;
coinex

تلسکوپ ALMA نحوه شکل گیری کهکشان ها را توضیح می دهد

در حالی که هابل می تواند ستارگانی که در حال حاضر وجود دارند را مشاهده کند، ALMA نیمه گم شده روند شکل گیری کهکشان و تکامل آن را نشان می دهد.

تیم بین المللی از اخترشناسان موفق به مشاهده گوشه دور جهان شدند که به آنها امکان مطالعه عصر طلایی شکل گیری ستارگانی با قدمتی میلیارد ساله را داد. این محققان از آرایه بزرگ میلی‌متری/ زیرمیلی‌متری آتاکاما (ALMA) -یک تلسکوپ رادیویی غول پیکر در شیلی – برای کاوش بخشی از جهان که برای اولین بار با دوربین میدان دید فوق عمیق هابل (HUDF) امکان مشاهده آن را داشتند، بهره بردند. مشاهدات جدید ALMA عمیق تر و واضح تر از مشاهدات قبلی بوده اند که از طول موج های رادیویی بهره می بردند. این مشاهدات نحوه شکل گیری ستارگان را طی میلیاردها سال نشان می دهد.

جیم دانلوپ یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه ادینبورگ، انگلستان، در بیانیه ای گفت: “نتایج این مطالعه پیشرفت مهمی بود. ما برای اولین بار، به درستی قادر به مرتبط کردن تصاویر نور مرئی و اشعه ماورای بنفش جهان دور با استفاده از تلسکوپ هابل و تجهیزات مادون قرمز تلسکوپ ALMA شده ایم.”

در سال 2004، میدان دید فوق عمیق هابل تصاویری از بخش کوچک و به ظاهر عادی از آسمان صورت فلکی کوره (Fornax) گرفته بود که مجموعه عظیمی از کهکشان هایی با قدمتی کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ (انفجار بزرگ) را نشان می داد. از آن زمان، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه های دیگر، این منطقه مورد مطالعه قرار داده اند.

 به گفته دانشمندان، قدیمی ترین کهکشان قابل مشاهده با میدان دید فوق عمیق هابل، قدمتی نزدیک به آغاز جهان، بیش از 13 میلیارد سال پیش دارد. محققان مشاهده جدید ALMA، بر روی مطالعه ناحیه قابل مشاهده ای از فضا تمرکز کردند و جمعیتی از کهکشان هایی را مشاهده کردند که با هیچ مشاهده عمیقی به این وضوح قابل مشاهده نبود.

ALMA که قادر به تشخیص طول موج هایی بلندتر از تلسکوپ هابل است، کهکشان هایی را کشف کرد که از نخستین ستارگان شکل گرفته جهان تشکیل شده بودند. به گفته این محققان، این مشاهدات افزایش سریع گاز مونوکسید کربن در این کهکشان ها را نشان می دهد، چیزی که به احتمال زیاد از دلایل افزایش قابل توجه میزان شکل گیری ستاره ها در طول عصر طلایی شکل گیری کهکشان ها بوده است. در حالی که هابل می تواند ستارگانی که در حال حاضر وجود دارند را مشاهده کند، ALMA نیمه گم شده روند شکل گیری کهکشان و تکامل آن را نشان می دهد.

نتایج یافته‌های این محققان در مجموعه مقالات ماهانه انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشرشده است.

.

منبع: natureworldnews

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر