;
coinex

آریا FXE با قدرت 1150 اسب بخار؛ ابر خودرویی 4 میلیارد تومانی

آریا FXE مدل 2019

آریا FXE یک ابرخودروی هیبریدی جدید از کشور آمریکاست که با قدرت فوق العاده 1.150 اسب بخار در نمایشگاه خودروی لس آنجلس 2017 به نمایش درآمده است.

پس از چندین سال که انحصار ساخت ابرخودروهای با قدرت بالای 1000 اسب بخار در اختیار شرکت های اروپایی قرار داشته و نمونه های تولیدی شرکتهایی مانند بوگاتی (Bugatti) و کوئنیگ زنگ (Koenigsegg) از سردرمداران این بخش از صنعت خودرو به حساب می آمدند، شرکت آمریکایی آریا (Aria Group) نیز با معرفی خودروی آریا FXE در نمایشگاه خودروی لس آنجلس 2017 نام خود را به عنوان رقیبی برای بوگاتی شیرون ، کوئنیگ زگ رگرا و پاگانی هوایرا مطرح نمود.

شاید نام شرکت خودروسازی آریا برای شما نا آشنا باشد اما این شرکت در چند دهه گذشته همکاری نزدیکی با شرکت های بزرگ خودروسازی جهان داشته و از نمونه فعالیت های آن می توان به تولید قطعات فیبر کربن برای خودروی مشهور پورشه 911 ، خودروهای مفهومی مانند فورد GR-1 و کیا GT4 استینگر اشاره کرد. از مشتریان صاحب نام این شرکت در زمینه طراحی، مهندسی و تولید علاوه بر شرکت های فورد، پورشه و کیا می توان به نامهایی مانند تسلا، تویوتا، ولوو، فولکس واگن، آئودی، ب ام و و جنرال موتورز، مرسدس بنز، هیوندای و حتی غول های رسانه ای مانند شرکت والت دیسنی اشاره کرد.

آریا FXE مدل 2019

شرکت آریا چند سال گذشته مدل آریا FE را معرفی نموده بود که با استفاده از سوخت بنزین و بهره گیری از یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی متعلق به شورولت کوروت به تولید نیرو می پرداخت. اما این شرکت در سال 2017 با معرفی یک مدل هیبریدی جدید نیرو و گشتاور تولیدی موتور خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و با معرفی آریا FXE خود را به عنوان رقیبی سرسخت برای بوگاتی شیرون معرفی نموده است.

آریا FXE مدل 2019

طراحی خارجی و بدنه

آریا FXE ظاهری مطابق با استانداردهای سایر ابرخودروهای موجود در بازار دارد. ارتفاع خودرو بسیار پایین بوده و با ظاهری کشیده و استفاده از یک باله عقبی بزرگ، هماهنگی کاملی با قوانین علم آئرودینامیک دارد. آریا اف ایکس ای طولی در حدود 4.5 متر و پهنایی در حدود 1.9 متر اندکی کوچک تر از فورد GT است.

در بخش جلویی، چراغ ها کوچک بوده و در یک بخش هلالی شکل سرتاسری قرار گرفته اند. سپر چلویی نیز مجهز به یک ورودی هوای 2 تکه با 5 پره مورب بوده که نمایی شبیه به خودروهای اروپایی به آریا اف ایکس ای بخشیده است. بخش عقبی بسیار جذاب تر از سایر بخشهای آریا FXE بوده و با استفاده از چراغ های دوگانه، خروجی های اگزوز دوگانه مورب و باله عقبی (Spoiler) نسبتا کوتاه، نمای جذابی را برای این ابرخودروی موتور وسط آمریکایی فراهم نموده است.

موتور و پیشرانه

آریا FXE از یک موتور غول آسای 8 سیلندر خورجینی 6.2 لیتری سود برده که نیروی تولیدی خود را به چرخ های عقبی منتقل می کند. برای چرخ های جلویی نیز دو موتور الکتریکی استفاده شده که با استفاده از باتری های یون لیتیومی 10 kW توانایی تولید نیرویی در حدود 1.150 اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن را به رقمی در حدود 1.316 پاوند بر فوت (معادل 1.784 نیوتون متر) رسانده و آن را به رقیبی بالقوه برای ابرخودروهای اروپایی تبدیل می کند. علاوه بر این استفاده از تکنولوژی بازیابی نیروی ترمز نیز بر قدرت تولیدی آریا FXE خواهد افزود.

نیروی تولیدی این پیشرانه هیبریدی نیز توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دوکلاچه و یا 8 سرعته دو کلاچه به چرخ ها منتقل می گردد. این موتور بسیار پرقدرت عملکردی بسیار قابل توجهی داشته و بر اساس اعلام شرکت سازنده تنها به زمانی کمتر از 3.0 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی بیش از 220 مایل در ساعت (معادل 354 کیلومتر در ساعت) را دارد.

شاسی و بدنه

شاسی و بدنه آریا FXE تقریبا به طور کامل از الیاف فیبر کربن و استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی ساخته شده و با وزنی در حدود 1.570 کیلوگرم> در حدود 70 کیلوگرم سبک تر از پورشه اسپایدر 918 است.

آریا FXE مدل 2019

قیمت و زمان عرضه

بر اساس اعلام شرکت سازنده، آریا FXE قرار است که در سال 2019 به بازارهای جهانی عرضه شده و بر اساس گفته های گروه آریا تنها 400 نمونه از این خودرو تولید می شود. به دلیل سفارشی بودن این خودرو قیمت مشخصی برای آن اعلام نشده ولی انتظار نمی رود که با قیمتی کمتر از 1 میلیون دلار (معادل 4.1 میلیارد تومان با احتساب دلار 4.150 تومانی در زمان نگارش) در دسترس علاقمندان ابرخودروهای مسابقه ای قرار بگیرد.

آریا FXE مدل 2019

مشخصات فنی آریا اف ایکس ای در یک نگاه

آریا FXE
حجم موتور (لیتر) 6.2
تعداد سیلندر 8 خورجینی
قدرت موتور (بنزینی+الکتریکی اسب بخار) 1.150
گشتاور (بنزینی+الکتریکی نیوتون. متر.) 1.784
تعداد سوپاپ 16
گیربکس 7 دوکلاچه
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی)
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.)
ظرفیت باک (لیتر.)
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت کمتر از 3
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 354
طول (متر) 4.5
پهنا (متر) 1.9
ارتفاع (متر)
فاصله دو محور (متر)
ارتفاع از زمین (متر)
وزن (متر) 1.570
حجم محفظه بار (لیتر.)
قیمت پایه (میلیارد تومان) 4.2

گالری تصاویر Aria FXE

منبع : Motortrend

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر