;
coinex

معرفی و مشخصات فنی ب ام و M2 مدل سال 2017 میلادی

ب ام و M2 مدل 2017

ب ام و M2 یکی از مطرح‌ترین نمونه‌های کلاس بدنه خودروهای کوچک ب ام و سری 2 بوده که مانند سایر مدلهای تولیدی این شرکت که تحت نام ب ام و M تولید می‌گردند‌ از عملکرد و توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار شده است.

شرکت خودروسازی ب ام و

شرکت Bavarian Motor Works که بیشتر با نام ب ام و (BMW) شناخته می گردد، یکی از معتبرترین خودروسازان کشور آلمان بوده و بدون شک یکی از بزرگترین، بهترین و محبوب‌ترین خودروسازان جهان نیز به حساب  می آید. شرکت ب ام و در سال ۱۹۱۶ میلادی تاسیس شده و مقر اصلی آن در شهر مونیخ (Munich) کشور آلمان واقع شده است. این شرکت در حال حاضر مالک دو کمپانی خودرو سازی بریتانیایی مینی (Mini) و رولز رویس (Rolls Royce) نیز بحساب می آید.

این شرکت در اوایل قرن بیستم میلادی به ساخت موتورسیکلت و موتور هواپیما نیز مشغول بود. این شرکت در دهه ۱۹۶۰ میلادی مدل افسانه ای ۲۰۰۲ خود را طراحی نمود که به سرعت به یکی از محبوب ترین و مشهورترین نمونه های تولیدی این شرکت تبدیل شد. این خودرو در کنار وزن بسیار کم و مصرف بسیار مناسب خود قابلیت های دینامیکی فوق العاده را از خود نشان می داد. شرکت ب ام و در حال حاضر به تولید انواع خودروهای لوکس و اسپرت مشغول بوده و خودروهای این شرکت در تمامی کلاسهای بدنه اعم از مینی تا سوپر اسپرت جزو بهترین های موجود در بازار بحساب می آیند.

ب ام و سری M

شرکت ب ام و در سال 1972 میلادی برنامه‌ای برای تولید خودروهای با توانایی‌های دینامیکی بالا و قابلیت‌ها اسپرت تدوین نمود که با نام M شناخته می‌گردد. این مدل‌ها بر پایه تیپ‌های بالای کلاس‌ها مختلف این شرکت خودروسازی ساخته شده و با بهینه سازی بخش‌هایی مانند موتور، سیستم تعلیق و قابلیت‌های آئرودینامیکی، سیستم انتقال قدرت و طراحی داخلی و کابین متفاوت نسبت به مدل‌ها معمولی، از عملکرد بالاتری بهره‌مند می‌گردند.

اولین مدلی که توسط این زیر مجموعه شرکت خودروسازی ب ام و طراحی شد، یک نمونه بهینه سازی شده از مدل محبوب و قدرتمند ب ام و 3.0 CSL بود که با حجم موتور 3.003 سی‌سی در کلاس خودروهای بالای 3.0 لیتر به مبارزه با رقبا پرداخت. از محبوب‌ترین نمونه‌ها ساخته شده با این نام می‌توان به مدل‌های X6M، X5M، M6 و مدل افسانه‌ای M3 اشاره نمود.

ب ام و سری 2

این کلاس از خودروهای تولیدی ب ام و در کلاس خودروهای کوچک شهری (Compact Cars) قرار دارد. ب ام و سری 2 که جایگزین ب ام و سری 1 شده در مدل‌ها و شکل‌های مختلفی مانند کوپه (Coupe)، سقف باز شو (Convertible) و سدان به بازارهای جهانی عرضه می‌گردد و یکی از کوچک‌ترین خودروهای تولید شرکت ب ام و به شمار می‌آید.

این کلاس اولین بار در سال 2014 میلادی به بازار عرضه شد و شامل یک مدل با نام 220i بود. این خودرو با استفاده از موتور 2.0 لیتری به حجم دقیق 1.997 سی‌سی خود توانایی تولید نیرویی معادل 184 اسب بخار در دور موتور 5.000 RPM و گشتاور 270 نیوتون متر را در دور موتور 1.250 RPM داشت. این موتور مجهز به سیستم توربو شارژر ب ام و 220i را در زمانی معادل 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسانده و حداکثر سرعتی برابر با 230 کیلومتر در ساعت داشت.

ب ام و M2

ب ام و M2 یک نمونه قدرتمند و لوکس در کلاس بدنه خودروهای کوپه سایز کوچک است. این خودرو اولین بار در سال 2016 میلادی به بازارهای جهانی عرضه گردید. این خودرو کوچک‌ترین و ارزان‌ترین نمونه در مدل‌های سری M بوده و یک خودروی قدرتمند در کلاس بدنه خود به شمار می‌آید. از رقبای آن می‌توان به مرسدس بنز (Mercedes Benz) مدل AMG CLA45 و آئودی (Audi) مدل RS3 در زمینه قدرت و توانایی‌های فیزیکی و پورشه کیمن (Porsche Cayman) مدل GTS دز زمینه هندلینگ و رانندگی اشاره نمود.

از تجهیزات موجود در ب ام و M2 مدل 2017 می‌توان به بسته M-Driver شرکت ب ام و، حداکثر سرعت بالاتر، پشتیبانی از نرم افزار Apple CarPlay، قابلیت شارژ گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و به اشتراک گذاری اینترنت از طریق Wi-Fi اشاره نمود. این خودرو با قیمت پایه‌ای در حدود 52.000 دلار (معادل 195 میلیون تومان با احتساب دلار 3.750 تومانی در زمان نگارش) به بازارهای جهانی ارائه می‌گردد.

نزدیک‌ترین

نقاط قوت و ضعف

ب ام و M2 مدل 2017 از نکاتی مانند قدرت بالا، چالاکی، تجهیزات بالا و قیمت قابل قبول به عنوان نقاط قوت برخوردار شده است. از نقاط ضعف این خودرو نیز می‌توان به صدای زیاد داخل کابین و خشکی حرکت اشاره کرد.

طراحی خارجی و بدنه

ب ام و M2 مدل 2017 خودرویی کوچک بوده و طولی برابر با 4.475 میلیمتر، پهنایی معادل 1.854 میلیمتر و ارتفاعی معادل 1.409 میلیمتر دارد. فاصله دو محور عقب و جلوی این خودروی 1.570 کیلوگرمی نیز 2.692 میلیمتر است.

برای تجسم بهتر می‌توان اشاره کرد که هیوندای ولاستر موجود در ایران ابعادی برابر با 4.219 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.791 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.400 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.649 میلیمتر است. بدنه خودرو نیز از طراحی مشابه سایر مدل‌های تولیدی شرکت ب ام و برخوردار بوده و ظاهری بسیار اسپرت دارد.

موتور و پیشرانه

قلب تپنده ب ام و M2 مدل 2017 یک موتور شش سیلندر خورجینی 24 سوپاپه 3.0 لیتری به حجم دقیق 2.979 سی‌سی است. این موتور با استفاده از سیستم توربوشارژر توانایی تولید نیرویی معادل 370 اسب بخار در دور موتور 6.500 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 342 پاوند بر فوت (معادل 465 نیوتون متر) بوده که در بازه دور موتور 1.400 RPM تا 5.560 RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

این نیرو و گشتاور توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی استاندارد و یا 7 سرعته اتوماتیک DCT مجهز به سیستم کلاچ دوبل با قابلیت تعویض به صورت دستی به صورت سفارشی، به چرخ‌های عقبی (RWD) ب ام و M2 مدل 2017 منتقل می‌گردد. این موتور زمانی معادل 4.3 ثانیه در مدل اتوماتیک و 4.5 ثانیه در مدل دستی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و حداکثر سرعت آن نیز به رقم 250 کیلومتر محدود شده است. در صورت تجهیز به بسته سفارشی M-Drive، حداکثر سرعت ب ام و M2 مدل 2017 به رقم 270 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند.

مصرف سوخت این موتور 3.0 لیتر موجود برای ب ام و M2 مدل 2017 مجهز به گیربکس دستی بنا بر اعلام شرکت سازنده برابر با 20 مایل با هر گالن سوخت (معادل 11.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی بوده و در سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 27 مایل (معادل 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) دارد. میزان تولید گاز آلاینده CO2 در این مدل نیز 199 گرم در هر کیلومتر اعلام شده است.

در صورت تجهیز به گیربکس DCT اتوماتیک (دو کلاچه) مصرف سوخت اندکی کاهش کرده و به 22 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 37 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی رسیده و در سیکل ترکیبی مصرفی برابر با 30 مایل (معادل 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر) دارد. میزان تولید گاز آلاینده CO2 در این مدل نیز 185 گرم در هر کیلومتر اعلام شده است.

طراحی داخلی و کابین

کابین ب ام و M2 مدل 2017 ساده و زیبا بوده و تفاوت‌های زیادی به سایز نمونه‌های گرانقیمت کلاس M دارد. بخش‌هایی از کابین این خودرو با مواد اولیه با کیفیت بالایی مانند فیبر کربن و چرم و چوب تزئین شده است. موقعیت صندلی راننده نزی مناسب بوده و راننده و سرنشینان دید مناسبی از مسیر پیش رو و مناظر اطراف دارند. هم صندلی‌ها و هم غربیلک فرمان نیز قابلیت تنظیم در جهت‌های مختلف را داشته و به راننده قابلیت انتخاب بهترین وضعیت ممکن را می‌دهد.

فضای صندلی‌ها جلویی اندکی کم بوده ولی سرنشینان عقب با فضای کافی برای قرار دادن سر و پاها برخوردار شده اند. به همین دلیل سرنشینان در هنگام طی مسافت‌ها کوتاه با هیچگونه خستگی و ناراحتی روبرو نخواهند شد. فضای در نظر گرفته شده برای محفظه حمل بار و صندوق عقب نیز در حدود 390 کلیتر بوده که ب ام و M2 مدل 2017 را در مکانی بالاتر از رقبایی مانند مرسدس بنز A45 AMG با 341 لیتر و آئودی TTS و پورشه کیمن با 300 لیتر قرار می‌دهد.

از تجهیزات موجود کابین می‌توان به روکش‌ها چرم با کیفیت به رنگ سیاه، پوشش چرمی غربیلک فرمان و اطلاعات پشت آمپر و عقربه‌ها قرمز رنگ مشابه‌ خودروهای اسپرت اشاره نمود. در مجموع کابین ب ام و M2 مدل 2017 زیبا و با کیفیت بوده و حس و حال یک خودروی اسپرت را به سرنشینان و راننده القا می‌نماید.

تجهیزات و امکانات استاندارد ب ام و M2 مدل 2017

ب ام و M2 مدل 2017 تنها در یک تیپ و در کلاس بدنه کوپه به بازار عرضه می‌گردد. کابین این خودرو نیز به امکانات متعددی مجهز شده است. نمونه‌هایی از این ابزار و ادوات عبارتند از:

  • رینگ‌های آلیاژی 19 اینچی
  • تایرهای 245/35/19 در محور جلو
  • تایرهای 265/35/19 در محور عقب
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک نسل جدید (Climate Control)
  • صندلی‌های جلویی روکش شده با چرم مرغوب مجهز به سیستم گرم کننده
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • چراغ‌های جلویی با استفاده از لامپ‌های زنون (Xenon)
  • برف پاکن‌های حساس به بارش باران
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای
  • سیستم اطلاعاتی / سرگرمی بمجهز به صفحه نمایش لمسی رنگی 8.8 اینچی
  • پشتیبانی از رادیوهای اینترنتی
  • سیستم صوتی با کیفیت بسیار بالای Harman Kardon مجهز به 12 بلندگوی جداگانه

تجهیزات و امکانات سفارشی ب ام و M2 مدل 2017

علاوه بر این موارد همانطور که اشاره شد ب ام و M2 مدل 2017 قابلیت تجهیز به چند بسته سفارشی  را نیز دارد. بسته M Drive با بهینه سازی نرم افزارهای کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) سرعت خودرو را از 250 کیلومتر در ساعت به 270 کیلومتر در ساعت افزایش می‌دهد.

بسته سفارشی Executive نیز امکاناتی مانند دوربین کمکی دنده عقب، سیستم جلوگیری برخورد در بخش جلو (Forward Collision Warning)، سنسورهای پارک در بخش عقب، سیستم حفظ حرکت خودرو بین خطوط جاده (Lane Keep Assist) و چراغ‌های جلویی با قابلیت نوربالای تطبیقی را به خودرو اضافه می‌نماید.

ایمنی و سیستم‌های کمکی رانندگی

ب ام و M2 مدل 2017 هنوز توسط Euro NCAP (موسسه ارزیابی خودروهای بازار اروپا) مورد بررسی قرار نگرفته است. اما با توجه به موفقیت سری‌های 1 و 2 شرکت ب ام و به نظر می‌رسد که ب ام و M2 مدل 2017 توانایی کسب بالاترین امتیازها را داشته باشد.

این خودرو به تجهیزات کمکی رانندگی و امنیتی مانند سیستم کنترل کشش (Traction Control) و سیستم کنترل سرعت (Cruise Control) نیز مجهز بوده و به احتمال بسیار زیاد همانند سایز مدل‌های ب ام و سری 2 قادر به کسب عنوان Top Safety+ از موسسه  Insurance Institute for Highway Safety خواهد بود.

ارزش در برابر قیمت پرداختی

در نگاه اول شاید برچسب قیمت 52.700 دلاری (معادل 198 میلیون تومان) رقمی بالا به نظر آید اما با ورود به کابین، ارزیابی توانایی‌های موتور و وجود تجهیزات متنوع موجود، این قیمت رقمی قابل قبول برای این خودرو به حساب خواهد آمد. صندلی‌های اسپرت به خوبی راننده و سرنشین را در بر گرفته و رانندگی هیجان انگیزی را برای آنان رقم می‌زند. در مجموع با توجه با امکانات موجود، ب ام و M2 خودرویی ارزشمند در کلاس بوده خود و در بین رقبای قدر به حساب می‌آید.

رقبا

از رقبای مطرح ب ام و M2 مدل 2017 در بازارهای جهانی خودرو می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • مرسدس بنز AMG CLA با قیمت پایه 33.500 دلار (معادل 126 میلیون تومان)
  • آکورا (Acura) مدل ILX با قیمت پایه 29.000 دلار (معادل 109 میلیون تومان)
  • بیوک کاسکادا (Buick Cascada) با قیمت پایه 34.000 دلار (معادل 127.5 میلیون تومان)
  • آئودی S3 با قیمت پایه 44.000 دلار (معادل 165 میلیون تومان)

ب ام و در ایران

خودروهای لوکس و با کیفیت شرکت خودرو سازی ب ام و نیز چند سالی است که توسط نمایندگی رسمی این مجموعه شرکت پرشیا خودرو ، به خریداران ارائه می‌گردد. از مدل‌ها موجود ب ام و در بازار ایران می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • ب ام و 218i مدل 2017 با قیمت 294 میلیون تومان (معادل 78.000 دلار)
  • ب ام و 225i مدل 2016 با قیمت 339 میلیون تومان (معادل 90.000 دلار)
  • ب ام و 730 Li مدل 2017 با قیمت 794 میلیون تومان (معادل 212.000 دلار)
  • ب ام و X1 مدل 2017 با قیمت 384 میلیون تومان (معادل 102.000 دلار)
  • ب ام و i8 مدل 2017 با قیمت 1 میلیارد و 100 میلیون تومان (معادل 293.000 دلار)
  • ب ام و 528 مدل 2017 با قیمت 490 میلیون تومان (معادل 130.000 دلار)

ب ام و M2 مدل 2017 هنوز وارد بازار خودروی ایران نشده اما به نظر می‌رسد با بازه قیمتی مدل‌ها سری 2، این خودرو نیز با قیمتی مابین 320 الی 380 میلیون تومان بسته به نوع  تجهیزات، به فروش برسد. با پرداخت این رقم، خریداران ایرانی در بازارهای جهانی قادر به تملک خودرهایی مانند نمونه‌های ذکر شده در فهرست زیر خواهند بود:

  • شورولت کوروت (Chevrolet Corvette) مدل 2017 با قیمت پایه 80.000 دلار (معادل 300 میلیون تومان)
  • تسلا مدل S با قیمت پایه 108.000 دلار (معادل 405 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس S با قیمت پایه 96.500 دلار (معادل 362 میلیون تومان)
  • پورشه پانامرا (Porsche Panamera) با قیمت پایه 110.000 دلار (معادل 412 میلیون تومان)
  • پورشه کاررا (Carrera) با قیمت پایه 103.000 دلار (معادل 386 میلیون تومان)

سخن آخر

با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد، ب ام و M2 مدل 2017 یک خودروی زیبا و مجلل بوده و در کنار کابین راحت خود، توانایی نمایش قابلیت‌ها دینامیکی بالا خود را دارد. سطح امکانات مانند سایر مدل‌های این خودرو ساز بسیار بالا بوده و راننده و سرنشینان طیف وسیعی از ابزار و ادوات کمکی و سرگرمی را در اختیار دارند. در کنار این مزایا، ب ام و توانسته این خودروی پرقدرت را به نمونه‌ای مناسب برای مسیرهای شهری نیز تبدیل نماید.

ب ام و M2 در یک نگاه

 

ب ام و

M2

240i

حجم موتور (سی‌سی) 2.979 2.998
تعداد سیلندر 6 خورجینی 6 خورجینی
قدرت موتور (اسب بخار) 370 335
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 465 500
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 4.3 4.3
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 270 250
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 8 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (شهری) 10.7 11.2
مصرف سوخت (بزرگراه) 6.4 7.3
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 8.5 10.2
وزن (کیلوگرم) 1.590 1.620
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 198 187
قیمت تخمینی در بازار ایران 350 360

 

منبع : تکرا

تصوایر : Netcarshow

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر