;
coinex

ایجاد رگ های خونی زنده با چاپ سه بعدی

رگ های خونی زنده. هم اکنون دانشمندان موفق به ایجاد رگ های خونی زنده با چاپ سه بعدی شده اند

محققانی از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در یک اقدام موفقیت آمیز که می تواند منجر به چاپ کردن ارگان های بدن و یک درک گسترده از فیزیولوژی بدن شود، توانستند عروق خونی کاربردی را به صورت سه بعدی چاپ کنند که درست مانند نمونه ی واقعی آن عمل می کند.

بیوپرینترهای سه بعدی مشابه پرینترهای متعارف سه بعدی هستند، اما به جای استفاده از مواد بی اثر، از “بیو جوهر” استفاده می کنند – بلوک های ساختاری اساسی هستند که با بدن انسان سازگار می باشند. یک تیم LLNL به رهبری مهندس مونیکا مویا برای ایجاد این رگ های خونی چاپ شده ی سه بعدی، این مواد خاص را با سلول های زنده ترکیب کردند. این مواد و محیط برای فعال کردن رگ های خونی کوچک، یا مویرگ های انسان طراحی شدند تا خود به خود توسعه یابند. یک نشریه از LLNL اینگونه توضیح می دهد:

این فرایند مدتی طول می کشد و بنابراین در ابتدای کار، لوله ها در خارج از سلول ها و دیگر مواد زیستی چاپ می شوند تا مواد ضروری را به اطراف محیط چاپ شده تحویل دهند. در نهایت این مویرگ های خود مونتاژ می توانند به این لوله های زیستی چاپ شده متصل شوند و مواد را به سلول ها تحویل دهند و دقیقا به همان صورتی که در بدن انجام می دهند، عمل می کنند.

مویا می گوید: “اگر شما این رویکرد مهندسی را با طبیعت در پیش بگیرید به شما این امکان داده می شود که از زیست شناسی برای کمک به ایجاد تفکیکی بهتر از بافت های چاپی استفاده کنید. ما این توانایی بدن برای رشد خود به خود را اعمال می کنیم و شما آن را با چیزی که در فیزیولوژی درست تر است به اتمام می رسانید. ما می توانیم این سلول ها را در یک محیطی که آنها می شناسند  و می دانند که به ساخت رگ های خونی نیاز دارند قرار دهیم.”

این رگ های خونی منتجه را نمی توان پیوند زد، اما آنها برای مطالعات سم شناسی وتست درمان پزشکی (که منجر به کاهش وابستگی به حیوانات آزمایشگاهی می شود) مناسب هستند و مویا می گوید آنها همچنین یک بستر ازمایشی برای علوم پایه فراهم می کنند. از چیزهای دیگری که در رابطه با این چاپ های سه بعدی می توان گفت این است که در نهایت می توانند به اصطلاح منجر به ارگان هایی بر روی یک تراشه شوند که به آرام کردن کمبود ارگان فعلی کمک می کند.

دانشمندان امیدوارند که این رگ ها را به طریقی سازماندهی کنند که در طبیعت موجود باشند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما روزی شاهد نمونه ی بافت های مصنوعی و حتی پیوند آنها خواهیم بود.

به امید موفقیت روز افزون دانشمندانی که برای گسترش علم و خدمت به مردم تلاش می کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmodo


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر