;
coinex

پیشرفت‌ شرکت‌های دانش بنیان ایران تعجب هیات‌های خارجی را به همراه داشت

پیشرفت‌ شرکت‌های دانش بنیان ایران تعجب هیات‌های خارجی را به همراه داشت.

در مراسم تحلیف ریاست جمهوری که برخی هیات‌های خارجی نیز حضور داشتند به منظور آشنایی با دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، از نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات بازدید و ابراز شگفتی کردند.

این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفتگو، در روزهای 12،13 و 15،16 مرداد ماه در حال برگزاری است. حدود 100 شرکت برتر کشور با فناوری بالا در حوزه های صنعت برق، مخابرات و ارتباطات، فناوری اطلاعات، رباتیک، کنترل و ابزار دقیق و تجهیزات پزشکی برای اولین بار در این نمایشگاه گرد هم جمع شده‌اند.

هیات‌های بازدیدکننده از این نمایشگاه از دستاورهای فناورانه جمهوری اسلامی ایران تعجب کرده و تاکید کردند که انتظار نداشتند شرکت‌های ایرانی به خصوص در شرایط تحریم بتوانند این میزان پیشرفت داشته باشند.

بعضی از این هیات‌ها خواستار خرید محصولات دانش‌بنیان های‌تک ایرانی شده و همچنین آمادگی خود را برای توسعه روابط تجاری با ایران اعلام نمودند.

در بخش‌های زیر برخی دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را که توانستند نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند دسته‌بندی می کنیم.

نفت، گاز و پتروشیمی

سیستم‌های SCADA و یا همان سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ پالایشگاه‌ها و لوله‌های نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاه‌های برق توسط دو شرکت طراحی شده بود. این سیستم‌ها برای رصد کردن یک نیروگاه و یا یک پالایشگاه و خطوط انتقال استفاده می‌شوند و در صورت بروز هر حادثه‌ای تصمیمات هوشمندانه اتخاذ می‌کنند. شرکت‌های محدودی در دنیا می‌توانند چنین سیستمی را طراحی کنند.

تجهیزات پزشکی

در این نمایشگاه دستگاهی که بتواند علایم حیاتی بیمار را مانیتور نماید توسط یکی از شرکت‌های ایرانی طراحی شده بود. علایم حیاتی بیمار که این دستگاه‌ می‌تواند مانیتور کند شامل: نوار قلب، ضربان قلب، فشار خون تهاجمی، فشار خون غیر تهاجمی و عمق بیهوشی بیمار است. این محصول به 43 کشور دنیا از جمله آلمان و کانادا صادر شده است.

الکترونیک

از جمله سایر دستاوردهای مهم این نمایشگاه بردهای الکترونیکی با فرکانس ADC حدود 4 گیگاهرتز است که توسط محققان ایرانی طراحی شده است. رنج فرکانسی این بردهای الکترونیکی 4 برابر رنجی است که شرکت‌های دنیا اجازه انتقال فناوری آن به ایران را دارند. این بردها با بروزترین FPGA های دنیا طراحی شده‌اند و توانایی پردازش سریع داده‌ها را دارند.

مخابرات

طراحی آنتن‌هایی با تکنولوژی 4G که تاکنون شرکت‌های محدودی در دنیا به این سطح از تکنولوژی دست پیدا کرده‌اند، مربوط به شرکت ایرانی دیگری بود. این آنتن‌ها هم به صورت عمودی و به صورت افقی قابل تغییر هستند.

فناوری اطلاعات

در این نمایشگاه شرکت دیگری در حوزه داده‌کاوی و پردازش داده‌های حجیم فعالیت کرده و با تحلیل‌های هوش مصنوعی و با سرعت بالا توانسته بود داده‌های مختلف را تحلیل و پردازش نماید.

نیروگاهی

پره توربین با تکنولوژی فوق پیشرفته تک کریستال توسط شرکت دانش بنیان دیگری در این نمایشگاه عرضه شده بود. با تحقیقات این شرکت دانش بنیان، ایران به بالاترین سطح از تکنولوژی جهان در این حوزه دست پیدا کرده است.

ادوات نوری

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی اقدام به طراحی سیستم‌های DWDM کرده است. این سیستم‌ها می‌توانند اطلاعات با حجم بالا را از بستر فیبر نوری بخوانند و پردازش و انتقال داده‌های حجیم مخابراتی را انجام دهند.

تجهیزات صدا و تصویر

جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات صدا و تصویر توسط شرکتی دیگر طراحی شده بود. این تجهیزات قادر به تبدیل فرمت‌های مختلف ذخیره‌سازی داده‌های ویدئویی با سرعت بالا و بدون خطا هستند که در تجهیز شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی در جهان کاربرد بسیار زیادی دارند.

نکته جالبی که باید به آن اشاره نمود این است که هیات‌های خارجی از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند اما بسیاری از مسئولین دستگاه‌های دولتی مرتبط هنوز از این نمایشگاه بازدید نکرده‌اند.

.

منبع: farsnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر