;
coinex

بایتون کانسپت (Byton) ؛ شاسی‌بلندی هوشمند با صفحه نمایش 49 اینچی در CES 2018!

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

روز گذشته و در جریان نمایشگاه CES 2018 شهر لاس وگاس، بایتون کانسپت (Byton) به عنوان یک خودروی تمام الکتریکی ساخت کشور چین به نمایش عمومی درآمد. در ادامه به معرفی این نمونه مفهومی هوشمند خواهیم پرداخت.

بایتون کانسپت یک خودروی تمام الکتریکی هوشمند از شرکت چینی بایتون بوده که با شعار “زمانی برای تفکری دوباره در خودرو” در نمایشگاه CES 2018 در معرض نمایش عمومی قرار گرفته است. این خودرو توسط طراحان سابق شرکت خودرو سازی آلمانی ب ام و ، اپل و شرکت چینی بایتون (Byton) ایده پردازی و اجرا شده است.

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

بایتون کانسپت (Byton Concept) : اولین شاسی‌بلند تمام الکتریی هوشمند

بایتون کانسپت یک نمونه در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز متوسط (Mid-Size SUV) بوده که طولی در حدود 4.6 متر دارد و با خط سقفی شبیه به خودروهای شاسی بلند کوپه مانند ب ام و X6 و رنجروو ایووک نمایی بسیار اسپرت و قدرتمند را از خود به نمایش می‌گذارد. این خودروی شاسی بلند هوشمند، نمایی عضلانی داشته و با استفاده از لامپ‌های LED در بخش جلو پنجره کلاسیک و معمول، نمایی بسیار انتزاعی و آینده نگرانه به خود گرفته است. این خودرو از لحاظ ظاهری شباهت‌هایی با FF91 شرکت فارادی فیوچر داشته که سال گذشته و در نمایشگاه CES 2017 در معرض دید عموم قرار گرفت.

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

البته در نگاه اول، این خودروی مفهومی شاسی بلند تجمل و وقار نمونه‌هایی مانند محصولات شرکت تسلا را نداشته؛ اما با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز و استفاده از تجربیات متخصصین ب ام و و شرکت اپل (Apple)، یک خودروی مدرن و هوشمند به حساب آمده و توانسته عنوان SIV یا Smart Intuitive Vehicle را به خود اختصاص دهد. تکنولوژی‌های استفاده شده در این خودرو، آن را به نمونه‌ای با قابلیت هدایت به صورت نیمه خودکار تبدیل نموده است.

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

بیشتر بخوانید :

کابین : اتاق نشیمن هوشمند

بایتون کانسپت به جای استفاده از آیینه‌های جانبی از مجموعه‌ای از دوربین‌ها در ستون جلویی سود می‌برد. طراحی ظاهری نیز بسیار نرم و سیال بوده و مطابق با اصول علم آئرودینامیک طراحی شده است. اما مهمترین نقطه قوت این خودروی هوشمند چینی، کابین و طراحی داخلی آن است که شرکت بایتون از آن با نام اتاق نشیمن دیجیتال یا Digital Lounge یاد می‌کند. در بخش رودری‌ها نیز محفظه‌ها مختلفی برای قرار دادن تبلت‌ها و گجت‌های هوشمند تعبیه شده است.

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

صندلی‌های جلویی قابلیت چرخیدن در حدود 12 درجه داشته و بایتون کانسپت را به اولین خودروی مجهز به این ویژگی تبدیل کرده‌اند. اما جذاب‌ترین بخش کابین، داشبورد بوده که به طور کامل از یک صفحه نمایش رنگی لمسی تشکیل شده است. این صفحه نمایش با طولی در حدود 130 سانتی‌متر، تمامی سیستم‌های کنترلی خودرو مانند سیستم صوتی، سیستم‌های چند رسانه‌ای و سیستم تهویه مطبوع را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. دو صفحه نمایش کوچک لمسی رنگی نیز در بخش عقبی صندلی‌های جلویی نصب شده که وسیله‌ای برای سرگرمی سرنشینان صندلی‌های ردیف دوم به حساب می‌آیند.

غربیلک فرمان کوچک نیز از یک صفحه نمایش لمسی رنگی 8 اینچی در بخش میانی خود سود برده که تمامی عملیات لازم برای راننده و میان‌برهایی را برای دسترسی به سیستم‌های اصلی خودرو را در اختیار وی قرار خواهد داد. این صفحات نمایش بزرگ قابلیت بهره‌گیری از فرمان‌های حرکتی با دست (ٖٖGestures) را داشته و علاوه بر آن با بهره گیری از دستیار صوتی الکسای آمازون، قابلیت ارتباط با خودرو و سایر اجسام حاضر در جاده را به راننده خواهد داد.

تجهیزات و امکانات

از سایر تجهیزات موجود در خودروی مفهومی بایتون می‌توان به مواردی مانند آنتن تخت نصب شده بر روی سقف اشاره کرد که پهنای باند کافی برای استفاده سرنشینان از اینترنت موبایل نسل پنجم (5G) را با سرعتی در حدود 10 گیگا بایت در ثانیه در اختیار آنان قرار می‌دهد. با توجه به پتانسیل هک شدن، بنا بر اظهارات شرکت سازنده، سیستم‌های امنیتی فعالی نیز در داخل این خودرو تعبیه شده که به شناسایی و تائید اعتبار راننده و حتی سرنشینان خواهد پرداخت.

با استفاده از این ابزار و تجهیزات و استفاده از مدرن‌ترین سیستم‌های ارتباطی مانند مکالمه ویدیویی و پخش همزمان فایل‌های چند رسانه‌ای از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث، بایتون کانسپت در ابتدای عرضه یک خودروی خودران سطح 3 به حساب آمده اما مدل‌های پیشرفته‌تر آن برای سال 2020 میلادی در رده خودروهای خودران سطح 4 قرار خواهند گرفت.

موتور و پیشرانه

برای بایتون کانسپت دو موتور الکتریکی درنظر گرفته شده است. موتور پایه یک نمونه مجهز به باتری‌های 71 kWh بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود 272 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی در حدود 295 پاوند بر فوت (معادل 400 نیوتون متر) را دارند. با استفاده از این موتور پایه، این خودروی شاسی بلند SIV الکتریکی توانایی پیمودن مسافتی در حدود 250 مایل (معادل 402 کیلومتر) را با هر بار شارژ کامل خواهد داشت.

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

موتور دوم یک نمونه مجهز به باتری‌های 95 kWh بوده که نیرویی در حدود 476 اسب بخار به این خودرو داده و حداکثر گشتاوری در حدود 532 پاوند بر فوت (معادل 710 نیوتون متر) را تولید می‌کنند. حداکثر مسافت قابل پیمایش با استفاده از این پیشرانه نیز رقمی در حدود 320 مایل (معادل 515 کیلومتر) با هر بار شارژ کامل خواهد بود. بر اساس ادعای شرکت سازنده، این باتری‌های در زمانی 20 دقیقه به شارژی کافی برای طی مسیری به طول 150 مایل (معادل 241 کیلومتر) خواهد رسید. قابلیت شارژ سریع نیز توانایی بازیابی 80 درصد انرژی را در تنها 30 دقیقه خواهد داشت.

البته اطلاعات دقیقی در خصوص این خودرو منتشر نشده ولی بر اساس داده‌های موجود، این شاسی بلند هوشمند تمام الکتریکی چینی با استفاده از پیشرانه نوع قدرتمند، به زمانی در حدود 5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون نیاز داشته و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 165 مایل در ساعت (معادل 265 کیلومتر در ساعت) را خواهد داشت.

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای این خودروی شاسی بلند الکتریکی در بازارهای جهانی اتومبیل‌های برقی می‌توان به نمونه‌های فهرست زیر اشاره کرد:

  • شورولت بولت EV با قیمت پایه ای در حدود 37.500 دلار (معادل 165 میلیون تومان)
  • تویوتا میرای (Mirai) با قیمت پایه ای در حدود 58.500 دلار (معادل 257 میلیون تومان)
  • تسلا مدل 3 با قیمت پایه ای در حدود 36.000 دلار (معادل 158 میلیون تومان)
  • جگوار آی پیس (Jaguar I-Pace) با قیمت پایه ای در حدود 90.000 دلار (معادل 396 میلیون تومان)
  • کیا سول الکتریکی با قیمت پایه‌ ای در حدود 33.500 دلار (معادل 147 میلیون تومان)
  • تسلا مدل X با قیمت پایه ای در حدود 81.000 دلار (معادل 356 میلیون تومان)

تسلا X

تسلا 3

قیمت در بازارهای جهانی و زمان عرضه

بایتون کانسپت براساس اعلام شرکت سازنده با قیمتی در حدود 45.000 دلار (معادل 200 میلیون تومان با احتساب دلار 4.400 تومانی در زمان نگارش مطلب) به فروش خواهد رسید . این خودرو در گونه هوشمند سطح 3 در اواخر سال 2019 میلادی و مدل خودران سطح 4 نیز در اواخر سال 2020 میلادی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

بایتون کانسپت ؛ خودروی مفهومی و تمام الکتریکی هوشمند چینی

مشخصات فنی اتومبیل برقی بایتون کانسپت در یک نگاه

کلاس بدنه شاسی‌بلند سایز متوسط
باتری 95 kWh/71 kWh
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) 272 / 467
گشتاور موتور الکتریکی (نیوتون متر) 400 / 710
دامنه حرکتی (کیلومتر) 402 / 515
زمان شارژ کامل (دقیقه)
زمان شارژ سریع (دقیقه) 30 – 80 درصد
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.) 0
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 265
طول ﴿متر﴾ 4.9
پهنا ﴿متر﴾
ارتفاع ﴿متر﴾
فاصله دو محور ﴿متر﴾ 2.9
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
وزن ﴿تن﴾
ابعاد تایر (جلو)
ابعاد تایر (عقب)
حجم محفظه بار (لیتر)
ظرفیت سرنشین (نفر) 5
قیمت پایه (میلیون تومان) 200

بیشتر بخوانید :

گالری تصاویر خودروی مفهومی بایتون

 

بیشتر بخوانید :

منبع : Byton

 

 

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر