;
coinex

محققان سنسوری کوچک ابداع کرده اند که با قورت دادن آن می توانید بر علائم حیاتی خود نظارت کنید

سنسوری کوچک. محققان سنسوری کوچک ابداع کرده اند که با قورت دادن آن می توانید بر علائم حیاتی خود نظارت کنید

امروزه اندازه گیری ضربان قلب و تعداد تنفس یک بیمار معمولا مستلزم استفاده از نوعی از سنسورهایی است که به طور مستقیم بر روی پوست قرار می گیرند، اما تکنولوژی جدیدی که در MIT ابداع شده است از یک سنسوری که قابل قورت دادن می باشد استفاده و بر ضربان قلب و تنفس از داخل دستگاه گوارش، نظارت می کند.

ما “قرص های دوربین” که قابل قورت دادن هستند را دیده ایم که می توانند یک ویدئوی HD از داخل بدن منتقل کنند و توسط سازمان غذا و داروی امریکا تایید شده است، اما این سنسور جدید به وسیله ی محاسبه ی ضربان قلب و تنفس کار خود را به سادگی از طریق گوش دادن به ضربان قلب و ریه ها انجام می دهد.

جیووانی تراورسو، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: “ما از طریق خصوصیات این موج صوتی ضبط شده در قسمت های مختلف  دستگاه گوارش دریافتیم که می توانیم هم ضربان قلب و هم تعداد تنفس را با دقت خوبی اندازه گیری کنیم.”

اساسا، این دستگاه یک میکروفن بسیار کوچک در یک کپسول سیلیکون می باشد که یک بیمار می تواند به آسانی آن را قورت دهد.

Albert Swiston، یکی از اعضای این تیم می گوید: “با استفاده از همین سنسور، ما می توانیم هم صداهای قلب و هم صداهای ریه را جمع آوری کنیم. این یکی از مزایای این رویکرد می باشد که ما می توانیم با استفاده از یک سنسور به دو دسته از  اطلاعات مختلف دست یابیم.”

این قرص “سیلیکون” همچنین شامل قطعات الکترونیکی برای پردازش این اصوات جمع آوری شده، جداسازی امواج صوتی مجزای قلب و تنفس از یکدیگر و همینطور از نویزهای ایجاد شده توسط بدن می باشد. این سنسور، سیگنال های رادیویی بی سیم را به یک گیرنده ی خارجی ارسال می کند که باید در حدود ۳ متر از بیمار فاصله داشته باشد.

به طور طبیعی، این دستگاه احتمالا تنها برای یک یا دو روز در سیستم گوارش بیمار باقی می ماند و برای ادامه نظارت و مانیتورینگ، نیاز است که یک کپسول دیگر بلعیده شود.

پژوهشگران امیدوارند که این سنسور می تواند بیمارانی با بیماری های مزمن را مورد ارزیابی قرار داده و همچنین می تواند برای نظارت بر سربازان در میدان جنگ و یا بهبود تمرین های ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد. در آینده آن ها قصد دارند تا سنسورهایی مشابه طراحی کنند که بیماری های قلبی را تشخیص دهد و شاید هم دستگاهی خلق نمایند که نه تنها قادر به تشخیص آن ها می باشد، بلکه این مشکلات و بیماری ها را نیز می تواند درمان نماید.

تراورسو می گوید: “ما امیدواریم که روزی قادر باشیم به عنوان مثال مولکول ها یا یک پاتوژن مشخص را تشخیص داده و سپس یک آنتبیوتیک تحویل دهیم. این توسعه و پیشرفت مبانی ای را به صورت کامل و غیر قابل انعطاف برای آن گونه از سیستم ها فراهم می آورد.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: mit


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر