;
coinex

فرود تاریخی فضاپیمای هویگنس بر روی تیتان

ویدئویی دیدنی ناسا از فرود تاریخی فضاپیمای هویگنس بر روی تایتان
پیش از اینکه کاوشگر کاسینی ناسا دقیق ترین عکس هایی که تاکنون از زحل را دیده ایم، به زمین مخابره کند، فضاپیمای هویگنس هم در بزرگترین قمر زحل، تیتان فرود آمده بود.

فرود تاریخی کاوشگر هویگنس روز چهاردهم ژانویه سال 2005 انجام شده بود. این کاوشگر در ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ پرتاب شد و در ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۵ به سطح تیتان نشست و تا ۹۰ دقیقه پس از فرود، اطلاعاتی از سطح و جو آن مخابره کرد. دلیل پرتاب این کاوشگر جو غلیظ و مه آلود تیتان بود که مانع رصد سطح آن می شد.

حال آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا، ناسا، 12 سال پس از گذشت، این فرود؛ عکس های واقعی هویگنس از مانور دو ساعت و نیمه آن را در اتمسفر مه آلود تیتان به صورت ویدئویی منتشر کرده است. در این ویدئو که فضاپیما با استفاده از دوربین DISR خود از ارتفاع حدود 10 کیلومتری ثبت کرده، می توانیم، ارتفاعات ناهموار و دره های عمیق قمر تیتان را با وضوح و کیفیتی کم نظیر مشاهده کنیم.

به لطف دو کاوشگر کاسینی و هویگنس، ما اکنون توانستیم بیشتر با زحل و قمرهای پیچیده اش، جایی که گاهی دمای هوا به بیش از صدها درجه زیر نقطه انجماد می رسد، آشنا شویم. هویگنس تنها فضاپیمایی است که تا کنون در جرم کیهانی فراخورشیدی فرود آمده است. البته قطعا با وجود، یافتن علائمی از حیات در دریای متان قمرِ تیتان، هویگنس در ماموریت های آینده ناسا تنها نخواهد بود!

به باور دانشمندان، باران های متان در تیتان به طور مداوم به دریاهای این قمر مرموز می ریزند. دانشمندان همچنین معتقدند، در بستر یکی از دریاهای تیتان که حدود 160 متر عمق دارد، لایه ای از مواد آلی غنی شده، موجود باشد.

تیتان دارای سه دریای بزرگ است که هر سه آنها در نواحی قطبی (مشخصا قطب شمال) این قمر واقع شده اند، همچنین در این نواحی دریاها و دریاچه های کوچک و پراکنده دیگری هم وجود دارد.

کاوشگر هویگنس بخشی از ماموریت کاسینی-هویگنس است که وظیفه بررسی سطح تیتان، بزرگ ترین قمر سیاره زحل را دارد. ماموریت کاسینی هویگنس حاصل همکاری مشترک ناسا و اسا (سازمان فضایی اروپا) است.

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر