;
coinex

بحران ویروس زیکا در برزیل و تصاویر تکان دهنده ی آن

بحران ویروس زیکا در برزیل و تصاویر تکان دهنده ی آن
بحران ویروس زیکا و شیوع بی سابقه ی آن در کشور برزیل باعث نگرانی سازمان بهداشت جهانی شد.
مرکز کنترل بیماری ها CDC از خانم های باردار خواسته است که به کشور هایی که مشکوک به انتشار ویروس زیکا هستند، مسافرت نکنند. متاسفانه درمان نارسایی های ناشی از ویروس زیکا هنوز کشف نشده است. ویروس زیکا از طریق پشه ها منتقل می شود.
به تازگی ارتباط ویروس زیکا با نوعی نارسایی عصبی که موجب تولد نوزادان با جمجمه های کوچک و رشد ناقص مغز می شود، کشف شده است؛ این نارسایی با نام میکروسفالی شناخته می شود. در سال 2014، 146 مورد میکروسفالی در برزیل گزارش شد، و تولد نوزادان با این نارسایی در سال 2015، 20 برابر بیشتر از سطح معمول بوده است. از زمان شیوع گسترده ی ویروس زیکا از آوریل 2015، نزدیک به 4000 مورد از کودکان تازه متولد شده، مادرانی داشتند که در طول دوران بارداری خود به ویروس زیکا دچار شدند. ویروس زیکا از طریق پشه ی Aedes aegypti انتقال یافته و علائم آن شامل تب درجه پایین، جوش های کوچک و چشمان قرمز می شود که معمولا تمام این علائم خفیف هستند. شاید به همین دلیل، هشدار های لازم از مراحل اولیه ی شیوع در برزیل داده نشد. در ادامه تصاویری از کودکان مبتلا به میکروسفالی را می بینید که بنا بر عقیده ی پزشکان، ویروس زیکا عامل ایجاد آن بوده است. با تکرا همراه شوید.

در حال حاضر هیچ درمانی برای ویروس زیکا وجود ندارد؛ به همین دلیل مرکز کنترل بیماری ها از خانم های باردار خواسته تا در طول دوران بارداری به کشور های مشکوک به انتشار ویروس زیکا مسافرت نکنند. آزمایشگاه ها در حال حاضر به بررسی های بیشتر می پردازند. پشه ی Aedes aegypti ناقل ویروس زیکاست که در 23 کشور آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و فلوریدای آمریکا ی شمالی یافت می شود.

بحران ویروس زیکا از کشور برزیل آغاز شد. این کشور اولین مورد مبتلا به ویروس زیکا را در آوریل 2015 گزارش کرد و از آن زمان تا به حال این رقم به سرعت در حال افزایش است. روز سه شنبه، 26 آوریل اولین اقدام به سم پاشی در شهرهای برزیل به منظور از بین بردن پشه ی ناقل انجام شد. سربازها و ماموران بهداشت به خانه ها می روند تا ماموریت خود را که بررسی وجود پشه هاست، به انجام برسانند. از 13 فوریه، فاز دیگری از این ماموریت آغاز خواهد شد؛ دولت برزیل 220 هزار سرباز را به منظور اطلاع رسانی در باره ی ویروس زیکا و راه های پیش گیری از آن به کار خواهد گرفت. علائمی از ویروس زیکا در آمریکا هم یافت شده است، افراد مبتلا در آمریکا، به کشور های مشکوک سفر داشته اند. یک مورد در هاوایی و دو خانم دیگر در ایلینوی علائم مثبت این بیماری را نشان دادند.

برخی کشور ها مثل برزیل و ال سالوادور، معتقدند که خانم ها تا زمان ریشه کن شدن این بیماری باید از بارداری خودداری کنند. ویروس زیکا که ارتباط آن با میکروسفالی کشف شده است، می تواند به مشکلات رشدی و حتی مرگ منجر شود. از زمان آغاز این شیوع در برزیل، 46 کودک مبتلا به میکروسفالی جان خود را از دست داده اند. انتقال این ویروس در دوران بارداری، رشد جنین ها در شکم مادرانشان را مختل می کند.

نیش پشه اولین راه ورود ویروس زیکا به بدن است، اما گزارش می شود که از طریق خون و روابط جنسی هم قابل انتقال است. گفته می شود که بحران ویروس زیکا در برزیل، بزرگترین معضل سلامت عمومی در تاریخ برزیل بوده است. از آنجاییکه هیچگونه واکسن و یا درمانی برای این ویروس وجود ندارد، تنها راه جلوگیری از این بیماری مسافرت نکردن به کشور هایی ست که علائم بیماری در آنها گزارش شده است. کشور هایی مانند برزیل، کلمکبیا، ال سالوادور، مکزیک و … اگر تصمیم دارید به این کشورها سفر کنید، اقدامات امنیتی لازم را در نظر بگیرید؛ برای مثال حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، لباس های آستین بلند و شلوار های ضخیم بپوشید تا از نیش پشه ها در امان بمانید و در اتاق هایی بخوابید که تهویه ی مناسبی دارند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: techinsider


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر