;
coinex

فعالیت های آتشفشانی مریخ عمری دو میلیارد ساله دارد!


فعالیت های آتشفشانی مریخ عمری دو میلیارد ساله دارد!
دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل یک شهاب سنگ، موفق به کشف شواهدی از فعالیت های آتشفشانی مریخ شدند. گفته می شود، فعالیت های آتشفشانی سیاره سرخ قدمتی حداقل دو میلیارد سال دارد.

حال با توجه به یافته های جدید، می توان به این نتیجه رسید که، قدیمی ترین فعالیت های آتشفشانی منظومه شمسی ممکن است که در سیاره سرخ به وقوع پیوسته باشند. به عقیده دانشمندان، آتشفشان ها و دشت های گدازه ای که از جریان گدازه ها در مسافت هایی طولانی شکل گرفته اند، شباهت زیادی به جزایر هاوایی دارند.

بزرگترین آتشفشان مریخ ، المپوس نام داشته که حدود 27.3 کیلومتر ارتفاع دارد و تقریبا سه برابر بلندترین آتشفشان زمین، موناکی در جزایر هاوایی است. این آتشفشان، بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی نیز به حساب می آید.

به گفته تام لیپن، استاد دانشگاه هوستون ایالات متحده، این یافته ها سرنخ های جدیدی از نحوه تکامل سیاره و همچنین بینش جدیدی از تاریخچه فعالیت های آتشفشانی مریخ در اختیار دانشمندان قرار داده است. در واقع، بسیاری از چیزهایی که دانشمندان در مورد ترکیب بندی سنگ های آتشفشانی مریخ در اختیار دارند، از شهاب سنگ های یافت شده در زمین هستند. تجزیه و تحلیل این شهاب سنگ ها، اطلاعاتی مختلفی، از جمله، قدمت شهاب سنگ ها، منبع ماگما، مدت زمان سپری شده در فضا و همچنین مدت سپری شده در سطح زمین را در اختیار دانشمندان قرار داده است.

در واقع، بنا بر تخمین دانشمندان، این سنگ های آتشفشانی حدود یک میلیون سال قبل از سطح مریخ پرتاب شده و قطعاتی از آن، از مدار زمین عبور کرده و به سطح سیاره ما رسیده اند.

Northwest Africa 7635

شهاب سنگی که دانشمندان برای این مطالعه جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، Northwest Africa 7635  نام دارد که در سال 2012 در شمال غربی آفریقا کشف شده و به نوعی از سنگ های آتشفشانی که Shergottite نام دارد، تعلق می گیرد. تاکنون یازده مورد از این شهاب سنگ های مریخی، با ترکیب شیمیایی و همچنین دوره پرتاب مشابه یافت شده است.

لیپن در این مورد توضیح می دهد: “ما متوجه شده ایم که این سنگ ها دارای منبع آتشفشانی مشابهی هستند. با توجه به اینکه زمان پرتاب (خروج از مریخ) این سنگ ها مشابه است، می توانیم به این نتیجه برسیم که این سنگ ها از یک محل در مریخ وارد فضا شده اند.”

به این ترتیب، این شهاب سنگ ها اطلاعاتی در مورد محلی مشابه در مریخ فراهم کرده اند. شهاب سنگ هایی که پیش از این مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته بودند، قدمتی بین 327 تا 600 میلیون ساله داشتند. در مقابل، شهاب سنگی که در این مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، حدود 2.4 میلیارد سال قدمت دارد و گمان می رود که از، یکی از قدیمی ترین مراکز آتشفشانی منظومه شمسی خارج شده باشد.

یافته های این محققان در نشریه “Science Advances” به چاپ رسیده است.

.

منبع: indianexpress

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر