;
coinex

تشخیص زخم های عفونی با باند های فلوئورسنت

 این چسب های پوشیدنی در تماس با جراحت هایی مانند سوختگی که در معرض عفونت هستند، رنگ فلوئورسنت آزاد کرده و به پزشکان برای درمان بهینه کمک می کند.

معضل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک به سرعت در حال افزایش است. سالی دیویس، رئیس امور سلامت انگلستان، تهدید آن را با خطرات تروریسم در یک دسته قرار می دهد. یکی از موارد استفاده از آنتی بیوتیک، جلوگیری از عفونت در زخم های باز است. اما تمام زخم ها عفونی نشده و به آنتی بیوتیک احتیاج ندارند؛ تشخیص اینکه کدام یک از زخم ها به درمان های آنتی بیوتیکی نیاز دارند، از چالش های بزرگ پزشکان محسوب می شود.
محققان دانشگاه Bath، به سرپرستی دکتر توبی جنکینز،به نوعی پوشیدنی دست یافتند که می تواند عفونی بودن زخم ها را تشخیص داده و از مصرف غیر ضروری آنتی بیوتیک جلوگیری کند. این چسب های پوشیدنی در تماس با جراحت هایی مانند سوختگی که در معرض عفونت هستند، رنگ فلوئورسنت آزاد کرده و به پزشکان برای درمان بهینه کمک می کند. لازم به ذکر است،بعد از درمان زخم اولیه، علائم عفونی آن آشکار می شود.
انگیزه ی اصلی این پروژه 6 سال پیش، زمانیکه جنکینز و همکارش دکتر آمبر یانگ، (رئیس مرکز تحقیقات سوختگی در بیمارستان کودکان بریستول) از یک کیلینیک سوختگی بازدید می کردند، ایجاد شد. دیدار او از یک کودک که از سوختگی آب جوش رنج می برد، نگرانی او را تشدید کرد. جنکینز می گوید: ” با توجه به اینکه تشخیص سریع عفونت وجود ندارد، ممکن بود زخم های کودک به سرعت عفونی شده و به مرگ منجر شود.”
پزشکان معمولا برای تشخیص زخم های عفونی، نمونه ای از زخم را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می دهند، که نتایج آن حداکثر تا دو روز مشخص می شود. ممکن است در این مدت زمان، زخم عفونت کرده و در نهایت به مرگ بیمار منجر شود.
برای جلوگیری از چنین خطراتی، به محض ظهور علائمی مانند تب و یا تغییر رنگ محیط اطراف زخم، آنتیبیوتیک تجویز می شود. بنابر تحقیقات به عمل آمده، برای درمان زخم های سوختگی، در 25 درصد موارد از آنتی بیوتیک استفاده می کنند، این در حالیست که تنها 7 درصد آنها در معرض عفونت قرار دارند. علاوه بر هزینه بر بودن این روش درمانی، استفاده ی غیر ضروری از آنتی بیوتیک مقاومت بدن را در برابر آنها افزایش می دهد. همچنین، باز کردن باند برای بررسی بیشتر، برای کودکان بسیار درناک و غیر قابل تحمل است. علاوه بر این می تواند جای زخم همیشگی روی پوست آنها ایجاد کند.
باکتری ها در زخم های عفونی، به شکل بیوفیلم قرار می گیرند. (مجموعه ای از ارگان های میکروبی که در نقطه ی اتصال سلولها، کنار هم قرار می گیرند.) باند پوششی تولید شده توسط جنکینز در تماس با بیوفیلم ها تغییر رنگ می دهد. این در شرایطی به وجود می آید که سیستم دفاعی بدن توانایی مقابله با مجموعه ی باکتری های روی زخم را نداشته باشد _ آستانه ی استعمار بحرانی (CCT).
جنکینز می گوید: “در این مرحله، شاهد رشد سریع باکتری های روی زخم هستیم. تراکم بیوفیلم ها به سرعت افزایش می یاد.”اندازه گیری دقیق آن کار آسانی نیست. به همین دلیل پزشکان و پرستاران برای احتیاط بیشتر، به تجویز آنتی بیوتیک رو می آورند.
به گفته ی جنکینز، چسب پوششی عفونت را تشخیص داده و در عرض 10 تا 20 دقیقه نقاط فلوئورسنت آن روشن می شود. باکتری ها در این مدت زمان، فرصت حرکت به سوی جریان خون را نداشته و پزشکان به سرعت می توانند درمان را آغاز کنند. این پوشش می تواند باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس (باکتری که منجر به مقاومت باکتریایی MRSA می شود)، سودوموناس (عامل مرگ 3 کودک در سال 2012) و انتروکوکوس فکالیس (باکتری شکم و روده) را تشخیص دهد.
بعد از ترخیص بیماران، همیشه نگرانی بروز علائم عفونت وجود دارد. بنابراین پزشکان توصیه می کنند که هر چند ساعت یکبار، دمای بدن بیمار سنجیده شود. اما این به تنهایی کافی نیست، به همین دلیل این چسب پوششی نوعی ضمانت برای تشخیص بیماری محسوب می شود.
در حال حاضر، نمونه ی اولیه آن در حال آزمایش است و احتمالا تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت. امیدواریم این محصول تا سال 2020 به تولید عمده برسد. نسخه های اولیه نوع عفونت را تشخیص نمی دهند، اما هدف نسخه های پیشرفته تر این است که بتواند با رنگ های متفاوت، انواع عفونت را تشخیص دهد.

تهدید مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها

هشدارهایی که در مورد خطرات مقاومت آنتی بیوتیکی داده می شود، بسیار جدی است. به اعتقاد سالی دیویس، اگر مخاطرات به ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک منجر نشود، سیستم های سلامتی افراد به شرایط بحرانی اوایل قرن نوزدهم می رسد.
تحقیقات نشان می دهند که اگر اثرات منفی آنتی بیوتیک متوقف نشود، جراحی های معمولی و شیمی درمانی هم بی تاثیر خواهند بود.
مطالعات نشان می دهند، اگر تاثیر داروهای درمانی 30 درصد کاهش یابد، می تواند 120000 عفونت جدید ایجاد کند. علاوه بر آن، اثرات جانبی بیماری های عفونی می توانند 6300 بیماری مرگ آور جدید را به وجود آورد.
این مطالعات در ژورنال Lancet Infection Diseases به چاپ رسیده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام آیا در پزشکی می شود تشخیص داد ایجاد زخم مربوط به چه زمانی بوده ؟

    پاسخ