;
coinex

اجرای طرح تجمیع کارت های شهروندان در یک کارت

اجرای طرح تجمیع کارت های شهروندان در یک کارت

یک کارشناس حوزه بانکداری اینترنتی، بر اجرای طرح تجمیع کارت های شهروندان در یک کارت و ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان به صورت جامع، تاکید نمود و ادامه داد که بر سر راه اجرای این طرح، مشکلاتی وجود دارد.

عدم هماهنگی نهادها در اجرای طرح تجمیع کارت های شهروندان در یک کارت

به گفته یکی کارشناس حوزه بانکداری اینترنتی، مشکل اصلی برای اجرای این طرح، عدم همانگی نهادهای مربوطه است؛ پس لازم است تا برای حل این مشکلات نهادها و سازمان‌های مربوطه به صورتی هماهنگ به اجرای فعالیت‌های خود در ارتباط با این طرح بپردازند.

فرشید بلوری نیز در سخان خود اعلام نمود که برای اجرای طرح تجمیع کارت های شهروندان در یک کارت هماهنگی تمامی نهادها لازم است. وی ادامه داد که هر کدام از نهادهای صادرکننده کارت، هزینه‌ای را برای صدور کارت و ارائه‌ی خدمات متقبل شده‌اند، بنابراین نمی‌خواهند که از آن صرف‌نظر نمایند.

به گفته فرشید بلوری، اگر قرار بر اجرای طرح تجمیع کارت های شهروندی در یک کارت باشد، لازم است تا یک متولی واحد برای صدور کارت انتخاب گردد.

وی در مورد مشکلات مربوط به این طرح سخن گفت و ادامه داد که هر شهروندی در جاهای مختلف، اطلاعات خاص خود را دارد؛ پس به این دلیل، در اجرای طرح تجمیع کارت‌های شهروندان، لازم است تا در ابتدا یک متولی برای جمع آوری و ارائه داده‌ها از سازمان‌های مختلف مشخص گردد و سپس بر این اساس، یک کارت جامع برای شهروندان صادر شود.

گستره خدمات رسانی کارت‌های شهروندی

یکی کارشناس حوزه بانکداری اینترنتی، به صدور کارت‌های شهروندی در شهرها اشاره نمود و ادامه داد که گستره خدمات‌رسانی این کارت‌ها می‌تواند بسیار فراتر از مسائل حمل و نقلی باشد.

به گفته وی چون قرار است با استفاده از این کارت‌های هوشمند، علاوه بر پرداخت بلیت مترو و اتوبوس خدمات دیگری نیز ارائه شود، پس لازم است تا ابتدا فناوری کارت‌های مورد استفاده تغییر یابد.

بررسی مدل‌های مختلف کارت‌های شهروندی

بلوری در صحبت‌هایش انواع مختلف کارت‌های شهروندی را از یکدیگر تفکیک نمود و اعلام کرد که کارت‌های شهروندی موجود در تهران، از یک نوع تکنولوژی قدیمی بهره می‌برند و mifare هستند.

وی در مورد کارت‌های شهروندی که اکنون در مشهد استفاده می‌شوند نیز سخن گفت و اعلام نمود که این کارت‌، علاوه بر اینکه در امور مربوط به حمل و نقل قابل استفاده هستند در دیگر حوزه‌های پرداخت‌های خرد شهری نیز کاربرد دارند. این کارت‌ها از نوع desfare هستند.

کاربردهای مختلف کارت شهروندی

به گفته بلوری کارت‌های شهروندی در محل‌های مختلفی قابل استفاده هستند. محل‌هایی چون، جایگاه‌های سوخت، پرداخت عوارض، خرید از میادین میوه و تره‌بار و دیگر حوزه‌های شهری و بین شهری.

بلوری ادامه داد که هر کدام از شهرهای ایران کارت‌های شهروندی مخصوص به خود را دارند که آن کارت فقط در همان شهر هم قابل استفاده است و در شهرهای دیگر امکان استفاده از آنها وجود ندارد.

به گفته وی این امر اشتباه است و نباید اینگونه باشد بلکه هر شهروند باید بتواند در همه شهرهای کشور از یک کارت واحد استفاده کند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید.

بانک مرکزی وضع کننده مقررات در حوزه حجمی کارت‌ها

این کارشناس حوزه بانکداری اینترنتی، بانک مرکزی را به عنوان وضع کننده مقررات در حوزه حجمی کارت‌ها و پرداخت‌های الکترونیکی معرفی نمود. وی اعلام نمود که لازم است تا بانک مرکزی در این زمینه یک استاندارد واحد را مطرح کند و همه نیز براساس آن عمل نمایند.

وی همچنین اعلام نمود که اگر قرار باشد هر بانکی در حوزه کارت‌های بانکی یا شهروندی فعالیتی را انجام دهد باید چارچوب قواعد بانک مرکزی را در نظر داشته باشد و براساس آن نیز عمل کند.

به گفته وی در این حالت بین سازمان‌ها و یا شرکت‌های خصوصی با بانک‌ها کمترین ناهماهنگی‌ها وجود خواهد داشت. بلوری در ادامه بر ایجاد یک بستر سخت افزاری برای استفاده از کارت‌های شهروندی در جامعه تاکید نمود.

وی در این مورد به دستگاه‌های کارت‌خوانی که برای کارت‌های بانکی به وجود آمده‌اند اشاره کرد و ادامه داد که در مورد کارت‌های شهروندی نیز باید دستگاه‌های پذیرنده فراهم شود و تمام تاکسی‌ها، میادین تره بار و سایر حوزه‌های شهری پذیرای این کارت‌های شهروندی باشند. وی در ادامه استفاده از لفظ کیف پول را برای کارت‌های شهروندی مناسب دانست.


بیشتر خوانید:

استفاده از سیستم های پرداخت آفلاین


.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر