;
coinex

کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر 96 با تخلفات بیشمار برگزار شد

کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر 96

کنکور!!!! رویدادی است که سرنوشت تمامی جوانان ایران به آن گره خورده است؛ و علی رغم اینکه دارای اشکالاتی است، اما بررسی این موضوع خارج از حیطه این مقاله به شمار می رود. هدف اصلی این مقاله بررسی تخلفات صورت گرفته در کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر 96 است که توسط سازمان سنجش به عنوان مجری اجرای این رویداد علمی سرنوشت ساز برگزار شد. برای بررسی ابعاد این موضوع در ادامه با تکرا همراه باشید :

موضوع از اینجا آغاز می‌شود که در بهمن ماه سال گذشته، سازمان سنجش با انتشار دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر 96 ، دست به تغییرات گسترده ای در دروس و ضرایب این رشته زد؛ این در حالیست که بر طبق قانون، سازمان سنجش اجازه تغییرات در موارد آزمون را بدون اینکه حداقل 9 ماه قبل از آن، اطلاع رسانی کند را ندارد. قضیه اما اینجا جالب می‌شود که این تغییرات به هیچ عنوان پایه و اساس علمی نداشته و کاملا از روی بد سلیقگی اتفاق افتاده است، به گونه ای که با ادغام چند گرایش که ربطی به هم ندارند، دانشجویان را مجبور به خواندن دروسی می کنند که با گرایشی که قصد شرکت در آن را دارند ارتباطی ندارد. داوطلبین شرکت در این آزمون اما پس از کش و قوس های فراوان و از آن جایی که چاره دیگری نداشتند، تلاش کردند خود را با این تغییرات صورت گرفته شده تطبیق دهند. هر ساله در کنکور کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر، 2 دفترچه توزیع می شده و دفترچه اول شامل 30 سؤال زبان، 16 سؤال ریاضی و 27 سؤال دروس مشترک و دفترچه دوم شامل 16 سؤال تخصصی مخصوص به هر گرایش بود. با تغییرات صورت گرفته شده قابل پیش‌بینی بود که تعداد سؤالات مربوط به هر درس در آزمون امسال تغییر خواهد کرد و از همین رو داوطلبین با ارسال نامه های پیاپی از سازمان سنجش از آن‌ها درخواست کرده بودند که حداقل تعداد سؤالات مربوط به هر درس را اعلام کنند تا از این رو بتوانند برای این آزمون مهم برنامه‌ریزی کرده و به درس هایی که مهم تر است بیشتر بپردازند. سازمان سنجش اما در پاسخ به درخواست های داوطلبین اعلام نمود که تعداد سؤالات مطرح شده از هر درس در روز انتشار کارت ورود به جلسه اعلام خواهد شد.

روز 4 اردیبهشت فرا رسید و سازمان سنجش کارت ورود به جلسه را در وبسایت خود منتشر کرد اما خبری از مشخص کردن تعداد سؤالات نشد و بر طبق پیش‌بینی ها که با ورود 2 درس جدید به دروس مشترک، زمان پاسخ به سؤالات نیز افزایش خواهد یافت این اتفاق رخ داد. روال هر ساله به این شکل بود که زمان پاسخ گویی به دفترچه اول 140 دقیقه و زمان پاسخگویی به دفترچه دوم 100 دقیقه بود که در مجموع 240 دقیقه زمان برای پاسخ به سؤالات به داوطلبین داده می شد، اما امسال این زمان بر روی کارت ورود به جلسه امسال به 255 دقیقه افزایش یافت تا همه چیز درست به نظر بیاید.

کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر 96

نوبت به 8 اردیبهشت و روز سرنوشت ساز برای داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر فرا رسید و این داوطلبین با دیدن دفترچه اول دچار شوک اساسی شدند. باور کردنی نبود که همزمان با اعلام گوینده امتحان که آزمون دارای 2 دفترچه هست اما کلیه سؤالات مشترک و تخصصی گرایش های نرم افزار و معماری در دفترچه اول گنجانده شده بود و خبری از سؤال های تخصصی گرایش هوش مصنوعی نبود. قسمت جالب ماجرا این است که مدت زمان پاسخگویی به این دفترچه 195 دقیقه اعلام شد، یعنی 45 دقیقه حتی کمتر از سال‌های گذشته که تعداد سؤالات نیز از کنکور امسال کمتر بود. بسیاری از داوطلبین پس از رو به رو شدن با این صحنه دچار تردید های فراوان برای برنامه‌ریزی زمان خود برای پاسخگویی به سؤالات امتحانی شدند که آیا سؤالات تخصصی باز هم در دفترچه دوم امتحانی تکرار خواهد شد و یا اینکه سازمان سنجش با یک بی برنامگی قرار است تنها 195 دقیقه برای پاسخ گویی به 120 سؤال پیچیده و وقت گیر رشته کامپیوتر در اختیار آن‌ها قرار دهد. شوک بعدی با دیدن تعداد سؤالات مخصوص به هر درس به این داوطلبین وارد شد، به اینگونه که تعداد سؤالات به کلی تغییر کرد و علی رغم اضافه شدن 2 درس جدید، تعداد سؤالات دروس مشترک تنها 3 سؤال بیشتر شد و از تعداد سؤالات بقیه دروس که داوطلبین بر اساس روند هر ساله به آن‌ها اهمیت بیشتری داده بودند و تمرکز خود را بر روی آن‌ها قرار داده بودند کاسته شده بود. زمان 195 دقیقه ای به اتمام رسید و دفترچه شماره 1 از داوطلبین گرفته شد و دفترچه شماره 2 توزیع شد که در کمال ناباوری خبری از سؤالات گرایش های نرم افزار و معماری نبود. بی برنامگی سازمان سنجش اینجا مشخص می‌شود که بر اساس گزارش های رسیده به خبرنگار تکرا، در بسیاری از حوزه های امتحانی دفترچه شماره 1 از داوطلبین گرفته نشده است و به آن‌ها 1 ساعت زمان بیشتر اختصاص داده شده است که این موضوع نمود بارز بی عدالتی و حق خوری از سایر داوطلبین است که در حوزه های امتحانی دیگری امتحان داده اند.

شاید باورتان نشود اما این اتفاقات عجیب و تخلفات مکرر به همین جا ختم نمی‌شود و قسمت جالب و اصلی ماجرا که به گمان ما یک جرم آشکار است هنوز ذکر نشده است. هر ساله مؤسسات مختلف با برگزاری کلاس‌های کنکوری و نکته و تست اقدام به آماده‌سازی داوطلبین برای کنکور می‌کنند که اصلاً چیز بدی نیست و بسیار هم به فال نیک گرفته می‌شود. هر ساله شاهد هستیم که سؤالات برخی مؤسسات به تیپ سؤالات کنکور نزدیک‌تر بوده و مشابه آن سؤال در کنکور تکرار می‌شود که این نشان از پیش‌بینی دقیق این مؤسسات است. اما نکته‌ای که امسال بسیار عجیب بوده و همه را به فکر فرو برده این است که چگونه امکان دارد کلیه سؤالات درس هوش مصنوعی گرایش هوش مصنوعی که دارای ضریب بالای 4 است و پاسخگویی به هر سؤال تأثیری اساسی در آینده هر داوطلب دارد بدون کوچک‌ترین تغییر و دقیقا عیناً مشابه سؤالات یک موسسه خاص و یک کتاب خاص بوده است که نشان از نفوذ این موسسه در هیئت طراحی سؤالات کنکور دارد. علاوه بر سؤالات گرایش هوش مصنوعی یکی از سؤالات هوش مصنوعی گرایش نرم افزار نیز دقیقاً عیناً مشابه همان کتاب است. چند روزی که از کنکور کارشناسی ارشد کامپیوتر 96 می‌گذرد این موسسه خاص دست به تبلیغات گسترده در این باره زده که سؤالات ما مشابه کنکور است، اما پس از مشاهده حجم گسترده اعتراضات و در اقدامی عجیب و جالب تصاویر مربوط به تکراری بودن سؤالات را از کانال‌های خود حذف کردند. اینجا می‌توانید این سؤالات را مشاهده کنید.

این گوشه‌ای از تخلفات مکرر و بی فکری و بی برنامگی سازمان سنجش است که وظیفه آن ها این است که به عنوان یک نهاد مستقل مجری قانون بوده و با برنامه‌ریزی دقیق مانع از پایمال شدن حق داوطلبین شود زیرا این موضوع تأثیر مستقیم در سرنوشت کشور خواهد داشت؛ چرا که این جوانانی که اکنون این اتفاقات مهلک برای آن‌ها رخ داده است قرار است سال‌های آینده زمام امور این مملکت را در دست گیرند.

.

منبع : تکرا

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (16 نظر)

    سال قبل که با کارهایی که کردن گذشت اما امسال که میخوام دوباره ارشد شرکت کنم واقعا نگرانم حتی گاهی منصرف میشم ،اخه اون چه بی مدیریتی بود که پارسال شد؟وقت کم آوردم??

    پاسخ

    واقعا چرا یه طوری شده که ما باید بیاییم با هزارجور استرس و ریاضت بشینیم درس بخونیم و بعد به راحتی توی یک آزمون مسخره قبول نشیم و سرنوشتمون به کل عوض بشه؟ یه عده میرن سربازی، یه عده میرن سر کار و دیگه بیخیال کنکور میشن، یک عده میرن خارج و یک عدده دیگه هم میمونن و میخونن به این امید که سال دیگه در کنکور قبول بشن.
    راستی چقدر راحته رفتن به یک دانشگاه خارجی و تو فقط باید یک معدل قابل قبول داشته باشی و زبان بخونی. اما خوب میدونم که علی رقم راحتی ثبت نام در یک دانشگاه خارجی دوران تحصیلش به سختی و با تلاش زیاد میگذره.
    به همه پیشنهاد میکنم یه سری به سایت konkurcomputer.ir بزنید و یا حتما صفحه مربوط به ادامه تحصیل در خارج از کشور رو بخونین. اینم لینکش: konkurcomputer.ir/%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%B1/%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84.html

    پاسخ

    چرا اینقدر ناراحتی در جامعه ایجاد میکنید.از کجا معلوم جایی بوده که یک ساعت بیشتر وقت داده ،یعنی هیچ ناظری آنجا نبوده!

    پاسخ

    خدا همشون لعنت کنه ، به همین ماه رمضان قسم..
    من درست یک سال از عمرمو واس این گذاشتم

    پاسخ

    من از طرف خانوادم تحت فشارم. تو رو خدا تو رو به هر کسی دوس دارین یه بار دیگه آزمون بگیرین. خونوادم از ناراحتی سکته می کنن . هنوز بهشون نگفتم که هم چین اتفاقی سر جلسه افتاده و نرسیدم تخصصی ها رو بزنم. التماستون می کنم
    :(((((((((((((((((((((((((

    پاسخ

    سلام
    آخه مگه میشه اینقدر افتضاح
    ۱ : اضافه کردن دروس جدید مثل شبکه و هوش برای گرایش نرم افزار در هنگام ثبت نام کنکور بدون اعلام قبلی
    ۲ : تغییر زمان دفترچه های کنکور (که به نظرم واقعا برای کسانی که همچین تصمیمی گرفتند یک تست سلامت و سواد باید برگزار بشه )
    ۳ : وجود سوالات دقیقا مشابه بعضی کتب

    پاسخ

    سلام من هم کنکور نرم افزار کامپیوتر داشتم هنوز در شک هستم.
    واقعا براشون متأسفم.

    پاسخ

    سلام. من امسال کنکور نداشتم اما از دوستانم این جریان رو شنیدم و واقعا بهت زده شدم. دوستان من هم در این کنکور بودند. نمیدونم چی بگم، فقط خدا کمک کنه. جبران پذیر نیست اما دعا میکنم بعد از این شرایط براتون اونقدر بهتر بشه که این خاطره تلخ رو فراموش کنید. فدای چشمای منتظرتون.

    پاسخ

    من با رتبه۲۰۰ پشت کنکور موندم گفتم یک سال بخونم حتما میتونم برم شریف. حالا امسال حتی مجاز نمیشم با این اوصاف!
    یک سال عمر و جوونی من و تلاشم، تو یه امتحان سه چهار ساعته دود شد رفت هوا. اون از تغییر منابع و اینم از این. انصاف سنجشی ها رو شکر.
    یعنی هیشکی نیست به داد ما برسه؟؟

    پاسخ

    من هم یکی از شرکت کنندگان در هر دو ازمون ایتی و کامبیوتر هستم راستش هنوز از شوک خارج نشدم
    مگه میشه در قبال این همه بی عدالتی سکوت کرد! این همه درس خوندن شبانه روزی همش هیچ !
    یعنی این مملکت اینقدر ……
    سازمان سنجش باید باسخ گو باشه
    کنکور باید مجدد برگذار بشه
    متخلفین باید مجازات بشن

    پاسخ

    آموزشگاه نصیر در تهران باعث و بانی تمااام این تخلف و تقلب شده است . متاسفانه یک عده اساتید کاسب که بدبختانه در دانشگاه های شریف و تهران تدریس می کنند ، وجهه علمی این رشته را خدشه دار کرده و مایه ننگی برای این دانشگاه ها شده اند، لذا از روسای دانشکده کامپیوتر دانشگاه های فوق الذکر انتظار می رود جهت مبری ساختن وجهه و نام دانشگاه، این اساتید را در اولین فرصت اخراج نموده تا درس عبرتی برای آیندگان شود.
    ضمنا بعد تر در قبال تخلفی که این آموزشگاه بد نام که توسط چند نفر از دانشجویان دکترای دانشگاه شریف اداره می شود، با کمک از مراجع ذی صلاح اقدامات لازم جهت برخورد جدی با آنها انجام خواهد شد.
    سازمان محترم سنجش نیز بهتر است جهت حفظ نام خود ، هرچه سریع تر افراد متقلب و متخلف را شناسایی کرده و به مراجع ذی صلاح خبر رسانی نماید.

    پاسخ

    شما که خودت معلومه از مزدوران موسسات متقلب هستی بهتر است صحبت نکنید. یک مجموعه که توسط تعدادی دانشجو در محیط دانشگاه چرخانده می شود چطور می‌تواند آنقدر در سازمان سنجش نفوذ داشته باشد که جای درس‌های تخصصی را از دفترچه 2 به 1 تغییر دهد و تازه چه انگیزه‌ای از انجام این کار دارد؟ در مورد برگرفتن سوال‌ها از یک کتاب مرجع هم اگر تخلفی شده چه ربطی به این مجموعه دانشجویی یا به تمام اساتید آن دارد که شما تهمت می‌زنید و متاسفانه منتشر هم می‌کنند؟ معلومه که برپاکردن موسسات تقلبی چشم دیدن برقراری یک مجموعه رقیب در محیط دانشگاه با قیمت‌های مناسب را ندارید چون خاری در چشمان متقلبین شده است.

    پاسخ

    ینی این مطالب رو می خونم اشک تو چشم جمع میشه
    چرا با ما همچین کاری کردن. چطور می خوان جبران کنن (البته اگر برای آنها مهم باشد)
    جوانان ناامید ما که گوشه چشمشون به این آزمون مهم بود ناامیدتر کردین

    پاسخ

    من هم از دی ماه شکه شده بودم سر جلسه ساعت 11 و ربع دفترچه ها را گرفتن داشتیم سکته میکردیم، فایده ای نداشت اصفهان آزمون داشتم و واقعا از سنجش میخوام تدبیری بیاندیشد…………

    پاسخ

    من هم یکی از “قربانیان”! این فاجعه هستم. تمام اساتید و داوطلبا انگشت به دهن موندن! فقط باید خودتون رو جای ما تصور کنید وقتی متوجه این قضیه شدیم!

    پاسخ

    دختر من هم امسال کنکور ارشد کامپیوتر شرکت کرده بود و متاسفانه اعلام 255 دقیقه و دو دفترجه و برگزاری کنکور در 195 دقیقه و با یکدفترجه باعث سردرگمی اوشده و واقعا به این بجه ها ظلم شد این همه بی مسئولیتی و بی لیاقتی ؟
    مسئولین سنجش باید پاسخگو و بچه ها باید پی گیری کنند

    پاسخ