;
coinex

ناقوس مرگ برای اپل در ایران به صدا درآمد؛ تحریم اپل توسط ایرانی ها

تحریم اپل توسط ایرانی ها

تحریم های قبلی که علیه ایران وجود داشتند مربوط به قوانین بانکی، انرژی هسته‌ای و… بودند اما اکنون به فضای مجازی نیز کشیده شده است. زیرا شرکت اپل چندی است اقدام به حذف برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه آنلاین اپل خود کرده است. به دنبال این اقدام، تحریم اپل توسط ایرانی‌ها نیز آغاز شد.

از جمله برنامه‌هایی که از فروشگاه آنلاین اپل حذف شدند می‌توان به اسنپ، دیجی‌کالا، دانرو و چندین و چند اپلیکیشن دیگر اشاره کرد. اپل از روز پنج‌شنبه دوم شهریور نسبت یه حذف این برنامه‌ها اقدام کرده است. البته اپل قبلا نیز نسبت به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه خود اقدام کرده بود.

این موضوع نه تنها باعث تحریم اپل توسط ایرانی‌ها شد بلکه در رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداخته شد. به گفته نیویورک تایمز شرکت اپل در ایران دارای نماینده رسمی نیست اما با این وجود باز هم ایرانی‌ها از بسیاری از محصولات این شرکت مانند گوشی‌های هوشمند آیفون، آی‌پد، آی‌پاد و سایر محصولات و سرویس‌های آن استفاده می‌کنند. بنابراین حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از این فروشگاه می‌تواند مشکلات و محدودیت‌هایی را برای این شرکت به همراه داشته باشد.

صحبت های اپل در مورد این اقدام

شرکت اپل در این زمینه به شرکت‌های برنامه‌نویسی در ایران اعلام کرده است که چون آمریکا ایران را تحریم نموده است این شرکت نیز باید در راستای قوانین تحریم‌ها برنامه‌های ایرانی مربوط به گوشی‌های آیفون را حذف نماید و نسبت به توزیع آنها اقدام نکند. آنها در ادامه اعلام کردند که به کشورهای تحت تحریم سرویس داده نمی‌شود.

تام نئومایر، سخنگوی این شرکت نیز تنها صحت این مورد را تایید کرده و چیز دیگری را عنوان نکرده است.

واکنش ایران به این اقدام

قطعا این اتفاق، تحریم اپل توسط ایرانی‌ها را به همراه خواهد داشت؛ زیرا کاربران ایرانی در این رابطه اظهار ناراحتی نمودند و اعتراضات خود را در فضای مجازی اعلام کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی نیز در واکنش به این خبر در توییتر خود اعلام نمود که ۱۱ درصد سهم بازار گوشی‌های ایران متعلق به شرکت اپل است. وی ادامه داد که احترام به حقوق مصرف‌کننده یک اصل است که اپل آن را رعایت نکرده است. وی در ادامه اعلام نمود که حذف این برنامه‌ها را پیگیری حقوقی خواهد کرد.

جهرمی قبلا هم در واکنش به این اتفاق اعلام کرده بود که اینها برنامه‌های حذف‌شده‌ای هستند که تبادلات مالی نیز به همراه نداشته‌اند و برخی از آنها نیز به خاطر موضوعات تحریم در کشوری غیر از ایران ثبت شده‌اند. وی همچنین ادامه داد که پاسخ اپل در مورد عدم میزبانی از برنامه‌های کشورهای تحت تحریم دقیق نیست. اما از زمان تغییر ریاست جمهوری آمریکا سیاست‌های ارتباطی و اینترنتی نیز تغییرات زیادی داشته‌اند.

بعد از این اتفاق در توییتر یک کمپین با هشتگ StopRemovingIranianApps# ایجاد شده است که به معنای خاتمه دادن به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی است. این گروه از این طریق می‌خواهند اعتراض خود را نشان دهند. جهرمی نیز به این کمپین پیوسته است و با استفاده از این هشتگ اعلام کرده:

فناوری اطلاعات باید وسیله‌ای برای راحتی و بهتر زندگی کردن افراد باشد، نه وسیله‌ای برای تبعیض بین کشورها!

ارسال نامه از طرف فعالان حوزه فضای مجازی به مدیر عامل اپل

برخی از فعالان حوزه فضای مجازی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی با ارسال نامه‌ای رسمی از مدیرعامل اپل خواستند تا این اقدام را متوقف کند. کاربران در صورت تمایل می‌توانند آن را امضا نمایند.

در این نامه به این شرکت اعلام شده است حدود 6 میلیون ایرانی از محصولات این شرکت استفاده می کنند و حدود 11 درصد از گوشی‌های هوشمند استفاده شده در ایران گوشی‌های آیفون است و ایران نیز یکی از بزرگترین بازارهای اپل در منطقه خاورمیانه است. ایران کشوری است که در آن میانگین درآمد ماهانه 470 دلار است اما مردم برای خرید یک گوشی نو آیفون 850 دلار پرداخت می‌کنند.

در این نامه به برنامه نویسان مستعد iOS نیز اشاره شده است که این افراد توانسته‌اند برنامه‌هایی موفق در این مورد تولید کنند. با وجود تمامی این موارد اپل اقدامات غیردوستانه ای انجام داده است و صاحبان اپلیکیشن‌های ایرانی با پیغامی مواجه می‌شوند که به آنها اجازه نمی‌دهد اپلیکیشن خود را در اپ استور قرار دهند. در این برنامه کشور ایران از جمله کشورهای ممنوعه در نظر گرفته شده است و در صورت تغییر شرایط، ایرانی‌ها می‌توانند نسبت به قرار دادن برنامه‌های خود در این اپ استور دوباره اقدام کنند.

با توجه به موضوع پیش آمده، تعدادی از استارتاپ‌های ایرانی نیز در حال حذف شدن از این اپ استور هستند و این مساله تاثیر بسیاری برروی استارتاپ‌ها خواهد داشت. بنابراین از یک سو در حال از دست دادن اپلیکیشن‌ها هستیم و از سوی دیگر شاهد از بین رفتن شغل هستیم. در این نامه از کوک خواسته شده تا حقوق مشتریان اپل در ایران را به رسمیت شناخته و به حذف شدن اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور خاتمه دهند.

واکنش آذری جهرمی به این اتفاق

اقدام دولت ایران و مردم می‌تواند نسبت به این واکنش تاثیر زیادی داشته باشد. همچنین وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز اعلام کرده که این موضوع را به صورت حقوقی پیگیری می‌کند. البته باید دید با وجود این اتفاق، تحریم اپل توسط ایرانی‌ها عملی خواهد شد یا کاربران ایرانی باز هم به خرید این گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهند.

آذری جهرمی اعلام نمود که وقتی کشوری به سمت رشد و توسعه حرکت می‌کند، توسعه علم نقطه قوت آن است، در این میان دشمن به سمت محروم کردن مردم از فرایندها حرکت می‌کند. آذری جهرمی این اتفاق اخیر را فشار دولت آمریکا بر این شرکت دانست. وی همچنین این اقدام را نوعی مقابله با حرکت کشور ایران در عرصه فناوری اعلام کرد.

آذری جهرمی تاکید نمود که این مساله از سوی وزیر امور خارجه در حال پیگیری است و وی امیدوار است که این مشکل حل شود و برای ارائه دهندگان خدمات در عرصه‌های فناوری‌های فضای مجازی مشکلی پیش نیاید. وی در آخر تاکید نمود که ایران به مقرارت بین‌المللی در این مورد پایبند است و امیدوار است آنها نیز به مقرارات بین‌المللی پایبند باشند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    عاقبت اعتماد به دشمن همینه
    باید چوب اعتماد و پول دادن به دشمن رو می خوردیم که خوردیم و خواهیم خورد
    این اقدام اپل رو اتفاقا به فال نیک بگیریم و دیگه به جیب دشمن پول نریزیم.تجربه ها هزینه دارد هر چند این خریدها ضررش اظهر من الشمس بود و هر چند که مسولین گفته بودند بقیه تحریمها هم رو بر می دارند علاوه بر تحریم هسته ای.با احترام به همه هم وطنان و مسئولین محترم

    پاسخ