;
coinex

رنگ های تابان، ابزار پزشکی جدیدی برای تشخیص بیماری ها هستند

رنگ های تابان، ابزار پزشکی جدیدی برای تشخیص بیماری ها هستند

ابزاز پزشکی جدیدی که به تازگی توسعه یافته است، رنگ های تابان هستند.

سالهاست که دانشمندان برای ساخت رنگ تابانی تلاش می کنند که بتوان آنها را به داخل بدن بیماران تزریق کرد. این رنگ با دوربین های مخصوصی که قابلیت تهیه ی تصاویر عمیق و دقیق از داخل بدن را دارند، قابل مشاهده است.
این تصاویر فلورسنتی می توانند مناطق ایجاد تومور را که در نزدیکی پوست قرار دارند، در سرطان های سر و گردن، ملانوما و سرطان سینه مشخص کنند.
تا به حال رنگ های زیادی با هدف مشابه ایجاد شده اند، اما آنها با عوارض سلامتی همراه هستند. برخی از آنها از لوله های نانوی کربنی ساخته شده و برخی دیگر که از نقاط کوانتومی ایجاد شده اند، می توانند روزها و یا حتی ماه ها در بدن افراد باقی بمانند؛ و احتمالا قبل از دفع نهایی در کبد و یا طحال فرد تجمع می کنند.
دانشمندان دانشگاه استنفورد توانستند با ایجاد نوعی رنگ که در عرض 24 ساعت از طریق ادرار از بدن خارج می شود، این مشکل را رفع کنند. با توسعه ی این روند تصویر سازی، این روش به یک ابزار پزشکی با ارزش تبدیل خواهد شد.
الکس آنتاریس، دانشجوی فارغ التحصیل و نویسنده ی ارشد مقالات اخیر در ژورنال Nature Material گفته است: “تولید ماده ای که در نور مادون قرمز، خاصیت فلورسنت داشته و در عین حال قابل حل در آب باشد، یکی از مشکلات اساسی این کار محسوب می شود. رنگ های زیادی هستند که در نزدیکی نادون قرمز، خاصیت درخشندگی دارند، اما متاسفانه در آب حل نمی شوند؛ بنابراین نمی توانیم آن رنگ ها را وارد جریان خون انسان ها کنیم. تولید خود رنگ در واقع مشکل کار بود. بیشتر از سه سال برای این کار زمان صرف کردیم تا اینکه بالاخره موفقیت حاصل شد.”
علاوه بر تمام این توصیفات، تصاویری که از این رنگ ها به وجود می آیند، بسیار دقیق تر و عمیق تر از رنگ های دیگر هستند، بدین ترتیب در علوم پزشکی و جراحی ها از ارزش بیشتری برخوردار خواهند بود.
رنگ نامبرده، در نزدیکی محدوده ی مشخصی از مادون قرمز که با نام دومین پنجره ی نزدیک مادون قرمز یا NIR-II شناخته می شود، از خود نور ساتع می کند. نوع رنگ هایی که در محدوده ی نامبرده از خود نور ساتع می کنند، طول موج طولانی تری دارند که آنها را در عبور از بافت هایی با پراکندگی اندک، توانا می کند. به بیان دیگر، دلیل تصویر سازی بهتر رنگ های جدید، همین ویژگی اخبر است.
در مقاله توضیح داده شده که چگونه تصاویر فلورسنت NIR-II می توانند راهنمای جراحی باشند؛ این تصاویر می توانند در عین حال به ضبط ویدئو بپردازند. یک کنتراست قابل توجه برای تکنیک های تصاویر توموگرافی، که در واقع می تواند ساعت های طولانی معطوف به اسکن کردن را به دقایقی کوتاه تبدیل کند.
هانجی دای، شیمیدان و محقق ارشد این تحقیقات می گوید: “این مساله می تواند امکان استفاده از تصاویر فلورسانس را برای مصارف پزشکی فراهم کند. دسترسی عمیق و بی سابقه ی آنها امکان تجزیه و تحلیل های جزئی تر و جراحی های دقیقتر را به وجود می آورد.”

رنگ های درخشان، ابزار پزشکی جدیدی برای تشخیص بیماری ها هستند

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: futurity


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر