;
coinex

ایراتک/ ارزانی تلفن و اینترنت تا حمایت از طرح های خطرپذیر دانش بنیان (25 خرداد 95)

ایراتک/ ارزانی تلفن و اینترنت تا حمایت از طرح های خطرپذیر دانش بنیان (25 خرداد 95)

امروز خبرهای خوشایندی از دنیای علمی و فناوری کشور به گوش رسید؛ خبرهایی از ارزانی نرخ تلفن ثابت و کاهش تعرفه ترافیک اینترنتی گرفته تا حمایت معاونت علمی از طرح های خطرپذیر دانش بنیان. با ایراتک همراه باشید تا صفحه ای دیگر از مهم ترین اخبار روز دنیای علم و فناوری ایران را ورق بزنیم.

.

ایران ارزان‌ترین تلفن ثابت دنیا را دارد/ نرخ‌های جدید چقدر است؟

مرور وضعیت ایران در حوزه نرخ سبد ارتباطی نشان می‌دهد که جایگاه اول منطقه و دنیا را در زمینه ارزانی هزینه تلفن ثابت داریم و از این جهت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ورود درستی به حوزه تعدیل تعرفه‌های ارتباطی داشته است.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بعد از گذشت 2.5 سال از آغاز فعالیت‌های این دولت و پایان یافت چالش‌های میان حاکمیت این حوزه و شرکت مخابرات ایران، حاضر شد تا تعرفه‌های ارتباطی در بخش تلفن ثابت را بعد از گذشت بالغ بر 12 سال تعدیل کند.

در حالیکه طی یکی دو سال گذشته درخواست‌های متعددی از سمت هیات مدیره سابق مخابرات برای افزایش و تعدیل تعرفه‌های ارتباطات ثابت به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال می‌شد و در نهایت بی‌پاسخ می‌ماند، با انتخاب اعضای جدید هیات مدیره مخابرات که نظر دولت را هم جلب کرد سریعا مجوز افزایش تعرفه‌ها داده شد.

علی‌رغم اینکه موضوع افزایش و تعدیل تعرفه‌های تلفن ثابت بعد از چند هفته کار کارشناسی، در جلسه این هفته کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد اما ظاهرا باید مصوبه به دولت جهت تأیید نهایی ارسال شود.

وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم از این حیث کمی تعلل کرده و جزییات جلسه مهم این هفته که مربوط به کاهش قیمت اینترنت و افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت را همچنان رسانه ای نکرده‌‌اند.

با توجه به اینکه سالانه شاهد افزایش قیمت در تمامی سطوح جامعه متناسب با تورم هستیم اما تعرفه‌های تلفن ثابت 12 سال بدون تغییر مانده و از این جهت رسیدگی به آن گریز ناپذیر بود.

قطعا این موضوع به معنای حمایت از افزایش نرخ خدمات در کشور نیست و تنها کلیتی از وضع حاکم را ترسیم می‌کند؛ لذا این موضوع نمی‌تواند ملاکی برای افزایش سرسام‌آور نرخ‌های تلفن ثابت از سوی وزارت ارتباطات باشد زیرا در نهایت مردم متضرر می‌شوند.

فارغ از بحث تعدیل تعرفه‌های ارتباطی و تصمیمات رسانه‌ای نشده کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به نیابت از دولت، نگاهی به جایگاه ایران از منظر شاخص‌های بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بین کشورهای جهان نشان می‌دهد که جزو یکی از ارزان‌ترین نقاط ارتباطی جهان هستیم.

شاخص مربوط به “سبد قیمت ارتباطات و فناوری اطلاعات” از سال 2014 به صراحت می‌گوید که رتبه ایران در میان کشورهای منطقه و جهان به ترتیب 3 و 7 است.

ماکائوچین و کویت رتبه‌های اول جهان و منطقه را در این شاخص دارند.

زیر سبد قیمت تلفن ثابت نشان می‌دهد که ایران رتبه اول منطقه و جهان را در این بخش دارد.

جایگاه ایران در حوزه سبد قیمت تلفن همراه نیز در میان کشورهای منطقه 5 و در بین کشورهای دنیا 17 است.

جالب است که دومین کشور منطقه در زیر سبد قیمت پهنای باند هستیم و همین شاخص در حوزه جهانی، رتبه 20 را برای ما متصور شده است.

ماکائوچین و قطر به ترتیب رتبه‌های اول جهان و منطقه در زمینه قیمت تلفن همراه هستند و در زمینه قیمت پهنای باند ثابت نیز کشور کویت رتبه اول را در منطقه و جهان دارد.

.

کاهش قیمت اینترنت در کشور به دو شرط/ پله‌های تخفیف عمده فروشی پهنای باند و انتقال اصلاح شود/15 درصد کاهش قیمت اینترنت در گام اول

رئیس کمیسیون اینترنت نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: لازمه کاهش قیمت اینترنت در کشور واقعی شدن قیمت پهنای باند و انتقال است و باید درباره کاهش قیمت کاربر و قیمت پهنای باند و انتقال یکپارچه تصمیم‌گیری شود.

محمدرضا کریمی در این خصوص اظهار داشت: در حالی کاهش قیمت اینترنت مورد نظر دولت است که لازمه کاهش قیمت اینترنت در کشور واقعی شدن قیمت پهنای باند و انتقال است و مسئله کاهش قیمت برای مصرف کننده نهایی و قیمت پهنای باند و انتقال باید به صورت یکپارچه تصمیم گیری شود.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران با اشاره به هزینه های انتقال در قیمت اینترنت، تصریح کرد: قیمت انتقال بین استانی بسیار گران است. در حالی که قیمت از لب مرز تا هر جای دیگر در کره زمین به این اندازه نیست.

وی با بیان اینکه بازنگری در لایه انتقال لازم است، گفت: تعرفه‌ها و پله‌های عمده فروشی انتقال در سال 85 تعیین شده و از 10 سال پیش تاکنون بازنگری نشده است.

کریمی توضیح داد: تعرفه‌های انتقال اینترنت متناسب با مصرف بازار به روز نشده‌اند. برای مثال تخفیف‌ عمده‌ فروشی اینترنت از سال 85 تا سقف STM1 وجود داشته است که در آن تاریخ هیچ شرکتی این سقف مصرف را نداشته است.

رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با تاکید بر ضرورت واقعی شدن قیمت پهنای باند و انتقال برای کاهش قیمت اینترت در کشور، گفت: در 10 سال گذشته تقریباً قیمت‌های پهنای باند در جهان به نصف رسیده است و در ایران این تغییرات کمتر از نصف بوده و قیمت لینک اینترنت از هر STM1 حدود 47 میلیون تومان به 26 میلیون تومان رسیده است،اما تغییری در قیمت‌های انتقال شهری، بین شهری و بین استانی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: اخیراً اقدام مناسبی برای تغییر مدل تعرفه گذاری از سوی مدیریت شرکت زیرساخت پیشنهاد شده است که به کاهش تعرفه مصرف داخلی و افزایش کیفیت اینترنت منجر خواهد شد.

کریمی اظهار امیدواری کرد: با همکاری مخابرات در کاهش قیمت لینک های انتقال این چرخه تکمیل شده و در قالب یک مصوبه با توزیع عادلانه سود از سوی کمیسیون مصوب شود تا همه شرکت ها و کاربران نهایی از این مدل منتفع شوند.

همچنین گفته می شود که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کشور در آخرین نشست درباره نرخ جدید اینترنت کشور تصمیم گیری کرد. در این جلسه که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد قیمت نهایی اینترنت مصرف کنندگان ۱۵درصد کاهش یافت.

.

پوشش شبکه اپراتورهای موبایل شاخصی برای ترابردپذیری بهتر

ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه بعد از طرح سراسری رومینگ ملی موبایل، در آستانه اجرا قرار گرفته تا مشترکان موبایل با علم بر پوشش بهتر شبکه اپراتورها اقدام به اثاث‌کشی بین اپراتوری کنند.

توسعه نسل‌های جدید ارتباطی و افزایش ظرفیت بسترهای ترافیک داده موبایل از جمله راهبردها و اقدامات قابل تقدیر وزارت ارتباطات کنونی برای جبران تمامی عقب ماندگی‌های موجود در این حوزه بود که بخش قابل توجهی از آن محقق شد.

دو سال پیش با دستور مستقیم وزیر ارتباطات و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مجوز ورود اپراتورهای اصلی کشور به حوزه خدمات 3G و 4G صادر شد تا بعد از سال‌ها عقب ماندگی و انحصار در زمینه 3G، اپراتورهای غالب کشور بتوانند خدمات نوین را به شکل سراسری عرضه کنند.

رقابت، با ورود همراه اول و ایرانسل به عرضه خدمات نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی داغ و روز به روز بر حرارت آن افزوده شد.

هم‌زمان با نیمه‌های سال 93 که موافقت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جهت ارتقای نسل‌های ارتباطی اپراتورهای اول و دوم صادر شد، تمامی اپراتورهای کشور به نوعی از آینده این صنعت و دیدگاه وزارت ارتباطات نسبت به حوزه ICT مطلع شدند.

کمیسیون مذکور قبل از موافقت با ارتقای نسل اپراتورهای موبایل، شروطی پیش پای آنها گذاشت و امضای‌شان را جهت راه‌اندازی رومینگ ملی و ترابردپذیری شماره‌ها اخذ کرد.

دو پیش شرط مهمی که می‌تواند برگ برنده وزارت ارتباطات جهت ارائه کارنامه‌ای درخشان بعد از اتمام کار دولت باشد؛ زیرا هر دو طرح رومینگ و ترابردپذیری در نهایت منافع مشترکان موبایل و مردم را در پی دارد.

رومینگ ملی به دنبال اشتراک آنتن اپراتورها در نقاطی است که دیگری آنتن ندارد یا به عبارت ساده‌تر اگر مشترک اپراتور A باشید و به نقطه‌ای سفر کنید که آنجا فقط اپراتور B آنتن داشته باشد، شما با رومینگ داخلی روی شبکه اپراتور B منتقل می‌شوید یا بالعکس.

علی‌رغم اینکه چنین طرحی به وسعت ملی، یک شبه از دارایی (پوشش شبکه حکم سرمایه را دارد) اپراتورهای غالب به اپراتورهای کوچک بخشید و آنها را صاحب ثروتی عظیم کرد، اما از زاویه‌ای دیگر موجب سودآوری برای مشترکان موبایل شد.

پیش از اجرای این طرح ممکن بود برحسب تبلیغات گسترده تلویزیونی و رسانه‌ای، برخی مردم سیم‌کارت اپراتوری را خریداری می‌کردند که عملا پوشش شبکه (آنتن‌دهی) آن در حد چند هزارم اپراتورهای غالب کشور هم نبود. علی‌رغم پشیمانی این قبیل افراد از خریدشان اما رومینگ ملی به داد آنها رسید و وسعت شبکه‌شان را به اندازه ایران گسترش داد.

علی‌رغم اینکه نقل قول‌های کارشناسی بسیاری پیرامون بی‌عدالتی در اجرای این پروژه (به دلیل تضییع دارایی اپراتورهای بزرگ کشور) مطرح شد و عده‌ای اقدام وزارت ارتباطات را زیر سوال بردند، اما با نگاه به نیمه پر لیوان اجرای این طرح را پای ایجاد منافع ملی می‌نویسیم.

طرح دیگری که از آن به عنوان ترابردپذیری شماره‌های موبایل یاد می‌شود و در دنیا آن را Mobile Number Portability  می‌خوانند، به دنبال بخش دیگری از حقوق مشترکان موبایل است اما تا حال حاضر و علی‌رغم دو مرحله تأخیر، هنوز اجرایی نشده است.

ترابردپذیری شماره‌های موبایل بعد از رومینگ ملی که شبکه اپراتورها را روی یکدیگر بازگشایی کرد، به دنبال اشتراک شماره مشترکان است.

این طرح می‌خواهد امکانی فراهم آورد تا مشترکان موبایل در صورتیکه از خدمات اپراتور خود ناراضی بودند، با همان شماره و بدون خرید سیم‌کارتی جدید به اپراتور دیگر بروند.

جهت شفاف شدن موضوع ترابردپذیری شماره‌های موبایل باید اینطور گفت که اگر شما دارنده یک خط یازده رقمی از اپراتور A هستید اما از خدمات آن رضایتی ندارید، می‌توانید با ترابردپذیری همان شماره‌تان را به اپراتور B ببرید.

با این حساب صرفه‌جویی خوبی در بحث نامبرینگ که یکی از منابع ملی به حساب می‌آید، حاصل می‌شود و مردم نیاز کمتری به خرید سیم‌کارت اپراتورهای مختلف خواهند داشت. زمانیکه مردم قادر باشند با یک شماره (سیم‌کارت) به اپراتورهای مختلف بروند بنابراین نیازی به خرید سیم‌کارت‌های جدید نخواهند داشت.

هر چند ترابردپذیری در شروع می‌تواند تب تغییر اپراتور را در مشترکان موبایل ایجاد کند اما بهتر است با کمی صبر و تعلل، بهترین اپراتور را انتخاب کرد تا در آینده چالش آن گریبان‌گیر نشود.

همانطور که گفته شد رومینگ ملی به دنبال ایجاد پوشش سراسری برای اپراتورهای موبایل در نقاطی که فاقد آنتن هستند، است و لذا اهمیت بحث پوشش شبکه را نشان می‌دهد.

قطعا اپراتورهایی که پوشش خوبی (آنتن‌دهی مناسب) در کشور نداشته باشند، با اجرای ترابردپذیری شماره‌ها متضرر می‌شوند زیرا مشترکان‌شان ترجیح می‌دهند به اپراتوری مهاجرت کنند که دارای پوشش سراسری و بیشتر به نسبت دیگر اپراتورهاست.

از طرف دیگر بر سر اجرای رومینگ ملی همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد و برخی اپراتورها در مناطقی که دارای آنتن هستند، به مشترکان فاقد آنتن اپراتور دیگر سرویس نمی‌دهند.

بنابراین اهمیت پوشش شبکه اینجا محرز می‌شود و قطعا مشترکانی که در تمامی نقاط دارای آنتن باشند، از مشترکان دیگر اپراتورها متمایز خواهند بود.

با توجه به اینکه قرار است به زودی ترابردپذیری شماره‌های موبایل اجرایی شود و سلسله گزارش‌هایی در این باره توسط تسـنیم منتشر شده است، نظرتان را به وضعیت شبکه اپراتورها طبق ارزیابی‌های معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات جلب می‌کنیم.

.

همراه اول:

پوشش جاده‌های اصلی، فرعی و خطوط ریلی کشور توسط اپراتور اول ارتباطی به ترتیب .331568 ، 34591 و 8926 کیلومتر تا پایان سال گذشته بوده است.

پوشش جمعیتی این اپراتور 94.2 درصد است. 1242 شهر و 61722 روستا را تحت پوشش دارد.

.

ایرانسل:

پوشش جاده‌های اصلی – فرعی و جاده‌های ریلی کشور توسط اپراتور دوم ارتباطی به ترتیب 32652 و 5503 کیلومتر تا پایان سال گذشته بوده است.

پوشش جمعیتی این اپراتور 85.84 درصد است. 1196 شهر و 1178 روستا را تحت پوشش دارد.

.

رایتل:

پوشش خطوط اصلی – فرعی و ریلی کشور توسط اپراتور سوم ارتباطی 12909 کیلومتر تا پایان سال گذشته بوده است.

پوشش جمعیتی این اپراتور 61.29 درصد است. 487 شهر را تحت پوشش دارد و هیچ روستایی را پوشش نمی‌دهد.

.

حمایت معاونت علمی از طرح های خطر پذیر دانش بنیان

معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی گفت: با تاسیس صندوق های جسورانه از شرکت های دانش بنیان ریسک پذیر حمایت می کند.

علیرضا دلیری معاونت توسعه و مدیریت و منابع با اشاره به طرح های خطر پذیر معاونت علمی برابر شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: صندوق های جسورانه سرمایه گذاری در بورس با هدف فراهم کردن بستر سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان ایجاد می شود.

وی ادامه داد: معاونت علمی با هماهنگی سازمان بورس صندوق های جسورانه را ایجاد تا با سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان فعالیت این کارها افزایش یابد و صاحبان فعال دانش بنیان با خیالی آسوده به تولید علم و محصول بپردازند.

دلیری یاد آور شد: صندوق های جسورانه پشتوانه بزرگی برای طرح های علمی شرکت های داننش بنیان است که با ریسک پذیری در سود و زیان این شرکت ها شریک می شوند.

وی گفت: اکثر شرکت های دانش بنیان که سابقه تولید ندارند با تاسیس این صندوق ها از حمایت ویژه ای برخوردار می شوند.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منابع: tasnimnews ، farsnews ، yjc


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چقد خوووبه این ایراتک، اینکه همه خبرارو ی جا می ذارین خیلی خوبه، با سپاس

    پاسخ