;
coinex

کشف میکروارگانیسم های باستانی 60 هزار ساله در مکزیک

کشف میکروارگانیسم های باستانی 60 هزار ساله در مکزیک
دانشمندان ناسا، موفق به کشف میکروارگانیسم های باستانی زنده ای شدند که به مدت 60 هزار سال در کریستال های معدنی در مکزیک به دام افتاده اند. به گفته پنه لوپه بوستون، دانشمندی از موسسه اخترزیست شناسی ناسا، این میکروارگانیسم های باستانی به طوری تکامل یافته‌اند که امکان تغذیه از سولفیت، منگنز و اکسید مس و بقا را یافته بودند. وی می گوید: “این یافته ها می تواند تاثیر بسیار عمیقی در درک ما از تاریخچه تکامل زندگی میکروارگانیسم ها در سیاره ما داشته باشد.”

این کشف دانشمندان ناسا در معدن نایکا در ایالت چیهواهوا، مکزیک انجام شد. محلی که پیش از این به عنوان مکانی برای اکتشاف فلزات سرب، روی و نقره شناخته شده بود. این معدن همچنین به دلیل کریستال های عظیمش مشهور است، برخی از این کریستال ها حتی تا 15 متر طول دارند.

این مطالعه هنوز در نشریات علمی منتشر نشده؛ اما این یافته های جدید به دانشمندان امکان این را داده تا درک کنند که میکروارگانیسم ها امکان بقا در محیط های بسیار ناسازگار و شدید را در دیگر سیارات و ماه را دارند. هفته گذشته هم دانشمندان اعلام کردند، موفق به کشف ترکیبات آلی (ترکیباتی که می توانند پتانسیل تشکیل حیات را داشته باشند) در سیاره کوتوله سرس شده‌اند.

خانم بوستون می گوید، در این اکتشاف 100 نمونه مختلف میکروارگانیسم باستانی –اکثر آنها باکتری- کشف شده است که در دوره ای بین 10 تا 60 هزار سال در کریستال های معدنی نایکا به دام افتاده بودند.

95 درصد از این میکروارگانیسم های باستانی پیش از این ناشناخته باقی مانده بودند. کشف این میکروارگانیسم های فوق مقاوم، دستاوردی بزرگ محسوب می شود؛ اما برای دانشمندان نگرانی هایی را نیز به وجود آورده است. اخترزیست شناسان تصور می کنند، امکان آورده شدن تصادفی چنین میکروارگانیسم هایی با منشأیی خارج از زمین، از طریق ماموریت های فضایی وجود دارد.

در واقع شرایط بسیار ناسازگاری که میکروارگانیسم ها امکان بقا در آن را یافته اند، این احتمال را به وجود آورده که میکروارگانیسم های فرازمینی هم می توانند از طریق نمونه های جمع آوری شده از ماموریت های فضایی به زمین آورده شوند.

عکس تاریخی که دیدار ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده را از خدمه آپولو ۱۱ نشان می دهد. خدمه این ماموریت پس از بازگشت موفقیت‌آمیز به زمین، به مدت دو روز و نیم درون اتاقک های مخصوصی قرنطینه شدند.
عکس تاریخی که دیدار ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده را از خدمه آپولو ۱۱ نشان می دهد. خدمه این ماموریت پس از بازگشت موفقیت‌آمیز به زمین، به مدت دو روز و نیم درون اتاقک های مخصوصی قرنطینه شدند.

اخترزیست شناسان همچنین نگران آلوده شدن دیگر سیارات از جمله مریخ  هستند که پیش از این چندین بار توسط کاوشگرهای زمینی مورد اکتشاف قرار گرفته است. در واقع ناسا، پیش از هر ماموریتی تجهیزات و فضاپیما را به طور کامل استرلیزه می کند؛ اما همیشه امکان بقای میکروارگانیسم های فوق مقاوم  نیز وجود دارد.

البته این نگرانی جدیدی محسوب نمی شود، بلکه در دهه 1960 و 1970 هم پس از ماموریت های آپولو، فضانوردان این سری از ماموریت های ناسا، به دلیل امکان گسترش آلودگی های فرازمینی چندین روز در قرنطینه نگهداری شدند.

لازم به گفتن است که میکررارگانیسم های کشف شده در معدن نایکا قدیمی ترین میکروارگانیسم های کشف شده نیستند. چندین سال قبل، دانشمندان گزارشی از کشف میکروارگانیسم هایی 500 هزار ساله در یخ و نمک منتشر کرده بودند.

.

منبع: spacedaily

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر