;
coinex

جیم لوول، فضانورد مأموریت تاریخی آپولو 8، از تب ماه می گوید

جیم لوول، فضانورد مأموریت تاریخی آپولو 8، از تب ماه می گوید
جیم لوول، به همراه خدمه مأموریت تاریخی آپولو 8، به اولین افرادی تبدیل شدند که پا را از مدار نزدیک زمین فراتر می‌گذارند و در سمت تاریک ماه، شاهد طلوع زمین می‌شوند. اکنون حدود پنج دهه از مأموریت تاریخی آپولو 8 می‌گذرد و به نظر می‌رسد، این روزها دوباره همه دنیا به تب ماه دچار شده‌اند.

ماه گذشته، کارآفرین سرشناس ایلان ماسک اعلام کرد، قصد فرستادن دو نفر به ماه را دارد. به گفته ایلان ماسک، شرکت اسپیس ایکس این دو نفر را طی یک مأموریت خودکار در سال 2018 به اطراف ماه خواهد برد. پس‌ازآن، واشنگتن‌پست گزارش داد، بنیان‌گذار آمازون، جف بزوس و شرکت فضایی او، بلو اوریجین، طرحی برای استعمار ماه تا سال 2020 دارد.

اما فقط میلیاردرها نیستند که چشم به ماه دوخته‌اند. سه‌شنبه هفته جاری؛ کنگره آمریکا، پس از هفت سال، نخستین بودجه بزرگ ناسا را به تصویب رساند. بر اساس این لایحه، ناسا باید تا سال 2021 مأموریتی را به ماه انجام دهد.

17 آوریل 1970، سه فضانورد مأموریت ناموفق آپولو 13 از دست پرزیدنت ریچارد نیکسون مدال آزادی را دریافت می‌کنند
17 آوریل 1970، سه فضانورد مأموریت ناموفق آپولو 13 از دست پرزیدنت ریچارد نیکسون مدال آزادی را دریافت می‌کنند

 جیم لوول دو بار به ماه رفته است. وی ابتدا طی مأموریت تاریخی آپولو 8، نخستین مأموریت سرنشین دار ماه، به ماه رفته بود. دومین سفر لوول به ماه چندان خوش یمن نبود، او فرماندهی ماموریت ناموفق آپولو 13 را برعهده داشت. جیم لوول با به خاطر آوردن مأموریت آپولو 8 از آن به‌عنوان لحظه‌ای فوق‌العاده برای سیاره یاد می‌کند. او روز 21 دسامبر 1968 به‌وسیله یک موشک غول‌پیکر ساترن 5 به ماه رفته بود.

لوول می گوید: “در آن زمان جنگ ویتنام در جریان بود، جنگی که دلخواه مردم نبود، خصوصا برای جوان‌ترها. شورش‌های روی‌داده بود، دو فرد برجسته در آن زمان ترور شده بودند و بنابراین همه‌چیز در کشور به‌نوعی بد بود.”

لوول می گوید، بااین‌حال در پایان سال، ناسا قصد داشت، بر اساس برنامه‌ای که در سال 1961 توسط پرزیدنت جان اف کندی به تصویب رسیده بود، پیش از پایان دهه1960 شروع به اعزام فضانورد به ماه کند. وی می گوید: “و این اتفاق افتاد. به‌این‌ترتیب، در چند هفته پایانی و یا چند روز مانده به پایان سال 1968، ما موفق به انجام کاری شدیم که مطلوب و مورد تأیید همه مردم کشور بود.”

جیم لوول و خدمه مأموریت تاریخی آپولو 8
جیم لوول و خدمه مأموریت تاریخی آپولو 8

بااین‌حال، لوول می گوید، او و دو خدمه دیگر مأموریت، فرانک بورمن و بیل آندرس، به‌زودی متوجه شدیم، این مأموریت، چیزی بیش از یک پرواز فضایی است.

لوول می گوید:”باید به یاد داشته باشید، ما با این مأموریت عکسی از زمین با خود به ارمغان آوردیم. واقعیت این است که این عکس چشم‌انداز متفاوتی را -اگر آن را به‌صورت سه‌بعدی بین خورشید و ماه نظاره کنید- پیشروی شما خواهد گشود و شما شروع به درک این موضوع می‌کنید که این شی چقدر کوچک و تا چه اندازه مهم است. وقتی انگشتم را روی پنجره می‌گذاشتم، می‌توانستم کاملا آن را بپوشانم. بعد متوجه می‌شدم، پشت انگشت من زمین پنهان‌شده، جایی که اکنون حدود 6 میلیارد نفر در تلاش برای زندگی هستند.”

لوول می گوید، این لحظه همیشه در ذهنم ماند:”باید واقعا در مورد وجود خود در اینجا در جهان فکر کنید. متوجه می‌شوید که مردم اغلب می‌گویند، امیدواریم بعد از مردن به بهشت برویم. درواقع، اگر در این مورد فکر کنید، وقتی‌که به دنیا می‌آیید، به بهشت می‌روید.”

خدمه آپولو 8 نخستین انسان‌هایی بودند که طلوع زمین را مشاهده کردند. این عکس در 24 دسامبر 1968 توسط ویلیام آندرس (یکی از خدمه) گرفته‌شده است.
خدمه آپولو 8 نخستین انسان‌هایی بودند که طلوع زمین را مشاهده کردند. این عکس در 24 دسامبر 1968 توسط ویلیام آندرس (یکی از خدمه) گرفته‌شده است.

با این گفته‌ها، منظور لوول به وضعیتی است که ما در زمین‌داریم:”ما در سیاره‌ای هستیم که جرم مناسبی دارد، دارای جاذبه و یک جو است که همه ملزومات اساسی زندگی هستند و وارد این سیاره می‌شوید که بافاصله‌ای مناسب به دور یک ستاره گردش می‌کند- نه خیلی دور که خیلی سرد شود و نه خیلی نزدیک که خیلی گرم شود- و در فاصله مناسب برای جذب انرژی این ستاره و جذب این انرژی، منجر به تکامل زندگی برای نخستین بار در اینجا می‌شود.”

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر