;
coinex

دلایل ضعف حافظه در پیری ؛ بررسی مشکلات حافظه

دلایل ضعف حافظه در پیری ؛ بررسی مشکلات حافظه

ضعف حافظه در پیری بیشتر می‌شود و می‌تواند میزان آن در زنان و مردان متفاوت باشد. علت این امر این است که عملکرد مغز و حافظه در افراد مختلف و همچنین در سنین مختلف متفاوت است. افراد تا زمانی که جوان‌تر هستند حافظه آنها عملکردی بهتر دارد.

بنابراین در سنین بالاتر حافظه به میزان قبل نمی‌تواند به درستی فعالیت کند. بعضی‌ از افراد حافظه بسیار خوبی دارند و هیچ‌ چیز را فراموش نمی‌کنند. وقتی در مورد اتفاق یا خاطره‌ای از آنها سوال پرسیده شود فورا جزئیات آن را به خاطر می‌آورند.

این افراد حافظه‌ای بسیار قوی دارند و باید گفت که داشتن چنین حافظه‌ای به میزان زیاد به سلامت و سرزندگی مغز بستگی دارد. حافظه و یادسپاری استعدادی است ذهنی برای ذخیره، حفظ و همچنین به یاد آوردن اطلاعات و تجربیات مورد نیاز. پایه یادآوری، تشکیل ارتباطات موقتی قوی و کافی در قشر مغزی می‌باشد.

ضعف حافظه در پیری و دلایل بروز آن

در زمینه عملکرد مغز در سنین مختلف پژوهش‌های مختلفی انجام شده است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ضعف حافظه در پیری بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین ضعف حافظه در پیری با افت امواج مغزی هنگام خواب مرتبط است.

مشخص است که اکثر افراد با افزایش سن به آرامی دچار فراموشی می‌شوند. در این سن است که علائم جدی مرتبط با زوال عقل مشاهده می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت که علت ضعف حافظه در پیری ، از دست دادن حافظه به دلیل بالا رفتن سن است.

چرا ضعف حافظه در پیری بیشتر است؟

چرا در سنین پیری حافظه بیشتر دچار ضعف می‌شود؟ آیا می‌توان این روند را متوقف نمود؟ در دانشگاه یوسی برکلی(UC Berkeley)  تحقیقاتی در مورد ضعف حافظه در پیری انجام شده است و سعی شده تا در مورد مکانیسم از دست دادن حافظه مربوط به افزایش سن، نتایجی مشخص به دست آید. براساس نتایج اعلام شده همه این اتفاقات به خواب مربوط می‌شود!

مدت‌هاست که مشخص شده است که خواب نقش مهمی در روند یکپارچه کردن حافظه از ذخیره‌سازی کوتاه‌مدت به بلندمدت دارد، اما هنوز چگونگی بیولوژیکی این کار مشخص نشده بود.

در طول خواب وقتی که دو نوع امواج مغزی به هماهنگی می‌رسند، خاطرات ذخیره می‌شوند. برای اینکه خاطرات بتوانند به درستی یکپارچه و ثبت شوند لازم است که امواج سریع‌تر دوک‌های خوابی، کاملا با موج‌های عمیق‌تر و آهسته‌تر همگام شوند.

این امواج نمایانگر فعالیت مکانیسمی هستند که می‌توانند حساسیت مغز را در برابر اطلاعات حسی کم کنند و در استمرار خواب شخص نیز نقش داشته باشند. در اشخاص سالمند این موج‌ها کمتر دیده می‌شود و همین باعث می‌شود تا افراد سالمند در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوند. بنابراین ضعف حافظه در پیری بیشتر است.

به گفته ندولف هلفریچ، زمان‌بندی بسیار مهم است. وی تاکید دارد که تنها زمانی که امواج آهسته و دوک‌های خواب در یک پنجره زمانی بسیار محدود سازگار می‌شوند، مغز می‌تواند به طور موثری خاطرات جدید را در حافظه بلندمدت خود ثبت کند.

بنابراین براساس این مطالعه، وقتی که سن انسان بالا می‌رود، مغز دیگر قادر نیست تا این دو نوع موج مغزی را به صورت عمیق هماهنگ کند و این امر باعث ناتوانی در حفظ خاطرات جدید می‌شود.

بررسی‌ها برای پی بردن به دلایل ضعف حافظه در پیری

محققان برای پی بردن به دلایل ضعف حافظه در پیری ، دو گروه از افراد مختلف را، که گروه اول در دهه دوم زندگی خود بودند با گروه دوم که در دهه هفتم به سر می‌بردند، مقایسه کردند.

قبل از خواب مجموعه‌ای از کلمات به این افراد آموزش داده شد و سپس امواج مغزی آنها در خواب کنترل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که در گروه مسن‌تر میزان هماهنگی دو موج مغزی کمتر بوده است.

در روز بعد نیز، کلمات روز قبل از هر دو گروه پرسیده شد، میزان موفقیت و شکست آنها در یادآوری کلمات به طور قابل توجهی به هماهنگی دو موج عمیق و دوک خواب وابسته بود.

به گفته متیو واکر،  این اختلال باعث می‌شود که افراد مسن نتوانند به طور موثری خاطرات جدید را در حافظه خود ثبت کنند و در ادامه آن را به یاد بیاورند. بنابراین این امر منجر به فراموشی به جای یادآوری در افراد مسن می‌گردد.

در ادامه تمامی این افراد نیز تحت معاینه fMRI انجام گرفتند. این معاینه نشان دهنده تخریب قشر جلویی داخلی است. این کار باعث می‌شود که محققان یک منبع برای شناخت ناتوانی مغز در جهت همگام سازی این موج‌های مغزی عمیق داشته باشند.

واکر در مورد این تحقیق و همچنین دلایل ضعف حافظه در پیری اعلام نمود که نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که وضعیت این ناحیه از مغز، موجب عدم هماهنگی بیشتر امواج مغزی عمیق در خواب می‌گردد.

گام بعدی که محققان در این تحقیق انجام دادن این بود که، آیا تحریک مغزی هدفمند، می‌تواند باعث همگام‌سازی این امواج مغزی گردد یا نه؟ به گفته محققان این عمل در صورتی که موثر باشد، نه تنها راهی برای تقویت حافظه افراد سالخورده خواهد بود بلکه تاثیری بنیادی در بهبود خواب کلیه افراد در هنگام پیری خواهد داشت.

واکر در پایان اضافه کرد که با افزایش این امواج مغزی شبانه، می‌توان به صورت الکتریکی، خوابی عمیق و سالم را به افراد سالخورده و افراد مبتلا به زوال عقل بازگرداند و همچنین در حین انجام کار، جنبه‌های نجات یادگیری و تقویت حافظه آنها را نیز در نظر داشت.

 

بیشتر بخوانید:

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر