;
coinex

اندومورفین ؛ جایگزینی بدون عوارض جانبی برای مورفین

اندومورفین ؛ جایگزینی بدون عوارض جانبی برای مورفین شناخته شده است.

اندومورفین ؛ جایگزینی بدون عوارض جانبی برای مورفین شناخته شده است.

سالهای زیادی است که از مواد مخدر به عنوان دارویی برای تسکین درد استفاده می شود اما همه ی ما به خوبی می دانیم که آنها بدون عوارض نیستند و در موارد حاد خسارت جانی و مالی زیادی هم به بار می آورند. اختلال حرکتی و دپرسیون تنفسی از عوارض جانبی بالقوه ی آن است. با اعتیاد سربازان جنگ ویتنام از اواسط قرن نوزدهم همچنان خطر اعتیاد به عنوان مشکلی بزرگ باقی مانده است. هم اکنون محققان مسکن جدیدی توسعه داده اند که ادعا می کنند به قدرتمندی مورفین عمل می کند، اما خیلی از عوارض ناخواسته ی آن را ندارد.

دانشمندان دانشگاه تولان از نیو اورلئان، نسخه ای از ماده ای شیمیایی به نام اندومورفین (endomorphin) ایجاد کرده اند که به طور طبیعی در بدن عمل می کند. این داروی مبتنی بر پپتید برای همان گیرنده های مواد مخدر ضد دردی مانند مورفین هدف گذاری می شود و در همین حین محققان در نظر دارند که با اندازه گیری عملکرد جانبی آنها ایمنی و اثر بخشی آن را تعیین کنند.

این محققان دوزهای مشابهی از داروی جدید و مورفین را برای موشها استفاده کردند. مهارت های حرکتی و تنفس آن دسته از موش هایی که مورفین به آنها تزریق شد، با اختلال مواجه شد؛ در حالیکه موش هایی که اندومورفین را تجربه کردند، هیچ دپرسیون تنفسی و یا اختلال در مهارت های حرکتی را تجربه نکردند و علاوه بر این موضوع، کاهش درد با استفاده از اندومورفین، با مورفین برابر و حتی بیشتر از آن هم بود.

James Zadina  رهبر این پژوهش، استاد پزشکی، داروشناسی و علوم اعصاب در این دانشگاه علوم پزشکی می گوید: “با این داروی جدید از عوارض جانبی خبری نیست و یا خیلی کاهش یافته است. ارائه ی چنین مسکن دردی آن هم بدون عوارض جانبی برای یک پپتید بی سابقه است.”

این پژوهش در مجله ی Neuropharmacology چاپ شده است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gizmag


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر