;
coinex

لایه ی اوزون زمین در مسیر بهبودی قرار دارد

اطلاعات جدید نشان می دهند که شکاف لایه ی ازون زمین ترمیم خواهد شد.

اطلاعات جدید نشان می دهند که شکاف لایه ی ازون زمین ترمیم خواهد شد.

مطالعات جدید پیش بینی کرده اند که شکاف موجود در اتمسفر زمین تا اواسط این قرن التیام خواهد یافت.

به گزارش نیویورک تایمز، حال لایه ی اوزون زمین خوب خواهد شد. دانشمندان سالهاست که لایه ی اوزون و تفاوت های آن را مورد بررسی قرار داده اند؛ این در حالیست که مطالعات چاپ شده در ژورنال Science مدعی می شوند که ممنوعیت جهانی استفاده از کلروفلوروکربن در واقع مفید واقع شده است.

لازم به ذکر است که روند بهبودی لایه ی ازن زمین امیدوار کننده است، اما به گفته ی نویسندگان این مطالعات، نباید انتظار داشت که تا اواسط قرن جاری شاهد ترمیم کامل لایه ی ازن باشیم. شیمیدان اتمسفری، دکتر سوزان سولومان می گوبد: “تصور کنید که این یک بیماری است. در مراحل اول، حال آن روز به روز بدتر می شود و در مرحله ی بعد، رشد آن متوقف خواهد شد. وضعیت لایه ی ازون در حال ثبات بود، هرچند که در شرایط بدی به سر می برد.” سال گذشته و در روز های پایانی تابستان و اوایل پاییز، این شکاف به بزرگترین اندازه ی خود رسید. (تصویر بالا)

نکته ی خوشایند دیگری که به لطف این مطالعات مشخص شده نشان می دهد که شکاف لایه ی اوزون زمین (که بیشتر به یک ناحیه ی بسیار نازک بر فراز قاره ی قطب جنوب و همینطور نواحی شمالی و اواسط عرض زمین، شباهت دارد) درمقایسه با سال 2000، 1.5 میلیون مایل مربع کوچکتر شده است. دانشمندان ناسا در سال 2009 با ایجاد نوعی شبیه سازی نشان دادند که اگر پروتکل مونترال در سال 1987، استفاده از CFC را در سراسر زمین ممنوع نمی کرد، چه اتفاقی برای لایه ی اوزون می افتاد. بنا بر آن گزارش مجازی، تا دهه ی 2050 هیچ لایه ی حفاظتی اوزون بر فراز زمین باقی نمی ماند. این بدان معناست که تنها 10 دقیقه ایستادن در زیر آفتاب تابستان برای آفتاب سوختگی کفایت می کرد.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر