;
coinex

با این پنجره های جدید دیگر نیازی به استفاده از پرده نخواهید داشت

طراحی پنجره هایی که به سرعت از حالت شفاف به مات تغییر حالت می دهندمحققان دانشگاه MIT موفق به طراحی شیشه های پنجره ای شده اند که می تواند در زمان تابش شدید خورشید با ضربه ای به سرعت از حالت شفاف به حالت مات تغییر حالت دهد.

تصور کنید که دیگر نیازی به پرده نداشته باشید و به جای آن در مواقعی که نور خورشید بیش از حد زیاد است، به سادگی با یک دکمه شیشه های پنجره را کاملا مات کنید. همانطور که اشاره کردیم گروهی از محققان دانشگاه MIT روشی ساخته اند که به واسطه ی آن شیشه های پنجره به سرعت مات می شوند و در صورت دلخواه به حالت اولیه باز می گردند. این محققان با به کار بردن الکترومیک و با یک بیت جریان الکتریسیته می توانند فورا رنگ شیشه را از حالت شفاف به حالت تقریبا سیاه تبدیل کنند.

مطمئنا این اولین بار نیست که روشی برای تغییر رنگ شیشه پنجره کشف می شود، اما به گفته ی محققان دانشگاه MIT این روش زمان پاسخ را بسیار سریع تر کرده و نیاز به انرژی را کاهش می دهد.

تکنیک های دیگری که تا کنون بوجود آمده اند، چند دقیقه زمان نیاز دارند تا شیشه را به سایه ای از تیرگی برسانند و سپس در صورت لزوم آن را دوباره شفاف کنند. علاوه بر این، روش های دیگر برای مات کردن شیشه، به جریان ثابتی از ولتاژ نیاز دارند ولی روش جدیدی که محققان MIT کشف کرده اند فقط زمان تغییر رنگ به برق نیاز دارد و دیگر مواقع می تواند بدون اتصال به منبع انرژی باقی بماند.

برای پاسخ دهی سریع و لحظه ای، محققان ماده ای اسفنجی به نام چارچوب آلی فلزی در آن بکار برده اند که به سرعت می تواند اکترون ها و یون ها را هدایت کرده و به جریان دراورد. الکتریسیته برای اعمال بار منفی به پنجره اعمال می شود و یون های مثبت برای خنثی کردن به آن حمله می کنند. این روندی است که باعث تغییر رنگ شیشه می شود. محققان MIT همچنین دو ماده شیمیایی مختلف را ادغام کرده اند که شیشه را به رنگ های قرمز و سبز در می آورد تا رنگی بسیار شبیه به مشکی ایجاد شود.

Mircea Dincă یکی از اساتید شیمی دانشگاه MIT اشاره کرده است که این روش با کاهش نیاز به تهویه مطبوع می تواند منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی شود. ” زمانی که نور خورشید به شدت به اتاق می تابد، می توان با ضربه ای آن را فعال کرد تا از حالت شفاف به تیره تغییر رنگ دهد. او همچنین معتقد است که این روش می تواند به نمایشگر هوشمند کم انرژی منجر شود(چیزی شبیه به جوهر الکترونیکی E-link بر روی کتابخوان های کیندل). Mircea Dincă افزود اگرچه روش آنها در آزمایشگاه به اثبات رسیده است ولی هنوز هم نیاز به ایجاد یک نمونه واقعی برای جلب سرمایه گذاران و ورود آن به دنیای واقعی است.

.

با عضویت در کانال رسمی تکرا در تلگرام از آخرین اخبار روز تکنولوژی مطلع باشید.

.

منبع: engadget


عصر تکنولوژی، تکرا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر