;
coinex

سنگ نگاره‌ های تیمره خمین بیش از 40 هزار سال قدمت دارند

شاید سنگ نگاره‌ های تیمره خمین بیش از 40 هزار سال قدمت داشته باشند

ناصری فرد باستان شناس ایرانی، سنگ نگاره‌ های تیمره خمین را کشف کرده که معتقد است، برخی از قدیمی ترین سنگ نگاره های تاریخ هستند.

این سنگ نگاره ها که تاکنون تنها افراد معدودی قادر به مشاهده آن بوده اند، توسط دکتر محمد ناصری فرد در شهرستان خمین، استان اراک کشف شدند.

این باستان شناس می گوید، نقوش و سنگ نگاشته هایی که در بالای یک دامنه کوه دست نخورده یافت شده اند، می توانند قدمتی چند ده هزار ساله داشته باشند.

با این حال، او می گوید تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا، مانع دسترسی به اطلاعات و داده های قطعی و ابزار آلات تجزیه و تحلیل توسط دانشمندان ایرانی شده است.

دکتر ناصری فرد از سال 81 ادعا می کند، در طول سفر خود به نقاشی ها و حکاکی هایی پنجاه هزار ساله برخورده است.

در سال 2008، باستان شناسان و کارشناسانی از کشور هلند به همراه دکتر ناصری فرد از منطقه بازدید کردند، کارشناسان هلندی پس از بررسی سنگ نگاره های تیمره خمین، اعلام کردند، برخی از این حکاکی ها بیش از چهل هزار سال قدمت دارند.

یکی از قابل توجه ترین نقوش حکاکی، نقش بز کوهی با شاخ های بلند در بالای یک تپه از سایت باستان شناسی تیمره خمین است که گفته می شود، 4000 سال قدمت داشته باشد. همچنین گفته می شود، نگاره های بیشتری از این دست در کنار این سنگ نگاره وجود داشته باشند.

دکتر ناصری فرد می گوید، شواهد به دست آمده از سایت باستان شناسی تیمره خمین از این فرضیه که سنت هنری قبل از خروج انسان ها از خاورمیانه شکل گرفته، به خوبی پشتیبانی می کند.

دکتر ناصری فرد در این مورد به خبرگزاری فرانسه گفت: ” خیلی هیجان زده شده بودم، کشف این (سنگ نگاره ها) همچون یافتن گنج بود؛ اما تحریم های ایالات متحده ما را از تکنولوژی محروم کرده اند. امیدواریم به زودی بتوانیم این تکنولوژی ها را به ایران بیاوریم و به اطلاعات دقیق تر و علمی در مورد این حکاکی ها دست یابیم.”

دانشمندان ایرانی با توجه به تحریم های ایالات متحده آمریکا مجاز به استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل اورانیوم در تحقیقات خود نیستند. تکنیک های تاریخ گذاری در باستان شناسی که در این مورد می تواند به تاریخ گذاری آثار کشف شده در تیمره خمین کمک کند، شکل جدیدی از تکنیک تاریخ گذاری رادیوکربن یا کربن است.

دکتر ناصری فرد، امیدوار است، به تحقیقات خود ادامه دهد و در این راه، از یاری موسسات باستان شناسی سراسر جهان بهره ببرد.

.

منبع: independent

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر