;
coinex

چطور برای هر نوع کسب و کاری یک وب سایت خوب طراحی کنیم؟

چطور برای هر نوع کسب و کاری یک وب سایت خوب طراحی کنیم؟

ساخت وب سایت برای کسب و کارها دردسر بزرگی نیست و در اکثر اوقات، نیازی نیست این کار را به یک آژانس طراحی گران قیمت بسپاریم. بسته به نوع کسب و کاری که دارید، راه حل‌های متعدد سریع و مقرون به صرفه‌ای وجود دارد.

سه نوع دسته بندی اصلیِ وب سایت برای کسب و کارها وجود دارد:

  • وب‌سایت ساده و دارای محتوای کاربردی که اطلاعاتی بنیادی از کسب و کارتان می‌دهد.
  • وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک که در آن می‌توان محصولاتی فروخت یا خدماتی ارائه کرد (مانند فروشگاه‌های اینترنتی).
  • وب‌سایت محتوا محور که در درجه اول به یک بلاگ شبیه است.

وب‌سایت‌های ساده و دارای اطلاعات

ساخت یک وب‌سایت ساده و اطلاعاتی راحت‌ترین مورد است و معمولا وقت زیادی برای طراحی آن نیاز نیست. در حقیقت این نوع سایت‌ها معمولا ارزان‌ترین گزینه نیز به شمار می‌روند.

اگر به وب‌سایتی نیاز دارید که می‌خواهید در آن اطلاعات پایه در مورد کسب و کارتان نشان داده شود، مثلا نگاهی اجمالی به محصولات و خدمات شما، آدرس شما و یک فرم تماس، می‌توانید از راه حل‌های زیر بهره ببرید.

وب سایت برای کسب و کارها | Weebly
نمونه وب‌سایت طراحی شده با Weebly

بهترین راه برای ساخت وبسایت‌های اینچنینی، سرویس‌های طراحی درگ اند دراپ مانند Wix و Weebly است (نمونه‌های ایرانی زیادی نیز وجود دارد). هر کدام از این سرویس دهندگان دارای پلن رایگان هستند که یعنی برای شروع نیازی نیست هیچ مبلغی را پرداخت کنید. البته کسب و کارهای جدی نیازمند پلن‌های پولی هستند تا بتوانند از ویژگی‌هایی مانند آمار بازدید، پشتیبانی از ویدیو و صدا، حذف لوگو سرویس دهنده و موارد دیگر استفاده کنند.

وب‌سایت‌های تجاری

دیگر نوع وب سایت برای کسب و کارها، وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک است که در واقع رایج‌ترین نوع وب‌سایت‌های درآمدزایی به شمار می‌رود. این وب‌سایت‌ها شامل امکاناتی هستند که بتوان در آن محصولاتی را به فروش رساند و یا خدماتی را به مشتریان ارائه داد. راه‌های زیادی برای تجارت الکترونیک وجود دارد، اما دو مورد پرطرفدار، Shopify (یک فروشگاه ساز آنلاین) و WooCommerce (فروشگاه ساز تحت پلتفرم وردپرس) هستند.

Shopify

استفاده از شاپیفای که سرویس میزبانی فروشگاه آنلاین است (و نمونه‌های ایرانی بسیاری نیز دارد)، بسیار ساده‌تر از ووکامرس است. به این سادگی که ابتدا ثبت نام می‌کنید، بعد محصولاتتان را اضافه می‌کنید و سپس فروش را آغاز می‌کنید. قالب‌ها و ابزارهای بسیاری نیز وجود دارد که می‌توانید سایتتان را سفارشی سازی کنید.

نمونه وب‌سایت طراحی شده با Shopify
نمونه وب‌سایت طراحی شده با Shopify

اصلی‌ترین عیب شاپیفای این است که اگر ابزاری برای توسعه (extension) فروشگاه وجود نداشته باشد، (مثلا می‌خواهید امکاناتی باشد تا کار خاصی را در فروشگاه خود انجام دهید اما این ویژگی موجود نیست)، آن‌گاه برایتان محدودیت‌هایی بوجود می‌آید؛ چون نمی‌توانید به طور مستقیم به منبع کد دسترسی داشته باشید و باید کارتان را با امکانات موجود انجام دهید. البته اکثر ویژگی‌های مهم که یک فروشگاه آنلاین خوب نیاز دارد، موجود است و هر کسب و کاری می‌تواند از آن استفاده کند.

WooCommerce

ووکامرس یک افزونه پیشرفته برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که به شما اجازه می‌دهد وب‌سایت خود را به یک فروشگاه آنلاین کامل تبدیل کنید. پیاده سازی و شروع استفاده از ووکامرس کمی سخت است، اما می‌توانید به منبع کدها دسترسی داشته باشید؛ این یعنی می‌توانید هر نوع امکاناتی که خواستید را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنید.

نمونه وب‌سایت طراحی شده با WooCommerce
نمونه وب‌سایت طراحی شده با WooCommerce

اگر از یک وب‌سایت وردپرسی استفاده می‌کنید، پیاده سازی ووکامرس بسیار آسان‌تر است. فقط کافی است تا افزونه را نصب کنید و سپس یک تم مناسب و سازگار با آن برای سایت خود انتخاب کنید. اگر توسعه دهنده وردپرس هستید، پس می‌توانید از امکانات اضافی و مستندات برای بهبود عملکرد فروشگاه خود بهره ببرید.

وب‌سایت‌های محتوا محور

تعداد وب‌سایت‌هایی که از یک پلتفرم بلاگ برای انتشار مطالب استفاده می‌کنند، بیشترین رشد را داشته است. وب‌سایت‌های درآمدزای زیادی هستند که در قالب یک وبلاگ‌اند، بنابراین در اکثر موارد، آشنایی با وردپرس الزامی است. اگر توسعه دهنده وب هستید، مهم است که درباره وردپرس همه چیز را بیاموزید؛ و اگر صاحب کسب و کار هستید، آشنایی با نحوه مدیریت و رابط (interface) آن کاری عاقلانه است.

دو راه برای استفاده از وردپرس وجود دارد. اولین راه، آسان‌ترین و سریع‌ترین راه است که شامل ثبت نام در WordPress.com و سپس ساخت یک وبلاگ میزبانی شده است؛ این یعنی نیازی نیست تا وردپرس را نصب کنید و یک هاستینگ یا دامنه بخرید. البته استفاده از تمام افزونه‌ها در وب‌سایت‌های WordPress.com امکان پذیر نیست.

راه دوم در استفاده از وردپرس، این است که هاست و دامنه خودتان را بگیرید و آن را نصب کنید. سرویس‌های هاست زیادی نصب آسان وردپرس را ارائه می‌دهند که کار را بسیار آسان کرده‌اند. اما اگر این امکان وجود نداشت، می‌توانید خودتان با آموزش‌هایی که در اینترنت موجود است، در کمتر از 30 ثانیه این کار را انجام دهید.

این گزینه انتخاب بهتری است، چون می‌توانید هر کاری را با وب‌سایت خود انجام دهید. تنها هشدار این است که وردپرس به شما اجازه استفاده از هر افزونه و قالب مخربی را نیز می‌دهد که ممکن است وب‌سایت را دچار مشکل کند؛ یعنی در واقع امنیت وب‌سایت‌تان در دست خودتان است.

.

منبع: forbes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر