;
coinex

درمان سرطان خون به وسیله مسدود کردن پروتئینی خاص

محققان استرالیایی پروتیئی کشف کرده اند که با مسدود کردن آن می توان رشد سلول های سرطانی را متوقف نمود.

درمان سرطان خون هم کشف شد. محققان استرالیایی پروتیئی کشف کرده اند که با مسدود کردن آن می توان رشد سلول های سرطانی را متوقف نمود.

بدن ما انسان ها به منظور تنظیم چگونگی رشد و تقسیم سلول ها کنترلگر هایی دارد که مکانیسمی بسیار مفید برای جلوگیری از گسترش بیماری در بدن محسوب می شوند؛ هنگامی که بدن دچار لوسمی حاد میلوئید (AML) –فرم تهاجمی سرطان خون- شود، این کنترلگر ها خنثی می شوند و در واقع سلول های سرطانی آزاد می گردند و به صورت غیر قابل کنترلی رشد می کنند.

هم اکنون محققان استرالیایی پروتئینی کشف کرده اند که این فرایند را کنترل می کند و نشان داده اند که این پروتیئن می تواند مرگبارترین شکل سرطان را متوقف کند.

تنها راه درمان AML – نوعی از سرطان خون است که به سرعت رشد می کند و در ۲۴ درصد از موارد، فرد این شانس را دارد که تنها تا ۵ سال زنده  بماند- شیمی درمانی است که این نوع درمان هم عوارض و اثرات جانبی زیادی را در پی دارد که از جمله ی آنها می توان به تهوع، ریزش مو، اسهال و مشکلات باروری اشاره کرد و از همه ی این موارد بدتر اینکه در بیش از سه چهارم از بیماران این نوع درمان جوابگو نیست و فرد مبتلا به حالت اولیه باز می گردد.

این لیست طولانی از عوارض ناشی از این درمان باعث شد تا محققان در موسسه ی تحقیقات پزشکی والتر و الیزا به شدت به دنبال راه حلی موثرتر باشند. این محققان نه تنها کشف کردند که پروتئینی به نام Hhex منجر به تسهیل رشد سلول های AML می گردد، بلکه تشخیص دادند که این پروتئین برای سلول های سالم خون مورد نیاز نیست و بنابراین بدون هیچگونه نگرانی و عوارض جانبی می تواند برای درمان این بیماری مورد استفاده واقع شود.

دکتر Matt McCormack از موسسه ی والتر و الیزا هال اینگونه شرح می دهد: “Hhex تنها برای سلول های لوسمیک ضروری است، یعنی ما هم اکنون می توانیم بدون هیچگونه عوارض سمی  بر روی سلول های نرمال، لوسمی را درمان کنیم و بدین وسیله از بسیاری از عوارض جانبی و جدی که هم اکنون برای درمان سرطان وجود دارد، پیشگیری کنیم. ما به این قضیه پی برده ایم که در افراد مبتلا به AML، سطح پروتیئن Hhex افزایش یافته و بدین صورت به رشد بی رویه ی سلول ها کمک می کند و بنابراین با متوقف کردن این پروتئین غیر ضروری برای بدن می توانیم از این امر جلوگیری نماییم.”

زمانی که دانشمندان این پروتئین را مسدود کردند، دریافتند که توانسته اند سلول های AML را به طور کامل از بین ببرند. چالشی که هم اکنون برای محققان وجود دارد این است که بتوانند بخش های حیاتی این پروتیئن را تشخیص دهند تا بدین وسیله بتوانند داروهایی را توسعه دهند که فعالیت این بخش حیاتی را متوقف کنند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر