;
coinex

فرایند جدید می تواند به شفافیت صفحه نمایش های LED کمک کند

صفحه نمایش های LED. یک فرایند جدید در توسعه ی مواد اتمی نازک می تواند در پیشبرد توسعه ی صفحه نمایش های شفاف LED، سلول های خورشیدی کارامد و ترانزیستورهای کوچک موثر باشد.

یک فرایند جدید در توسعه ی مواد اتمی نازک می تواند در پیشبرد توسعه ی صفحه نمایش های شفاف LED، سلول های خورشیدی کارامدتر و ترانزیستورهای کوچک موثر باشد. مهندسانی از دانشگاه برکلی و آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، برای رفع نقوص مشترک برای فیلم های وعده داده شده روشی ساده با استفاده از نیمه هادی های تک لایه ای یافته اند.

محققان با استفاده از یک سوپر اسید آلی برای پی بردن به رفتار شیمیایی یک نیمه هادی تک لایه ای ساخته شده از دی سولفید مولیبدن یا همان MoS2 توانستند به یک افزایش ۱۰۰ برابری در بهره وری درخشندگی عکس این مواد از ۱ درصد تا ۱۰۰ درصدی دست یابند.

یک پروفسور از دانشگاه برکلی می گوید: “این تحقیق، اولین نمایش یک تک لایه ای عالی اپتوالکترونیکال را ارائه می دهد که در مواد به این نازکی اصلا سابقه نداشته است.”

در این تحقیق از لایه های  MoS2 استفاده کرده اند که ضخامت آنها تنها هفت دهم یک نانومتر می باشد که حتی از یک رشته از DNA یک انسان به قطر ۲.۵ نانومتری هم نازکتر است. فروبردن این مواد در یک سوپر اسید، از طریق یک واکنش شیمیایی به نام پروتونه و با از بین بردن آلاینده های که جای اتم های از دست رفته را پر می کنند، این نقص و کاستی ها را رفع می کنند.

 فروبردن این مواد در یک سوپر اسید، از طریق یک واکنش شیمیایی به نام پروتونه و با از بین بردن آلاینده های که جای اتم های از دست رفته را پر می کنند، این نقص و کاستی ها را رفع می کنند.

نیمه هادی های تک لایه ای به دلیل جذب پایین نور و توانایی مقاومت در برابر تاب برداشتن، خمیدگی و دیگر فشارها متریال جالبی می باشند و برای دستگاه های شفاف و یا انعطاف پذیر ایده آل هستند.

یک سری کم وکاستی هایی در ترانزیستورها وجود دارد که می تواند منجر به این می شود که پتانسیل تراشه ها برای کوچکتر و نارکتر شدن کمتر شود، با استفاده از همین روندی که در بالا ذکر شد می توان به بهبود عملکرد ترانزیستورها نیز کمک کرد.

Javey می گوید: “این تک لایه های بدون نقص علاوه بر اینکه امکان ایجاد انواع جدید از سوئیچ های کم انرژی را می دهد، می تواند این مشکل را هم حل کند.”

در انتها می توان گفت که نیمه هادی های تک لایه ای بدون نقص MoS2 که توسط لیزر تحت تاثیر قرار گرفته اند، می توانند در توسعه ی شفافیت صفحه نمایش های LED، سلول های خورشیدی با راندمان فوق العاده بالا، آشکارسازهای عکس و ترانزیستورهای با مقیاس نانو کمک کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر