلس و به وسیله ی جان بلانکنبیکر طراحی شد.
  • اولین بار در سال ۱۹۷۱ و باقیمت ۷۵۰ دلار به فروش رسید.
  • نام آن از نام خانوادگی طراحش گرفته شده است.
  • ماشین ۸ بیتی می باشد که حافظه ی ۲۵۶ بایت ارائه داده است.
  • قادر به اجرای چند صد دستورالعمل در ثانیه بوده است.
  • دارای حافظه ای در حدود ۱۰۰۰ کلمه بوده که می تواند پردازش کلمات را مدیریت کند.
  • اولین آگهی تبلیغاتی این رایانه ی شخصی در سپتامبر ۱۹۷۱ در Scientific American صورت گرفت.
  • ۵ سال قبل از عرضه ی Apple-1 به بازار عرضه شد.
  • بیش از ۵۰ دستگاه در بازه ی بین سال ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ تولید شد و روانه ی بازار گردید.
  • در سال ۱۹۸۷ و توسط موزه ی کامپیوتر بوستون به این رایانه ی شخصی به عنوان “اولین کامپیوتر شخصی تجاری در دسترس” رای دادند.
  • ارزش کنونی آن حداقل ۵۰۰۰ دلار می باشد.

Kenbak-1 توسط بسیاری از افراد به عنوان اولین “رایانه ی شخصی” جهان نامگذاری شده است. موزه ی تاریخ کامپیوتر هنگامی که این دستگاه در سال ۱۹۸۶ هنوز در بوستون واقع بود، این نام را به آن اختصاص داد. نکته ی جالب توجه این است که این دستگاه نشان دهنده ی اولین صورت تجاری دستگاه محاسباتی Von Neumann (برنامه ی ذخیره شده) در نظر گرفته شد و برای استفاده های شخصی قیمت گذاری شد.

اولین رایانه ی شخصی Kenbak-1 توسط جان بلانکنبیکر (John V.Blankenbaker) طراحی شد و در سال ۱۹۷۱ در صفحات علمی امریکا تبلیغ و به بازار عرضه شد و نام این دستگاه هم از نام خانوادگی طراحش برگرفته شده است.

فروش اولیه ی این دستگاه در ماه سپتامبر سال ۱۹۷۱ آغاز شد. قیمت این دستگاه برای یک نمونه ای که کامل مونتاژ شده بود، ۷۵۰ دلار بود.

Kenbak-1 در سال ۱۹۷۰ و قبل از تاریخ اعلام ریزپردازنده ها طراحی شد. اینتل ۴۰۰۴ (Intel 4004) که اولین میکروپردازنده ی جهان بود در سال ۱۹۷۱ معرفی شد. به جای استفاده از میکروپردازنده ها در این رایانه ها، تقریبا به طور کامل از اجزای TTL ساخته شد.

برخلاف بسیاری از ماشین آلات اولیه و موتورهای محاسبه گر، این دستگاه یک کامپیوتر ذخیره ساز برنامه ی واقعی بود که ۲۵۶ بایت حافظه داشت که طیف گسترده ای از عملیات و همچنین سرعتی نزدیک به ۱ مگاهرتز ارائه می کرد. منطق این کامپیوتر شامل مدارهای مجتمع مقیاس کوچک و متوسط نصب شده بر روی یک بورد مدار چاپ شده بود. رجیسترهای شیفت MOS به صورت حافظه ی سریال اجرا می شد. کلیدهای سوئیچ ورودی که زده می شدند، صفحه نمایش به عنوان خروجی روشن می شد.

این کامپیوتر برای آموزش در نظر گرفته شده بود و حرفه ای ها در این زمینه و برای استفاده از این دستگاه خیلی مشتاق شده بودند.

نمونه ی اولیه ی این کامپیوتر در بهار سال ۱۹۷۱ و توسط یک معلم دبیرستان به کار گرفته شد. این دستگاه هنوز هم کار می کند و در اکتبر سال ۲۰۰۵ در دانشگاه ایالتی مونتانا نشان داده شد.

ماشین آلات تولید شده بعد از آن تا حدودی در ظاهر با این دستگاه تفاوت داشتند اما دارای مجموعه ی دستورالعمل و عملکرد مشابه بودند.

به گفته ی آقای بلانکیبیکر، اگر این دستگاه را در جامعه ی دانشجویان دانشگاه و جوانان حرفه ای نشر می دادیم، ممکن بود به موفقیت بزرگتری هم نائل شود همانطور که در همان دهه اپل توانست بر پایه ی همین دستگاه، اپل ۱ را ارائه دهد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: vintage-computer


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر