;
coinex

چگونه یک اموجی توانست با پیشی گرفتن از کلمات به لغت سال تبدیل شود؟

اموجی ها چگونگی تعامل جهانیان با یکدیگر را تغییر داده اند. شما در حا حاضر می توانید یک تکه پیتزا سفارش داده، می توانید درخواست سرویس برای اتاقتان در هتل داشته باشید و یا حتی می توانید از یک حزب سیاسی حمایت نمایید. حتی به تازگی به گوش می رسد که سونی می خواهد با همین شخصیت های کوچکی که در گوشی هایتان یافت می شود، یک فیلم انیمیشنی بسازد.

اموجی ها چگونگی تعامل جهانیان با یکدیگر را تغییر داده اند. شما در حا حاضر می توانید یک تکه پیتزا سفارش داده، می توانید درخواست سرویس برای اتاقتان در هتل داشته باشید و یا حتی می توانید از یک حزب سیاسی حمایت نمایید. حتی به تازگی به گوش می رسد که سونی می خواهد با همین شخصیت های کوچکی که در گوشی هایتان یافت می شود، یک فیلم انیمیشنی بسازد.

اموجی ها اکنون قسمت اعظمی از فرهنگ ما را شکل می دهند و مهم ترین افتخار چند سال اخیر اموجی ها را نیز یکی از آن ها به تازگی برای خانواده اموجی ها به دست آورده است؛ دانشگاه آکسفورد شکلکی که نشان دهنده “اشک ریختن از شدت شادی” (Face with Tears of Joy) است را به عنوان لغت سال انتخاب کرده است.

شما ممکن است با خواندن این خبر بخندید و یا حتی گریه کنید! اما Vyv Evans، پروفسور زبان شناسی در دانشگاه Bangor معتقد است که اموجی ها چگونگی تعامل ما با یکدیگر را ارتقا داده اند.

Evans می گوید: "انتخاب این اموجی به عنوان لغت سال، درک و احساس مردم نسبت به زبان و اینکه یک لغت چه چیزی می تواند باشد را به چالش کشید. دلیل انتخاب آن هم رایج بودن آن است؛ اموجی ها شکل و قالب تعاملات امروزی ما هستند.  در سال گذشته در هر روز بیش از ۶ میلیارد اموجی ارسال شده و من فکر می کنم از بعضی زوایا انتخاب یک اموجی بسیار مناسب و بجا بوده است."

Evans می گوید: “انتخاب این اموجی به عنوان لغت سال، درک و احساس مردم نسبت به زبان و اینکه یک لغت چه چیزی می تواند باشد را به چالش کشید. دلیل انتخاب آن هم رایج بودن آن است؛ اموجی ها شکل و قالب تعاملات امروزی ما هستند.

در سال گذشته در هر روز بیش از ۶ میلیارد اموجی ارسال شده و من فکر می کنم از بعضی زوایا انتخاب یک اموجی بسیار مناسب و بجا بوده است.”

اگر بخواهیم بهتر به این قضیه نگاه کنیم باید گفت روزانه ۶ میلیارد اموجی در سیاره ای برای یکدیگر ارسال شده که ۷ میلیارد جمعیت آن است!

یک عکسِ به تمام معنا!

هیچ کس نمی توانست ظهور اموجی ها را پیش بینی نماید، چیزی که در سال ۱۹۹۹ در ژاپن و با ۱۸۰ کاراکتر کار خود را آغاز کرده بود. تقریبا اموجی را می توان این گونه تعریف کرد: “عکس”.

دنیای غرب اموجی ها را تا سال ۲۰۱۰ که یونیکد (Unicode) – سازمانی که توسعه پلتفرم های پیام رسان را هماهنگ می کند – آن ها را به عنوان یک هنجار و کاراکتر شناخته شده در نظر گرفت، به صورت رسمی آن ها را مشاهده و استفاده نکرد.

از آن موقع، اموجی جزیی از پلتفرم های مختلف از جمله iOS و اندروید بوده است. اموجی ها از زمان رسمی شدنشان شبیه به هیروگلیف (Hieroglyphics؛ خط مصر باستان که از شکل ها و نقوش مختلف تشکیل شده بود) بودند اما مفهومشان کاملا متفاوت است.

Evans در ادامه توضیح می دهد: “اگر بخواهیم سخت گیرانه به اموجی بنگریم، آن ها زبان نیستند بلکه گونه ای از تعاملات به شمار می آیند. این، چیزی اضافه کرده که از تعاملات روزمره مبتنی بر متن ما فراموش شده است.”

او در ادامه می گوید: "اموجی بهترین تشبیه برای نشانه های اجتماعی افراد است که در هنگام تعاملات کلامی دستگیرمان می شود؛ این ها کاملا غیر زبانی هستند و در قالب کلمات نمی توان بیانشان کرد.  اکثر مردم فکر می کنند که معانی از کلمات و قواعد گرامریِ زبانی که از آن برای ترکیب کلمات به جملات استفاده می کنیم، نشات می گیرد، اما در واقع این تنها قسمتی از دریافت معانی و درک ما از تعاملات چهره به چهره مان می باشد."

او در ادامه می گوید: “اموجی بهترین تشبیه برای نشانه های اجتماعی افراد است که در هنگام تعاملات کلامی دستگیرمان می شود؛ این ها کاملا غیر زبانی هستند و در قالب کلمات نمی توان بیانشان کرد.

اکثر مردم فکر می کنند که معانی از کلمات و قواعد گرامریِ زبانی که از آن برای ترکیب کلمات به جملات استفاده می کنیم، نشات می گیرد، اما در واقع این تنها قسمتی از دریافت معانی و درک ما از تعاملات چهره به چهره مان می باشد.”

اموجی ها از هدف اصلی توسعه شان عبور کرده اند، آن ها تنها برای چشمک زدن به دوستتان هنگام گفتن یک جمله طعنه آمیز نیستند!

Evans خاطر نشان کرد که “شاهکارهای ادبی نیز قادر به ترجمه به اموجی می باشند.

آلیس در سرزمین عجایب که کتابی با ۲۷۵۰۰ کلمه می باشد، به حدودا ۲۵۰۰۰ اموجی ترجمه شده است. این امکان برای اموجی ها وجود دارد که به تنهایی به یک زبان بصری تبدیل شوند اما این چیزی نخواهد بود که اکثر مردم به آن خاطر از اموجی استفاده می کنند بلکه آن ها اکثرا برای بیان و تاکید بر احساسات دیجیتالیشان از اموجی بهره می برند.

وارد کردن احساسات به مکالمات و تعاملات متنی ما که ایده ای به نسبت ساده به نظر می رسید، هم اکنون به گونه ای از تعاملات روزمره ما تبدیل شده و در هر جایی نیز می توان شاهد آن ها بود.”

گمشده ای در ترجمه

Evans در ادامه توضیح می دهد که اموجی ها تعامل با مردم دنیا در سرتاسر این کره خاکی را آسان تر کرده اند؛ مسلما فرستادن عکس هایی کوچک و مرتبط می تواند در سهولت تعاملات ما کمک بسیاری نماید. البته نباید از این موضوع غافل شد که تفاوت های فرهنگی نیز در بین مردم و ملل مختلف وجود دارد که باید به آن ها نیز توجه داشت.

او در ادامه افزود: "یک لبخند کم و بیش در همه جای دنیا، چه در بین آمریکایی ها و فرانسوی ها و چه در میان مردم ژاپن و شرق دور به یک معنی می باشد. البته همانطور که گفتیم تفاوت های فرهنگی نیز در چگونگی استفاده از اموجی وجود دارد؛ به عنوان مثال چگونگی قرارگیری دست ها در هنگام عبادت در فرهنگ غربی ریشه در مذهب آن ها دارد اما این، منشا و ذات آن اموجی نیست. این اموجی از فرهنگ ژاپن اقتباس شده که آن هم نشانه و رفتاری سنتی برای بیان درخواست و تشکر کردن از یک نفر دیگر می باشد."

او در ادامه افزود: “یک لبخند کم و بیش در همه جای دنیا، چه در بین آمریکایی ها و فرانسوی ها و چه در میان مردم ژاپن و شرق دور به یک معنی می باشد. البته همانطور که گفتیم تفاوت های فرهنگی نیز در چگونگی استفاده از اموجی وجود دارد؛ به عنوان مثال چگونگی قرارگیری دست ها در هنگام عبادت در فرهنگ غربی ریشه در مذهب آن ها دارد اما این، منشا و ذات آن اموجی نیست. این اموجی از فرهنگ ژاپن اقتباس شده که آن هم نشانه و رفتاری سنتی برای بیان درخواست و تشکر کردن از یک نفر دیگر می باشد.”

البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تفاوت های فرهنگی تنها چالش پیش رو در مکالمات و تعاملات با اموجی ها نیستند. هر پلتفرم، از یک نسخه ای از اموجی پشتیبانی می کند که گاه با نسخه های دیگر آن کمی متفاوت می باشد و این بدان معنی است که ارسال آن ها به یک دستگاه دیگر منجر به بد ترجمه شدن آن می شود.

به عنوان مثال شکلک رقص در iOS یک خانم دیده می شود اما در یک دستگاه سامسونگ یا مایکروسافت به صورت یک مرد به نمایش در می آید و اگر شما از کیبورد گوگل استفاده می کنید شاهد یک موجود حیوانی خنثی خواهید بود.

این امر می تواند منظور فرستنده اموجی را به طور کلی تغییر دهد. Evans در ادامه افزود: “انتظار می رود که دیگر شاهد این اتفاق ها نباشیم زیرا یونیکد مجموعه ای از قواعد و شاخص هایی را مبنی بر چگونگی کارایی و نمایش آن ها و اینکه چه ویژگی هایی را با خود به همراه خواهند داشت، وضع کرده است. اما هنوز هم در پلتفرم های مختلف شاهد تفاوت هایی خواهیم بود.”

این امر می تواند منظور فرستنده اموجی را به طور کلی تغییر دهد. Evans در ادامه افزود: "انتظار می رود که دیگر شاهد این اتفاق ها نباشیم زیرا یونیکد مجموعه ای از قواعد و شاخص هایی را مبنی بر چگونگی کارایی و نمایش آن ها و اینکه چه ویژگی هایی را با خود به همراه خواهند داشت، وضع کرده است. اما هنوز هم در پلتفرم های مختلف شاهد تفاوت هایی خواهیم بود."

و البته به همین دلایل پدیده ای با نام “alien in the box” (بیگانه ای در جعبه یا کادر) به وجود آمده است. اگر پلتفرمی که شما مورد استفاده قرار می دهید از یک اموجی خاص پشتیبانی نکند، این اموجی (alien in the box) دیده خواهد شد و همین امر در مکالمات روزمره، افراد بسیاری را سردرگم کرده است و آن ها این گونه فکر می کنند که این یک اموجی است که آن را ندارند.

Evans در اینباره افزود: “برخی از مردم فکر می کنند که این یک اموجی عجیب و شگفت انگیز می باشد که آن ها، آن را ندارند اما در واقع به سادگی باید گفت که این یک راه تعیین شده ای بر این موضوع است که دستگاه شما از آن اموجی خاص پشتیبانی نمی کند.”

چه شما آن ها را دوست داشته باشید و یا از آن ها متنفر باشید باید بدانید که اموجی ها برای ماندن آمده اند و تاثیرشان بر روی زبان ها نیز قطعا بیش از این نیز خواهد شد. لیست منتخب یونیکد برای آپدیت سال 2016 آماده شده و ما در آن می توانیم شاهد حضور اموجی هایی از جمله ROFL (Rolling On the Floor, Laughing؛ از شدت خنده روی زمین پیچ و تاب خوردن(، lying face (چهره دروغ گفتن)، selfie (سلفی)، avocado (آوکادو)، mother Christmas و خیلی های دیگر باشیم.

اما اگر شما فکر می کنید که اموجی ارزش بردن جایزه کلمه سال را هنوز نداشته است نگران نباشید. Evans معتقد است که “ما به این زودی ها شاهد حضور اموجی ها در دیکشنری انگلیسی آکسفورد نخواهیم بود.”

حال نظر شما در رابطه با انتخاب یک اموجی به عنوان لغت سال چیست؟ آیا فکر می کنید یک “شکلک” ارزش تبدیل شدن به با ارزش ترین لغت سال را داشته است؟

.

.

منبع: techradar


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر