;
coinex

معرفی و مشخصات فنی ولوو XC40 ؛ اولین شاسی بلند سایز کوچک ولوو

ولوو XC40 مدل سال 2019 میلادی

ولوو XC40 یک نمونه کوچک و جمع و جور در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند فوق کوچک (Subcompact SUV) برای سال 2019 میلادی بوده که این نوشته به معرفی، بررسی و مرور مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

با بالا گرفتن تب خرید خودروهای شاسی بلند سایز کوچک و فوق کوچک و نمونه‌های کراس اوور، شرکت های خودروساز لوکس نیز وارد این بازار با ظرفیت بیش از 150.000 دستگاه شده و اتومبیل های خاص خود را تولید نمودند. شرکت خودرو سازی سوئدی ولوو (Volvo) نیز که در حال حاضر تحت مالکیت گروه جیلی (Geely) چین قرار دارد نیز پس از تجربه موفق تولید و فروش ولوو XC60 و ولوو XC90 در کلاس خودروهای شاسی بلند، وارد این بازار رو به رشد گردید.

ولوو XC40 مدل 2019

ولوو XC40 آخرین محصول شرکت خودروسازی ولوو بوده که قرار است برای اولین بار در نیمه دوم سال میلادی آینده راهی بازارهای جهانی شود. این خودرو با توجه به ظاهر زیبا و مدرن، موتور و پیشرانه قدرتمند 4 سیلندر مجهز به سیستم توربو شارژر، تجهیز به امکانات و تکنولوژی های روز دنیا در کابین و سطح بالای ایمنی، به احتمال زیاد نمونه ای موفق در بازار بوده و توانایی رقابت با نمونه های آلمانی و آمریکایی را خواهد داشت.

ولوو XC40

نقاط قوت

  • رانندگی جذاب بای یک خودروی شاسی بلند سایز کوچک
  • عملکرد قابل توجه موتور قدرتمند 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو
  • طراحی داخلی زیبا و هوشمندانه
  • استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و روز در ابزار و ادوات داخلی

نقاط ضعف

  • صدای نسبتا بالای موتور
  • کیفیت نسبتا پایین صندلی‌ها به نسبت استانداردهای تولیدات لوکس شرکت ولوو

طراحی ظاهری و بدنه

ولوو XC40 یک شاسی بلند کوچک بوده و طولی برابر با 4.425 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.862 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.659 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.703 میلیمتر داشته و از لحاظ ابعاد قابل مقایسه به اتومبیل هایی مانند هیوندای توسان (Hyundai Tucson) با طولی در حدود 4.470 میلیمتر و یا کیا اسپورتیج (Kia Sportage) با طولی در حدود 4.480 میلیمتر است.

ولوو XC40

برخلاف ولوو XC60 و ولوو XC90 که در طراحی ظاهری خود از خطوط نرم و ساده استفاده کرده و نمایی خشن به خود گرفته اند، ولوو XC40 اندکی رام تر بوده و طراحی آن به خصوص در مدل‌های مجهز به سقف سفید رنگ، نسبت به شاسی بلندهای لوکس این شرکت اندکی ساده انگارانه تر بوده و نمایی از یک ربات کوچک شخصی را به خود گرفته است. ستون عقبی (C-Pillar) نیز طراحی خاص و نامناسبی داشته و با استفاده از یک قطعه مثلثی شکل، نمایی از نسل قبلی جیپ کمپاس (Jeep Compass) را در ذهن بیننده تداعی می کند.

در نمای جلویی ولوو XC40 از جراغ هایی نسبتا کشیده و باریک استفاده شده که چراغ های روشنایی در روز با آرایشی شبیه به حرف Y لاتین به صورت افقی در آن قرار گرفته اند. جلو پنجره نیز به سبک سایر تولیدات این شرکت، البته با سادگی بیشتر بوده و با نصب نماد خاص شرکت ولوو در بخش میانی، ظاهری قدرتمند را در این بخش برای آن رقم زده اند. در نمای جانبی نیز با استفاده از خطوط کناری مستقیم و قطعات برجسته، سعی شده که نمایی قدرتمند به این ماکت کوچک شاسی بلندهای ولوو بخشیده شود. در بخش عقبی نیز مطابق سنت چند سال گذشته ولوو چراغ های عقبی بلند و کشیده بوده و با آرایشی عمودی در دو طرف خودرو قرار گرفته اند. یک باله نسبتا بزرگ نیز در بخش انتهایی سقف نصب شده که به همراه خروجی های اگزور دوگانه و دیفیوزر سرتاسری، جلوه ای از تلاش سازنده برای هرچه بیشتر اسپرت شدن این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس به حساب می آیند.

ولوو XC40

اما در مجموع ظاهر ولوو این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس با وجود عدم رعایت استانداردهای خودروهای شاسی بلند لوکس و بزرگ این شرکت، نمایی جذاب به خود گرفته فقط ظاهر خودرو در بخش عقبی اندکی خالی به نظر می رسد.

طراحی داخلی و کابین

کابین ولوو XC40 نمایی قابل انتظار از یک خودروی لوکس ساخت ولوو را به نمایش می گذارد. غربیلک فرمان سه شاخه، با پوشش چرمی با کیفیت خود، عضلانی و قدرتمند بوده که دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، سیستم کنترل سرعت و سیستم ارتباط با تلفن همراه بر روی آن تعبیه شده است.

ولوو XC40

صفحه نمایش مرکزی که در بخش میانی داشبورد واقع شده آرایشی عمودی داشته و خروجی های سیستم تهویه مطبوع کشیده در کنار آن واقع شده که با همراهی حاشیه‌های براق، نمای لوکس داخل کابین را بهبود می بخشد. تمامی ابزار و ادوات کنترلی توسط دکمه‌های لمسی این صفحه نمایش بزرگ و لمسی انجام شده و تنها 6 دکمه باریک به همراه یک پیچ مدور بزرگ برای کنترل عملکرد سیستم صوتی در بخش پایینی صفحه نمایش قرار گرفته است.

صندلی‌ها هرچند در حد و اندازه‌ها و استانداردهای سایر تولیدات ولوو نبوده، اما با وجود فضای محدود، کابینی راحت و با آسایش قابل قبول را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. صندلی‌های عقبی فضایی نسبتا محدود داشته و افراد بلند قد برای طی مسیرهای طولانی دچار مشکل خواهند شد. اما با توجه به کلاس بدنه و ابعاد خودرو این مساله نکته خاصی نبوده و فضای قابل قبولی را برای ولوو XC40 تدارک می بیند.

در مجموع کابین این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس در سطحی بالاتر از خودروهای آسیایی قرار داشته و با توجه به قیمت بالا، به رقابت تنگاتنگی با حریفان اروپایی خود، به خصوص نمونه‌های تولید کشور آلمان مانند ب ام و، مرسدس بنز و آئودی خواهد پرداخت.

موتور و پیشرانه

برای این خودرو شاسی بلند سایز کوچک لوکس 1 پیشرانه بنزینی و 1 پیشرانه دیزل در نظر گرفته شده است. این پیشرانه ها عبارتند از:

  1. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر بنزینی
  2. موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو دیزل

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری بنزینی

موتور پایه بنزینی ولوو XC40 یک نمونه 4 سیلندر DOHC با 16 سوپاپ با کد T5 بوده که با حجم دقیق 1.969 سی سی و استفاده از سیستم توربوشارژر، توانایی تولید نیرویی برابر با 247 اسب بخار در دور موتور 5.500 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی نیز برابر با 258 پاوند بر فوت (معادل 350 نیوتون متر) بوده که در بازه دور موتورهای 1.800 دور در دقیقه تا 4.800 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. نیروی تولیدی موتور نیز توسط یک جعبه دنده مدرن 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به صورت استاندارد به هر چهار چرخ (AWD) این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس منتقل خواهد شد.

ولوو XC40

عملکرد

عملکرد موتور ولوو XC40 نیز قابل قبول بوده و این پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت تنها به زمانی در حدود 6.2 ثانیه نیاز داشته که برای یک خودروی 1.7 تنی رقمی قابل قبول به حساب می آید. حداکثر سرعت این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس با استفاده از این پیشرانه نیز چیزی در حدود 140 مایل در ساعت (معادل 225 کیلومتر در ساعت)خواهد بود.

ولوو XC40

مصرف سوخت

به دلیل جدید بودن این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس هنوز مصرف رسمی سوختی برای آن اعلام نشده اما با توجه به مشخصات موتور، مصرف سوخت این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس با استفاده از موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو نیز چیزی در حدود 24 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.8 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 31 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 27 مایل با هر گالن سوخت (معادل 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) در سیکل ترکیبی و به صورت میانگین خواهد بود که رقمی متناسب با ابعاد و توانایی های حرکتی و دینامیکی آن به حساب می آید.

ولوو XC40

البته بر اساس شنیده ها قرار است یک موتور کوچک تر 4 سیلندر توربو با کد T4 نیز برای ولوو XC40 در نظر گرفته شود که با قدرتی در حدود 184 اسب بخار و انتقال نیرو به چرخ‌های جلویی (FWD)، عملکردی ضعیف تر و مصرف سوختی مناسب تر را در اختیار راننده قرار می دهد.

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری توربو دیزل

این موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری 16 سوپاپه توربو دیزل با حجم دقیق 1.969 سی سی با کد D5 توانایی تولید نیرویی معادل 190 اسب بخار در دور موتور 4.000 دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 295 پاوند بر فوت (معادل 400 نیوتون متر) است که در بازه دور موتورهای 1.750 دور در دقیقه تا 2.500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. نیروی تولیدی این پیشرانه دیزل نیز توسط یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس منتقل خواهد شد.

تیپ های مختلف

در حال حاضر ولوو XC40  مدل 2019 تنها در دو گونه قابل سفارش است. این نمونه ها عبارتند از:

  1. ولوو XC40 تیپ Momentum
  2. ولوو XC40 تیپ R-Desgin

ولوو XC40 تیپ Momentum

ولوو XC40 تیپ Momentum با قیمت پایه‌ای در حدود 35.500 دلار (معادل 150 میلیون تومان با احتساب دلار 4.200 تومانی در زمان نگارش) به فروش خواهد رسید. این تیپ از تجهیزاتی مانند رینگ های 18 اینچی آلیاژی، پشتیبانی از نرم افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با گوشی های تلفن همراه هوشمند و در صندوق عقب برقی سود می برد.

ولوو XC40 تیپ R-Design

ولوو XC40 تیپ R-Design قیمت پایه ای در حدود 38.000 دلار (معادل 160 میلیون تومان) داشته و با امکاناتی و تجهیزاتی مانند رینگ های 19 اینچی آلیاژی دوبل، سیستم ناوبری ماهواره ای Sensus Navigation Pro و ورود و استارت بدون نیاز به کلید و در صندوق عقبی با قابلیت باز شدن با حرکت پا در بخش پایینی دیفیوزر عقبی ، نمونه مجهز این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس به حساب می آید.

تجهیزات رفاهی و سرگرمی

همانطور که اشاره شد، ولوو XC40 یک خودرو مجهز به کابین مجهز و ب ودرن بوده که از تجهیزات موجود در این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چراغ های جلویی مجهز به لامپ های LED با قابلیت نور بالای اتوماتیک
  • چراغ های روشنایی در روز (DRL) با طراحی Y شکل (یا Thor’s Hammer)
  • رینگ های 18 – 19 – 20 و 21 اینچی آلیاژی
  • برف پاک کن‌های اتومایتک حساس به بارش باران
  • پنجره های تیره و دودی
  • دسته دنده و غربیلک فرمان با روکش چرم مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی و مکالمه
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
  • محفظه خنک نگهدارنده (Cool Box)
  • سیستم تصفیه هوای داخل کابین (Clean Zone Air Quality System)
  • سیستم صوتی با کیفیت بسیار بالا 8 بلندگوی مجزا مجهز به ساب ووفر
  • پوشش چرم با کیفیت صندلی ها
  • صندلی راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و مجهز به گرم کن
  • تزئینات و پوشش های آلومینیومی در داخل کابین
  • صفحه نمایش 12.3 اینچی رنگی برای بخش پشت آمپر
  • قابلیت شارژ بدون سیم گوشی های تلفن همراه هوشمند
  • در صندوق عقب با قابلیت باز و بسته شدن به صورت الکتریکی
  • ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • نازل های شستشوی چراغ های جلویی مجهز به گرم کن
  • آیینه عقب هوشمند با قابلیت تنظیم لوازم خانگی هوشمند و قطب نما
  • آیینه های مجهز به قابلیت تنظیم نور
  • در باک بنزین با قابلیت باز شدن به وسیله دکمه از روی ریموت کنترل

ولوو XC40

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

تولیدات شرکت خودروسازی ولوو همیشه از ایمن‌ترین نمونه‌های موجود در بازار بوده و ولوو XC40 نیز از این قاعده مستثنی نیست. از نمونه‌های فهرست زیر می‌توان به عنوان تجهیزات و امکانات ایمنی این خودرو یاد نمود:

  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم هشدار وجود خودرو در مسیر مقابل (OLM)
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو بین خصوص جاده (Lane Keep Assist)
  • سیستم ترمز خودکار پس از وقوع تصادفات رانندگی (ABAC)
  • سیستم خواندن تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • سیستم هشدار وجود ترافیک و موانع در بخش جلویی خودرو با قابلیت تشخیص موانع و ترمز خودکار
  • سیستم هشدار وجود ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Warning)
  • سیستم هشدار ورود به بخش شانه خاکی جاده (RORM)
  • سیستم هشدار عملکرد و سطح هوشیاری راننده
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (Hill Start Assist)
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (Hill Descent Assist)
  • سیستم کنترل سرعتی تطبیقی (Adaptive Cruise Control)
  • چراغ های جلویی هوشمند با قابلیت چرخش در جهت مسیر حرکت خودرو
  • 7 کیسه هوای ایمنی (ایربگ) برای سرنشینان جلویی، جانبی، پرده‌ای و زانوی راننده
  • کمربندهای ایمنی با قابلیت کنترل فشار
  • دوربین کمکی دنده عقب با دوربین 360 درجه
  • سیستم کمکی رانندگی و حرکت نیمه خودکار

ولوو XC40

مدل های مختلف رانندگی

برای ولوو XC40 پنج مدل مختلف رانندگی در نظر گرفته شده که با تنظیم دقیق نیروی پیشرانه و سیستم فرمان و تعلیق، بهترین عملکرد ممکن را برای این خودرو فراهم می کند. مدل های مختلف رانندگی این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس عبارتند از:

  1. Comfort برای فراهم کردن نهایت آرامش در حین رانندگی
  2. Eco به منظور کاهش مصرف سوخت با کاهش قدرت پیشرانه
  3. Dynamic برای استفاده از نهایت قدرت پیشرانه برای تجربه یک سواری اسپرت
  4. Off-Road برای حرکت در مسیرهای صعب العبور و خارج از جاده
  5. Indivisual با قابلیت تنظیم به صورت دستی و شخصی سازی

ولوو XC40

قیمت در بازارهای جهانی

ولوو XC40 مدل 2019 با قیمت پایه ای برابر با 37.500 دلار (معادل 150 میلیون تومان) در تیپ Momentum به فروش رسیده و در بالاترین تیپ و سطح تجهیزات و قیمتی در حدود 51.000 دلار (معادل 215 میلیون تومان) یکی از نمونه های لوکس و گرانقیمت در بین خودروهای کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک و کراس اوورها به حساب می آید.

رقبای ولوو ایکس سی 40 در بازارهای جهانی

چند سالی است که خودروهای شاسی بلند سایز کوچکی مانند هوندا HR-V و مزدا CX-3 به طور گسترده در سرتاسر جهان به فروش می رسند اما کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک لوکس رده‌ای جوان و نوپا در بین انواع کلاس‌های بدنه خودرو به حساب می‌آید و تنها تعداد محدودی خودرو که عموما ساخت کشور آلمان هستند در آن به رقابت می‌پردازند. از رقبای ولوو ایکس سی 40 مدل سال 2019 میلادی در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • ب ام و X2 با قیمت پایه‌ ای در حدود 38.000 دلار (معادل 160 میلیون تومان)
  • آئودی Q3 با قیمت پایه ای در حدود 34.000 دلار (معادل 143 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس GLA با قیمت پایه ای در حدود 35.000 دلار (معادل 147 میلیون تومان)
  • لکسوس NX با قیمت پایه ای در حدود 37.000 دلار (معادل 155 میلیون تومان)

ولوو XC40 در ایران

احتمال حضور این خودروی شاسی بلند سایز کوچک لوکس در بازار ایران وجود داشته اما با توجه به اعمال تعرفه‌های غریب و هزینه گمرک بسیار بالا به علاوه سود سرشار وارد کننده ها، احتمالا این خودرو با برچسب قیمتی بالای 400 میلیون تومان (معادل 95.000 دلار) مواجه شده که آن را از دسترس بسیاری از خریداران دور نگاه خواهد داشت.

درباره شرکت ولوو

گروه خودرو سازی ولوو یک شرکت خودرو سازی لوکس سوئدی بوده که در سال ۱۹۲۷ میلادی تاسیس شده است. از اولین خودروهای تولیدی این شرکت می توان به مدل ÖV 4 اشاره کرد که در سال ۱۹۲۷ تولید گردید. این شرکت در طول سالیان فعالیت خود همیشه به ساخت خودروهای لوکس و مجهز اشتغال داشته که علاوه بر تجمل، از بالاترین درجه ایمنی نیز برخودار بودند.

شرکت ولوو در سال ۱۹۹۹ میلادی تحت مالکیت گروه خودرو سازی فورد (Ford) در آمد که این مالکیت تا سال ۲۰۱۰ میلادی ادامه داشت. در حال حاضر این خودرو ساز لوکس اروپایی در اختیار گروه خودرو سازی جیلی (Geely) کشور چین قرار داشته که با مدل‌های مانند امگراند (Emegrand) در بازار ایران نیز حضور دارد.

ولوو در ایران

ولوو پیش از انقلاب و در دهه ۱۹۷۰ میلادی در بازار ایران حضور داشت و مدل‌هایی از آن مانند م در حال تردد بودند. در سال ۱۳۸۹ نیز شرکت افرا موتور نیز عرضه محصولات ایران شرکت در یاران را بار دیگر آغاز نمود و شروع به توزیع مدل‌هایی مانند C30، V40، XC90، XC60 و C70 نمود. این شرکت در حال حاضر نسل جدید خودروی شاسی بلند سایز بزرگ XC90 و سدان سایز بزرگ S90 را در دستور کار خود دارد. احتمال

مشخصات فنی ولوو XC40 در یک نگاه

حجم موتور (لیتر) 1.969
تعداد سیلندر 4 خطی توربو
قدرت موتور (اسب بخار) 247
گشتاور (نیوتون. متر.) 350
تعداد سوپاپ 16
گیربکس 8 اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ
مصرف سوخت  (شهر) 9.8
مصرف سوخت (بزرگراه) 7.6
مصرف سوخت (ترکیبی) 8.7
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) 166
ظرفیت باک (لیتر.) 54
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 6.2
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 225
طول ﴿میلیمتر﴾ 4.425
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.862
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.659
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.703
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
حجم محفظه بار (لیتر.) 1.336
وزن پایه (کیلوگرم) 1.733
قیمت پایه (میلیون تومان) 150

 

گالری تصاویر ولوو XC40

منبع : ولوو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر