;
coinex

برای اولین بار از لیزر برای خنک کردن آب استفاده کردند

لیزر. برای اولین بار از لیزر برای خنک کردن آب استفاده کردند

در حالی که بسیاری از مردم فکر می کنند که از لیزر می توان تنها برای گرم کردن مواد دیگر استفاده کرد، محققان برای اولین بار  از لیزر برای خنک کردن آب استفاده کرده اند. دانشمندان در دانشگاه واشنگتن توانسته اند با استفاده از لیزر مادون قرمز، آب مایع را تا حدود ۳۶ درجه ی فارنهایت (۲۰ درجه ی سانتی گراد) خنک سازند. این گروه یک مقاله ای منتشر کرده اند و در ان از اولین مثالی از یک پرتوی لیزری که مایعاتی مانند آب را در شرایط عادی خنک می کند، می گویند.

یکی از محققان می گوید که آنها واقعا از این قضیه مطمئن نبودند که آیا ممکن است که آب با یک لیزر خنک شود یا خیر و فقط بر حدس و گمان اکتفا کرده بودند و همین منجر به این شد تا از یک لیزر اینفرارد استفاده کنند که می تواند در کاربردهای بیولوژیکی، به عنوان نور مرئی که دارای یک اثری شبیه به آفتاب سوختگی می باشد، مورد استفاده واقع شود.

این لیزر مادون قرمز در یک نانو بلور موجود در یک قطره آب تابانده شد. این اتم های موجود در این کریستال، فوتون های نور را جذب کردند اما وقتی آنها منتشر می شوند، دارای انرژی زیادی هستند. این به نوبه ی خود باعث حمل گرمای زیادی هم از آب و هم از کریستال می شود.

محققان متوجه شدند که تحقیقشان می تواند نقش بهتری را در مطالعه ی چگونگی تقسیم سلول ها و عملکرد آنزیم ها و مولکول ها داشته باشد، اما تا به حال این امکان نبوده که سرعت این فرایند را کاهش داده باشند و یا آنها را به منظور مطالعه ی خواصشان خنک کرده باشند.

توانایی های اولیه از خنک کردن یک منطقه ی کوچک می تواند برای جلوگیری ازگرم شدن بیش از حد میکروپردازنده ها و یا ایجاد لیزرهای قوی تر از مدل های حال حاضر مورد استفاده قرار گیرد که در نهایت از گرم شدن بیش از حد و یا ذوب شدن آنها جلوگیری می کند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: slashgear


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر