;
coinex

عکس جدید کاسینی: چشم‌انداز خیره‌کننده قمر انسلادوس سیاره زحل

عکس جدید کاسینی: چشم‌انداز خیره‌کننده قمر انسلادوس سیاره زحل

عکس جدید کاسینی چشم‌انداز غریبی از ماهیت دوگانه قمر یخی انسلادوس را نشان می‌دهد. در این عکس به‌خوبی می‌توانیم، تفاوت‌های نواحی شمالی و جنوب انسلادوس را مشاهده کنیم، جایی که نواحی شمالی این قمر دارای گودال‌ها و دهانه‌های برخوردی بسیاری هستند و در همین حال، نواحی جنوبی این قمر دارای سطوحی بسیار هموارند.

البته این تفاوت‌ها نمی‌تواند دال بر این باشد که نواحی جنوبی کمتر تحت تأثیر بمباران‌های کیهانی بوده‌اند. در عوض چنانچه در وب‌سایت رسمی ناسا می‌خوانیم: “فعالیت‌های زمین‌شناسی در جنوب، ازجمله ناحیه قطب جنوب این قمر، قادر به ناپدید کردن دهانه‌های برخوردی قمر بوده که حاصل آن برجای گذاشتن سطحی جوان و هموار بوده است.”

این عکس جدید کاسینی که روز سه‌شنبه (مارس 7) منتشرشده، 27 نوامبر سال گذشته، هنگامی‌که کاوشگر کاسینی در فاصله‌ای حدود 66 هزار کیلومتری انسلادوس قرار داشته، به ثبت رسیده است.

قمر انسلادوس با قطر 504 کیلومتر، میزبان یک اقیانوس حاوی آب مایع در زیر سطح یخی خود است. دانشمندان تصور می‌کنند، این اقیانوس ارتباطی با پوسته سنگی این قمر دارد که دارای فعل‌وانفعالات شیمیایی بسیاری است. به همین دلیل، اختر زیست شناسان از انسلادوس به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود در منظومه شمسی نام می‌برند که می‌تواند میزبان حیات باشد. یکی دیگر از گزینه‌های اختر زیست شناسان، اروپا قمر سیاره مشتری است که این قمر هم یک اقیانوس زیرسطحی را در خود جای‌داده است.

در این عکس جدید کاسینی به خوبی تفاوت های نواحی شمالی و جنوبی انسلادوس را می بینیم. گفتنی است، کاوشگر کاسینی در هنگام ثبت این عکس حدود 66 هزار کیلومتر با سطح این قمر فاصله داشته است.
در این عکس جدید کاسینی به خوبی تفاوت های نواحی شمالی و جنوبی انسلادوس را می بینیم. گفتنی است، کاوشگر کاسینی در هنگام ثبت این عکس حدود 66 هزار کیلومتر با سطح این قمر فاصله داشته است.

آبفشان‌های انسلادوس هم امکان بیشتری را برای شکار حیات فرازمینی در اختیار دانشمندان قرار می‌دهند. درواقع باوجوداین آبفشان‌ها، کاوشگرهای رباتیک بدون تماس با سطوح زیرین انسلادوس، قادر به نمونه‌برداری از این محیط بالقوه قابل سکونت خواهند بود.

مأموریت کاسینی پروژه‌ای مشترک بین ناسا،  اسا (آژانس فضایی اروپا) و آژانس فضایی ایتالیا است. آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، بخشی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در پاسادنا، بخش علمی مأموریت را مدیریت می‌کند. مدارگرد کاسینی و دو دوربین پردازنده آن در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا طراحی، توسعه و مونتاژ شده‌اند. همچنین مرکز عملیات تصویربرداری این مأموریت در موسسه علوم فضایی بولدر، کلرادو قرار دارد.

فضاپیمای کاسینی در سال 1997 به فضا فرستاده شد و در سال 2004 در مدار سیاره زحل قرار گرفت. حال، کاسینی در سال پایانی ماموریت خود قرار دارد، این کاوشگر قرار است، سپتامبر 2017 با شیرجه رفتن درون جو سیاره به مأموریت خود پایان دهد.

.

منبع: space

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر