;
coinex

ساختمان های استخوانی تولید کربن گلخانه ای را کاهش می دهند

ساختمان های استخوانی تولید کربن گلخانه ای را کاهش می دهند

دانشمندان قصد دارند ساختمان های استخوانی بسازند!

ساخت شهر و ساختمان هایی از جنس استخوان و پوسته ی تخم مرغ تصوری فانتزی از یک صحنه ی سینمایی را به وجود می آورد؛ اما این ایده می تواند از افزایش آلودگی در شهر ها جلوگیری کرده و در کاهش تولید گاز کربن گلخانه ای مفید باشد.

به گفته ی دانشمندان دانشگاه کمبریج، مصالح ساختمانی رایج مثل بتن و فولاد در مجموع 10 درصد از تولید گاز کربن گلخانه ای را در سطح جهانی به عهده دارند. این مقدار قبل از رسیدن به محل ساخت سازه است. ساخت این دو ماده به دما و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد. محققان امیدوارند که استخوان وپوسته ی تخم مرغ مصنوعی که از پروتئین و مواد معدنی ساخته شده، می تواند در آینده جایگزین مواد قدیمی ساخت و ساز شود.

میشل اوین، دکتر مهندسی زیستی در دپارتمان مهندسی دانشگاه کمبریج خاطر نشان کرد: “حجم تولید گازهای گلخانه ای ناشی از مسافرت های هوایی قابل توجه است و این مقدار، بیشتر از حجمی است که تولیدات بتن و فولاد به وجود می آورند، البته باید در نظر داشت که بیشتر شهر ها در سطح جهان از این مصالح استفاده می کنند.” تیم دکتر میشل به علم تقلید حیاتی امیدوار هستند؛ علمی که روند بیولوژیکی را در آزمایشگاه به وجود می آورد. اخیرا آنها موفق به ساخت نوعی نمونه مصنوعی از پوسته ی تخم مرغ و استخوان شدند که به آسانی در روند ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد و در دمای معمولی اتاق ایجاد می شود.

مزیت های نامبرده از ترکیب این مواد بیلوژیکی به وجود می آید. پروتئین، نیمی از ترکیب استخوان را تشکیل می دهد و نیم دیگر از مواد معدنی ساخته شده است. ترکیبات پروتئین به استخوان خاصیت سفتی و سختی را می بخشند، در حالیکه ماده ی معدنی باعث به وجود آمدن استحکام و مقاومت آن در برابر آسیب ها می شود. لازم به ذکر است که استخوان ها می توانند آسیب های سطحی را ترمیم کنند. اما درباره ی پوسته ی تخم مرغ باید گفت که 95 درصد از ترکیبات آن را مواد معدنی تشکیل داده اند و درصد باقی مانده ی پروتئینی باعث استحکام باورنکردنی آن می شود.

ساختمان های استخوانی در دهه ی حاضر محقق نمی شوند. کلاژنی که تیم اوین برای ساخت مواد مصنوعی به آن نیاز دارد از منابع حیوانی تامین می شود. با این اوصاف، باید برای جایگزین کردن کلاژن با مواد مشتق شده ی غیر حیوانی و یا پروتئین های مصنوعی، تحقیقات گسترده ای انجام شود.

دکتر میشل اوین در ادامه توضیح داد: “مشکل دیگری که با آن روبرو هستیم، صنعت بسیار محافظه کار ساخت و ساز است. تمام استاندارد های ساخت و ساز با توجه به مصالح بتن و فولاد طراحی می شوند. ساخت ساختمان های استخوانی و یا تشکیل از شده از مواد جدید به این معناست که ساختار کلی صنعت باید متحول شود. اما اگر شما بخواهید برای کاهش تولید کربن گلخانه ای کار دیگری انجام دهید، بنابراین ما نیز مجبور به انجام آن خواهیم بود.”

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر