;
coinex

چرا ابرماه 24 آبان برای ستاره شناسان هیجان انگیز نیست؟

چرا ابرماه 24 آبان برای ستاره شناسان هیجان انگیز نیست؟

روز 14 نوامبر (24 آبان)، یک رخداد نادر نجومی رخ خواهد داد. در این روز، ماه به نزدیک ترین فاصله خود به زمین در طول 70 سال اخیر خواهد رسید. پدیده ابرماه، زمانی رخ می دهد که ماه کامل به نزدیک ترین فاصله اش به زمین می رسد و کمی بزرگتر و درخشان تر از حالت عادی به نظر می رسد. در ابرماه 24 آبان ، ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشان تر به نظر می رسد. این نزدیک ترین فاصله ماه به زمین از سال 1948 است. چنین چیزی دوباره تا سال 2034 رخ نخواهد داد. این رویداد برای اکثر مردم جذاب خواهد بود؛ اما به نظر می رسد، ابرماه 24 آبان ستاره شناسان را چندان به هیجان نیاورده است با اینکه بزرگترین ابرماه قرن نامیده می شود!

کریس کلارک، متخصص افلاک و ستاره شناسی از آسمان نمای جورج اف بیتی افلاک در سان برناردینو، می گوید، این رویداد چندان مسئله پر اهمیتی نیست. وی گفت: “این فقط اسمی جذاب، برای چیزی است که فوق العاده نادر نیست. بسیاری از مردم متوجه تفاوت آن نمی شوند.”

در حالی که در ابرماه نوامبر ماه 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشان تر از هر زمان دیگری خواهد بود، کلارک می گوید، این چندان تفاوتی با نزدیک ترین و دورترین فاصله ماه تا زمین نخواهد داشت. وی توضیح می دهد: “با وجود نام ابر ماه، مردم تصور می کنند، ماه خیلی به زمین نزدیک تر خواهد شد.”

لیندا بویکر از انجمن نجوم ریورساید، می گوید، رخدادی نجومی مانند ابرماه، ماه آبی، ماه سیاه و ماه گرفتگی، توجه مردم را به خود جلب می کند و باشگاه ها و انجمن های (آماتوری) نجوم سعی می کنند، به این وسیله توجه آنها را به مسائل جدی تری جلب کنند.

وی می گوید: “یک چیز همیشه مشترک، آسمان شب است. حتی با یک تلسکوپ با قیمتی متوسط هم می توانید، چیزهای زیادی ببینید.”

از آنجایی که مدار چرخش ماه به دور سیاره مادرش، زمین، بیضی شکل است، ماه در حالت حضیض (نزدیک ترین فاصله به زمین) خواهد بود که فاصله آن به زمین حدود 30 هزار مایل نسبت به حالت اوج (دورترین فاصله به زمین) نزدیک تر خواهد بود.

ابرماه از پشت درخت ها، ساختمان ها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می رسد
ابرماه از پشت درخت ها، ساختمان ها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می رسد

ابرماه 14 نوامبر، یکی از سه ابرماه اواخر سال 2016 خواهد بود. نخستین ابر ماه، 16 اکتبر رخ داد و ابر ماه بعدی هم 14 دسامبر رخ خواهد داد. با وجودی که به نظر می رسد، کلارک قصد ندارد، در این شب به خصوص، رویداد ابرماه را رصد کند؛ اما می گوید، ابرماه چندان هم بی اهمیت نیست.

وی می گوید: “اگر این (ابرماه) باعث شود مردم بیرون بروند و به آسمان نگاه کنند، بسیار خوب است. مردم نیاز دارند بیشتر نگاه کنند، آنها باید فراتر از زمین را نگاه کنند. هر چیزی که باعث شود، مردم کمی از چیزی فراتر از زمین آگاه شوند، چیز بسیار خوبی است.”

به نظر می رسد، این پدید نجومی فوق العاده جذاب از اکثر نقاط کشورمان به خوبی قابل رویت باشد. به این ترتیب اگر می خواهید بیشترین لذت را از این پدیده نجومی شگفت انگیز ببرید، حتماً سعی کنید، از نورهای شهر فاصله بگیرید، و در صورت امکان از دوربین های دو چشمی قوی با تلسکوپ های استاندارد برای رصد این پدیده نجومی استفاده کنید. همچنین اگر از دوستداران عکاسی از آسمان شب هستید، ابرماه 24 آبان فرصتی بی نظیری برای شماست. چرا که معمولاً  ابرماه از پشت درخت ها، ساختمان ها و سایر اجسام دیگر بزرگتر به نظر می رسد. در واقع ماه در نزدیکی سطح افق، به دلیل خطای دید ناشی از مقایسه، اندازه ظاهری ماه با عوارض زمینی، بزرگ تر به نظر می رسد. به این ترتیب، این خطای دید جالب می تواند زمینه فوق العاده ای برای عکاسی از ابرماه 14 نوامبر باشد.

.

منبع: sbsun

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر