;
coinex

تبدیل دی اکسید کربن به سنگ؛ راه کار مبارزه با تغییر آب و هوای زمین

دانشمندان قصد دارند با تبدیل گاز دی اکسید کربن به سنگ، با تغییر آب و هوای زمین مبارزه کنند.

دانشمندان قصد دارند با تبدیل گاز دی اکسید کربن به سنگ، با تغییر آب و هوای زمین مبارزه کنند.

دانشمندان توانستند با پمپاژ کردن گاز دی اکسید کربن به لایه های زیر زمینی، این گاز را به سنگ تبدیل کنند؛ آنها این روش را راهکاری انقلابی برای ذخیره ی گاز دی اکسید کربن و جلوگیری از تغییر آب و هوای زمین می دانند.

آزمایش پیشگام در ایسلند، گاز گلخانه ای دی اکسید کربن را با آب مخلوط کرده و با استفاده از پمپاژ قوی، آن را به صدها متر زیر زمین، در نقطه ای که سنگ های آتشفشانی بازالت وجود دارند، فرستاده است.

یوارگ ماتر، نویسنده ی ارشد این تحقیقات می گوید: “ما باید با معضل افزایش گاز گلخانه ای کربن مبارزه کنیم. تبدیل دوباره ی این گاز به سنگ، روش ذخیره سازی دائمی نهایی محسوب می شود.” این مطالعات سه شنبه ی گذشته در ژورنال علوم به چاپ رسیده است.

گاز دی اکسید کربن، یک فاکتور اساسی در ایجاد پدیده ی گرمایش زمین به حساب می آید؛ مدتهاست که دانشمندان این روش نوآورانه (یعنی ذخیره ی کربن CCS Solutions) را برای مبارزه با این پدیده در نظر دارند.

تلاش های قبلی که در راستای تزریق گاز دی اکسید کربن به خاک ماسه سنگ و یا سفره های عمیق آب شور انجام شد، با مشکل مواجه بود؛ چرا که در گذشته این روش به سرپوش گذاشتن روی سنگ و نگه داشتن گاز بستگی داشت. احتمال نشت گاز، یکی از مشکلات این روش محسوب می شد. اما تلاش های پروژه ی کارب فیکس (Carbfix) برای جامد کردن گاز دی اکسید کربن در مزرعه ی هلیسیدی ایسلند (بزرگترین مرکز تاسیسات زین گرمایی) موفقیت آمیز بوده است.

در این مزرعه، سالانه 40000 تن دی اکسید کربن تولید می شود؛ این مقدار تنها 5 درصد از گازهای گلخانه ای مشابه مزرعه ی زغال سنگ است؛ با اینحال، تولید این مقدار نیز بسیار ارزشمند است. دانشمندان در سال 2012، روند پمپاژ کردن 250 تن گاز دی اکسید کربن ترکیب شده با آب به اعماق زمین را آغاز کردند.

دانشمندان نگران بودند که روند تبدیل مایع اسیدی ملایم به سنگ، صدها و یا هزاران سال به طول بیانجامد. اما 95 درصد از مخلوط تزریق شده (که به منظور جلوگیری از نشت، با مواد شیمایی ترکیب شده بود) در عرض دو سال به سنگ سفید تبدیل شد. ادا آرادوتیر، رئیس پروژه ی Reykjavik Energy معتقد است: “این یک سورپرایز خوشایند بود.”

به گفته ی آرادوتیر، موفقیات این شرکت باعث شد که این پروژه در تابستان امسال نیز ادامه داشته باشد؛ به این منظور، سالانه 10000 تن گاز دی اکسید کربن خریداری خواهد شد.

مارتین استوت، یکی دیگر از محققان این پروژه و هیدرولوژیست رصدخانه ی زمین در دانشگاه کلمبیا می گوید: “این بدان معناست که ما می توانیم حجم زیادی از گاز دی اکسید کربن را از طریق روش های مطمئن و در مدت زمان کوتاهی، به سنگ تبدیل کنیم. در آینده می توانیم از این مناطق و محل هایی که در آن بازالت زیادی وجود دارد، به عنوان مزارع انرژی استفاده کنیم؛ مکان های مشابه این بسیار زیاد هستند.”

بنا بر تحقیقات انجام شده، بخش زیادی از سطوح دریایی و 10 درصد سنگ های قاره ای از بازالت تشکیل شده است. سنگ بازالت با رنگ متمایل به سیاه خود با عناصر کلسیم، آهن، منیزیم و مواد معدنی غنی شده است؛ و طبق مطالعات انجام شده، در روند تحکیم کردن ذخیره سازی کربن، نقش اساسی دارد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: gadgets.ndtv


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر