;
coinex

عکس های رنگی مدارگرد ردیاب گاز مریخ از قمر فوبوس مریخ

عکس های رنگی مدارگرد ردیاب گاز مریخ از قمر فوبوس مریخ
مدارگرد ردیاب گاز سازمان فضایی اروپا (اسا) نخستین مشاهدات خود از فوبوس، بزرگ ترین قمر مریخ را به زمین ارسال کرد.

مدارگرد ردیاب گاز بخشی از برنامه اگزومارس آژانس فضایی اروپا است که روز 19 اکتبر به مریخ رسید و به خوبی در مدار بیضوی اطراف سیاره سرخ قرار گرفت. به گفته آژانس فضایی اروپا، محدوده مدار این کاوشگر از حدود 96 هزار کیلومتر تا حدود 321 کیلومتری سطح مریخ می رسد و هر 4.2 روز یک بار به دوره سیاره سرخ می چرخد.

این مدارگرد در دومین مانور مداری خود به دور سیاره سرخ، عکس های جدیدی از فوبوس به ثبت رسانده است. تمرکز نخستین مانور مداری این مدارگرد بیشتر بر روی خود مریخ بود. مدارگرد ردیاب گاز اگزمارس این عکس ها را در حالی به ثبت رسانده که در فاصله 7700 کیلومتری فوبوس قرار داشته است.

نیک توماس، محقق اصلی ابزار CaSSIS مدارگرد ردیاب گاز از دانشگاه برن، سوئیس در بیانیه ای گفت: “با وجودی که عکس های با کیفیت تری از فوبوس توسط ماموریت های دیگری مانند، مارس اکسپرس سازمان فضایی اروپا و مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا به زمین ارسال شده اند. این آزمون خوبی از نحوه انجام کارهایی است که می توان با داده های ما در زمانی کوتاه انجام داد. این عکس ها اطلاعات بسیار مفیدی در مورد کالیبراسیون رنگ دوربین و زمان بندی داخلی آن در اختیار ما قرار داده است.”

در حالی که آزمایش ابزارهای ماموریت اگزمارس در جریان است، اعضای تیم قصد دارند، در پایان سال 2017 مدارگرد را در مداری نزدیک قرار دهند. هدف نهایی ماموریت مدارگرد گاز اگزومارس، جمع آوری شواهدی دقیقی از گازهای نادر موجود در اتمسفر مریخ – متان، بخار آب، دی اکسید نیتروژن و استیلن است که کمتر از 1 درصد از حجم اتمسفر سیاره سرخ را تشکیل می دهند.

ماموریت اگزومارس همچنین امیدوار به کشف آب های زیر سطحی در مریخ است. از این جهت، عکس های رنگی و استریو در این مورد به محققان کمک بسیاری می کند.
مدارگرد پیگیری گاز، پروژه مشترک بین آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی فدرال روسیه (روسکاسموس) است که بخشی از ماموریت اگزومارس محسوب می شود. گفتنی است، هدف ماموریت اگزو مارس، بررسی احتمالی حیات در سیاره سرخ است.

.

منبع: space

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر