;
coinex

استودیوی معماری زاها حدید، اولین استادیوم چوبی جهان را می سازد

استودیوی معماری زاها حدید، اولین استادیوم چوبی جهان را می سازد

استودیوی معماری زاها حدید (ZHA) برنده رقابت برای طراحی یک استادیوم 5000 نفری کاملا چوبی شده است. “استادیوم گرین روورز” قرار است در شهر استرود، گلاسترشر، انگلستان ساخته شود. استادیوم گرین روورز که اولین استادیوم چوبی جهان است، استادیوم اختصاصی باشگاه فارست گرین راورز خواهد بود. فارست گرین در حال حاضر در لیگ ملی انگلستان (National League)، پنجمین لیگ معتبر انگلستان حضور دارد.

این شرکت لندنی که توسط معمار شهیر بریتانیایی، عراقی الاصل راه اندازی شده، برنده رقابت بین المللی برای طراحی این استادیوم شده. استودیوی معماری زاها حدید از بین بیش از 50 شرکت دیگر از اروپا و آمریکا موفق به پیروزی در این رقابت شده است.

با ساخت گرین روورز، این استادیوم سبزترین استادیوم فوتبال و البته اولین استادیوم چوبی جهان لقب خواهد گرفت. این استادیوم به طور کامل از چوب ساخته خواهد شد و تمام انرژی مورد نیاز آن از طریق منابع انرژی پایدار تامین می شود. دیل وینس، رئیس هیئت مدیره باشگاه فارست گرین راورز، در این مورد گفت:

“چیز واقعا برجسته در مورد این استادیوم، این است که به طور کامل از چوب ساخته می شود. این چیزی است که برای نخستین بار در جهان انجام می شود.”

استادیوم اختصاصی باشگاه فارست گرین

وی در ادامه افزود: “اهمیت  استفاده از چوب تنها این نیست که ماده طبیعی محسوب می شود، بلکه نسبت به مواد و مصالح ساختمانی، میزان انتشار کربن کمی دارد. استادیوم جدید ما پایین ترین میزان انتشار کربن نسبت به هر استادیوم دیگری در جهان را داراست. به این ترتیب، استادیوم ما سبزترین استادیوم فوتبال جهان خواهد بود. “

این استادیوم دارای طراحی سقف کاسه ای از جنس چوب خواهد بود. همچنین موقعیت سکوهای استادیوم به گونه ای طراحی شده تا بهترین دید را نسبت به زمین در اختیار تماشاگران قرار دهد.

گرین روورز، این استادیوم سبزترین استادیوم فوتبال جهان لقب خواهد گرفت

استودیوی معماری زاها حدید پیش از این طراحی مجتمع ها و استادیوم های ورزشی دیگری از جمله، مرکز ورزش‌های آبی لندن برای بازی های المپیک لندن 2012 و همچنین استادیوم جام جهانی 2022 قطر را برعهده داشته است. این شرکت همچنین برنده رقابت برای طراحی استادیوم المپیک 2020 توکیو پیروز شده بود؛ اما پس از مناقشات فراوان، طراحی این استادیوم به معمار ژاپنی کنگو کوما، واگذار شد. گفتنی است، خانم حدید، ابتدا برنده طراحی این استادیوم شده بود، و سپس به خاطر هزینه گزاف طرحش، شورای ورزش ژاپن این طرح را به کنگو کوما، معمار ژاپنی سپرده بود. طرح حدید قرار بود با هزینه 252میلیارد ینی (2.1 میلیارد دلار) ساخته شود. طرحی که سرانجام با طرح  153 میلیارد ینی (1.26 میلیارد دلار) کوما جایگزین شد.

استادیوم ما سبزترین استادیوم فوتبال جهان خواهد بود.

ساخت استادیوم گرین روورز موجب صرفه جویی 100 میلیون یوروی در هزینه های انرژی خواهد شد، یک مرکز حمل و نقل عمومی و همچنین زیرگذری در استرود برای این منظور بازسازی می شود. همچنین شرکت اکوتریسیتی هم که در این پروژه شرکت دارد، در نظر دارد تا برای تامین انرژی اولین استادیوم چوبی جهان از سوخت کربن خنثی یا منفی که در محل تولید می شود، بهره ببرد.

جیم هورین، مدیر استودیوی معماری زاها حدید، در این مورد گفت: “میراث، جاه طلبی و چشم انداز باشگاه بازتاب (بلند پروازی های) خود ماست که با ترکیبی از آخرین مواد پیشرفته و تکنیک های ساخت و ساز و روش های طراحی جدید، به معماری سازگار با محیط زیست و پایدارتر و طراحی فراگیر دست یافته ایم.”

.

منبع: dezeen

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر