;
coinex

5 تصویر برگزیده علمی هفته: مبلمان قارچی، بالون های فضایی و فراتر از آن!

5 تصویر برگزیده علمی هفته: مبلمان قارچی، بالون های فضایی و فراتر از آن!1. تصویر برگزیده علمی هفته: بالون های فضایی

ماموریت باکوس (BACCUS) از دانشگاه مری لند بالون هایی را از صفحه پرتاب در قطب جنوب به فضا می فرستند تا درباره ذرات اشعه کیهانی تفحص کند.  این ذرات اطلاعاتی درباره فشردگی و ترکیب مواد شیمیایی فضای بین ستاره ها در اختیار دانشمندان می گذارند. به خاطر اینکه انرژی لازم برای حرکت این بالون ها از خورشید تامین می شود، بهترین زمان برای ارسال آن به فضا همین روزهاست که قطب جنوب 24 ساعته روز است!

مبلمان قارچی2. تصویر برگزیده علمی هفته: مبلمان قارچی

اول چرم قارچی به بازار آمد و حالا نوبت مبلمان قارچی است. گروهی از پژوهشگران (که ظاهرا جزو عشاق قارچ هم هستند) از ریشه های میسلیومی قارچ، پسماندهای کشاورزی و میکرواورگانیسم ها بهره بوده و مبلمان زیبای قارچی تولید کنند.

تغییرات اقلیمی3. تصویر برگزیده علمی هفته: تغییرات اقلیمی

گوگل نسخه جدید تایملپس (timelapse) یا ضبط تصاویر در گذر زمان را منتشر کرد. این برنامه به بینندگان این امکان را می دهد که تاثیرات تغییرات اقلیمی (از جمله افزایش سطح آب دریاها، آب شدن کوه های یخ و تنک شدن جنگل ها) را در جهان مشاهده کنند.

 

غروب فضایی4. تصویر برگزیده علمی هفته: غروب فضایی

غروب روی زمین هم همیشه زیبا و دوست داشتنی است. دیگر می شود حدس زد چقدر در فضا این غروب زیباتر است. فضانوردی در ایستگاه فضایی بین المللی تصویری از این غروب را ثبت کرده که کنتراست بین سطح به تاریکی رفته زمین و طلوع در آن سوی زمین را  نشان می دهد.

 

ابر شبانه5. تصویر برگزیده علمی هفته: ابرهای شبانه

ابرهای شب تاب که با نام ابرهای قطبی مزوفریک (mesopheric) نیز شناخته می شود، این قدر از سطح زمین فاصله دارند که کوچک ترین اشعه خورشید را هم به تن خود جذب کنند. فضاپیمای بررسی فضای یخی در مزوسفر ناسا (Aeronomy of Ice) این تصویر را از ابرهای کاملا متمایز در قطب جنوب ثبت کرده است.

.

منبع: PopSci

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر