;
coinex

مروری بر تاریخچه ام پاور ب ام و (M Power) به بهانه چهل و پنجمین سالگرد تاسیس

ب ام و ام پاور (ام پاور ب ام و یا BMW M)

ب ام و M یا ام پاور (M Power) یکی از زیرمجموعه‌های این خودروساز آلمانی بوده که با ایجاد تغییراتی در خودروهای استاندارد آنها را به نمونه‌هایی قدرتمند با قابلیت‌های حرکتی بسیار بالا و تجهیزات مدرن و لوکس تبدیل می‌کند.

ب ام و سری M در حال حاضر در تمامی مدل‌های مختلف این شرکت حاضر بوده و با بهره‌گیری از نمونه بهینه‌سازی شده و تقویت شده قدرتمندترین پیشرانه موجود برای هر سری، یکی از جذاب‌ترین خودروهای اسپرت حال حاضر جهان در کلاس‌های مختاف بدنه به حساب می‌آید. از نمونه‌های بسیار مشهور و مطرح ب ام و سری M می‌توان به مدل‌های M5 و M3 اشاره کرد که علاوه بر ظاهر زیبا و توانایی‌های دینامیکی فوق العاده، در تمامی بازی‌های ویدیویی اتومبیل رانی نیز حاضر هستند. در ادامه به بررسی و مرور تاریخچه ب ام و ام پاور و سری ام ب ام و (BMW M Series) و این نکته که ام پاور چیست ، خواهیم پرداخت.

ام پاور ب ام و

تاریخچه ام پاور ب ام و (BMW M Power)

ب ام و M یکی از بخش‌های شرکت آلمانی ب ام و است که در ابتدا با نام BMW Motorsport در دهه 1960 میلادی و به منظور مدیریت بخش مسابقات اتومبیل‌رانی این خودرو تاسیس شد. اما با گذر زمان و کسب موفقیت‌های قابل توجه، این بخش فعالیت خود را به عنوان یک بخش مستقل از کارخانه مادر آغاز نمود و با ایجاد تغییراتی در موتور و پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، سیستم تعیلق، طراحی داخلی و اضافه نمودن بخش‌هایی در بدنه قدرتمندترین نمونه‌های هر یک از سری‌های موجود به منظور هماهنگی بیشتر با اصول علم آئرودینامیک، نام خود را به یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های اسپرت داخلی صنعت اتومبیل معرفی نمود.

ام پاور ب ام و

این شرکت علاوه بر طراحی و بهینه سازی موتورهای موجود در نمونه های تولیدی شرکت ب ام و، دستی در ساخت موتور و پیشرانه برای ابرخودروها نیز داشته و موتور 6.1 لیتری 12 سیلندر خورجینی مک لارن F1 نیز از محصولات بخش ام پاور ب ام و به حساب می‌آید. در ادامه به بررسی تاریخچه ب ام و ام پاور در طول تاریخچه 4 دهه این شرکت پرداخته و مدل‌های تولیدی این زیر مجوعه را به تفکیک سال مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سال 1972 : ب ام و 3.0 CSL

ب ام و M در ماه مه سال 1972 میلادی کار خود را با تنها 8 کارمند آغاز نمود. اولین نمونه تولیدی این شرکت ب ام و 3.0 CSL بود که با توجه به قدرت بالا و وزن پایین و توانایی‌های حرکتی جالب توجه، موفق به کسب نظر منتقدان گردید. ب ام و 3.0 CSL مابین سال‌های 1972 میلادی تا 1975 میلادی در خط تولید ام پاور ب ام و قرار داشت و با تیراژی در حدود 1270 دستگاه، موفق به فتح 7 عنوان در مسابقات اتومبیل رانی اروپا شود.

ام پاور ب ام و

ب ام و 3.0 CSL از یک موتور 6 سیلندر خطی 3.003 سی سی سود می‌برد که توانایی تولید نیرویی در حدود 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 277 نیوتون متر را داشت. این خودرو با زمانی در حدود 7.1 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعتی در حدود 137 مایل در ساعت (معادل 227 کیلومتر در ساعت) به عنوان اولین برگ در تاریخچه ب ام و M ، یکی از سریع‌ترین خودروهای دهه 1970 میلادی به حساب می‌آمد.

سال 1973 : بت موبیل ب ام و

ب ام و 3.0 CLS با هدایت دو تن از رانندگان حرفه‌ای خود، هنس یواخیم استاک (Hans Joachim Stuck) و کریس آمون (Chris Amon) موفق شد که عنوان نخست رقابت‌های 24 ساعته نوربرگرینگ (Nurburgring) را به نام خود ثبت نماید. این خودرو به دلیل استفاده از یک باله عقبی (Spoiler) بسیار بزرگ و آئرودینامیک نصب شده، ملقب به بت موبیل (Batmobile) شد.

ام پاور ب ام و

در اواخر این دهه، نمونه‌هایی از ب ام و 3.0 CSL به رانندگان تحت قرارداد این شرکت واگذار شد و اولین ب ام و M توانست مجوز تردد در خیابان‌های عادی را به دست آورد. این اولین حضور سری M در تاریخچه ام پاور ب ام و در جاده‌های شهرهای عادی به شمار می‌ آمد.

سال 1978 : ب ام و M1

اولین خودروی مجهز به نماد M در تاریخچه ب ام و M مدل بسیار زیبا و خاص M1 E26 بود که در نمایشگاه خودروی پاریس سال 1978 میلادی به نمایش عمومی درآمد. این خودرو کوپه موتور وسط 2 در بر اساس مدل مفهومی ب ام و توربو سال 1972 و با نظارت نهایی طراحی هنرمند مشهور صنعت خودرو، جیورجتو جیوجیارو (Giorgetto Giugiaro) ساخته شده بود.

ام پاور ب ام و

این خودرو به دلیل عدم منبع کافی متخصصین ام پاور ، در ابتدا قرار بود که تنها در نمونه مسابقه‌ای و توسط شرکت ایتالیایی لامبورگینی (Lamborghini) ساخته شود؛ اما به دلیل مشکلات مالی این توافق سرانجامی پیدا نکرد. ب ام و M1 توانست در تعدادی از مسابقات فرومول 1 در این سال حاضر باشد اما برای شرکت در مسابقات اتومبیل رانی آلمان یا Procar نیاز به وجود یک نمونه تولیدی بود. به همین دلیل با سخت 450 دستگاه، ب ام و M1 توانست عنوان اولین خودروی مزین به نماد M را در تاریخچه ب ام و ام پاور به خود اختصاص دهد.

ام پاور ب ام و | ب ام و M1 پروکار مسابقه‌ای

M1 مدل سال 1978 میلادی ام پاور ب ام و از موتور 6 سیلندر خطی موجود در مدل 3.0 CSL سود می‌برد. اما با ایجاد تغییرات و بهینه‌ سازی، میزان قدرت به 273 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی به 243 پاوند فوت (معادل 330 نیوتون متر) افزایش افتاده بود. اولین خودروی سری M ب ام و به زمانی در حدود 5.6 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر نیاز داشت و با توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 165 مایل در ساعت (معادل 265 کیلومتر در ساعت) یکی از ابرخودروهای دهه 1970 میلادی به حساب می‌آمد.

سال 1979 : ب ام و M535i

اولین نمونه تولیدی تاریخچه ب ام و M ظاهر و کاربردی مطابق با خودروهای اسپرت مسابقه‌ای داشت و مناسب استفاده روزانه به حساب نمی‌آمد. به همین دلیل مسئولین ام پاور تصمیم به ساخت یک نمونه خیابانی بر پایه مدل‌های موجود در خط تولید این شرکت گرفتند. M535i ام پاور ب ام و نتیجه این تفکر بود.

ام پاور ب ام و

ب ام و M535i E12 بر اساس مدل‌های محبوب و موفق سری 5 نسل اول در کلاس بدنه سدان سایز متوسط ساخته شد. از امکانات موجود در این خودرو می‌توان به ترمز‌های بزرگ‌تر و قدرتمند، صندلی‌های اسپرت ریکارو (Recaro) و پیشرانه 6 سیلندر خطی 3.5 لیتری اشاره کرد. این پیشرانه توانایی تولید نیرویی در حدود 218 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی در حدود 224 پاوند بر فوت (معادل 304 نیوتون متر) را داشت. نیروی تولیدی موتور ب ام و M535i مدل 1979 نیز توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های عقبی منتقل می گردید.

این خودروی خیابانی به زمانی در حدود 7.2 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 138 مایل در ساعت (معادل 222 کیلومتر در ساعت) را داشت. ب ام M535i به عنوان اولین نمونه حقیقی و ساخته شده بر پایه نمونه‌های موجود در خط تولید در تاریخچه ب ام و M ، تا سال 1981 تولید و در حدود 1.400 دستگاه از آن در اختیار خریداران و علاقمندان خودروی‌های قدرتمند ام پاور قرار گرفت و توانست پایه گذار ساخت خودروهای سدان اسپرت سایز کوچک در جهان گردد.

سال 1983 : ب ام و M635 CSi

ب ام و M635 CSi که بر پایه قدراتمندترین نمونه ب ام و سری 6 ساخته شده بود، در سال 1983 میلادی به عنوان یکی از محصولات این بخش از شرکت ب ام و راهی بازارهای جهانی گردید و با توجه به توانایی‌های بالای حرکتی، به عنوان یک خودروی لوکس اسپرت موفق شناخته شد. ار دیگر محصولات بخش ام پاور ب ام و در این سال می‌توان به موتور 4 سیلندر توربو خودروی F1 اشاره کرد که موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات فرمول 1 جهان گردید.

ام پاور ب ام و

ب ام و M635 CSi مدل سال 1983 میلادی از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی 3.5 لیتری خود توانایی تولید نیرویی در حدود 282 اسب بخار را داشت و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز رقمی در حدود 246 پاوند بر فوت (معادل 334 نیوتون متر) بود که توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های عقبی منتقل می‌گردید. با استفاده از این پیشرانه ب ام و M635 CSi محصول ام پاور ب ام و به زمانی در حدود 6.4 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون نیاز و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 158 مایل در ساعت (معادل 255 کیلومتر در ساعت) را داشت.

سال 1984 : اولین ب ام و M5

نسل جدید خودروهای ام پاور ب ام و در سال 1984 راهی بازارهای جهانی شدند و ب ام و M5 E28 که بر پایه سدان سایز متوسط و مطرح سری 5 ساخته شده بود، نیز نماد این حضور قدرتمند به حساب می‌آمد. این خودرو اولین M5 در تاریخچه ب ام و M و زیرمجموعه ام پاور به حساب می‌آمد. این سدان با بهره گیری از امکاناتی جدید مانند قفل مرکزی، شیشه‌های الکتریکی، چراغ‌ها مه‌شکن و رینگ‌های سبک وزن آلیاژی یکی از نمونه‌های لوکس ام پاور ب ام و نیز به حساب می‌آمد.

ام پاور ب ام و

 

ب ام و M5 E28 با استفاده از پیشرانه 6 سیلندر خطی 24 سوپاپه خود با حجم 3.5 لیتر، توانایی تولید نیرویی در حدود 286 اسب بخار، حداکثر گشتاوری در حدود 250 پاوند بر فوت (معادل 340 نیوتون متر) شتاب اولیه 0 تا 100 در حدود 6.5 ثانیه و حداکثر سرعت 152 مایل در ساعت (معادل 245 کیلومتر در ساعت) ارقامی بودند که تا به آن زمان خارج از دسترس توانایی‌های یک خودروی سدان خانوادگی به شمار می‌آمدند و توانستند تا حد بسیار زیادی اهداف ام پاور ب ام و را عملی نمایند.

سال 1986 : تولد ب ام و M3

سال 1986 میلادی را می‌توان مهمترین بخش تاریخچه ب ام و ام پاور دانست. در این سال اولین نمونه از مدل افسانه‌ای ب ام و M3 بر اساس نسل سوم ب ام و سری 3 با مد E30 طراحی و راهی بازارهای جهانی گردید. این خودرو مجموعه‌ای بود از طراحی بسیار زیبا و اسپرت، تکنولوژی، قدرت و لذت رانندگی که حتی با معیارهای امروزی نیز نمونه‌ای در خور توجه به حساب می‌آید.

ام پاور ب ام و | ب ام و M3 نسل اول

ب ام و M3 نسل اول مدل سال 1986 میلادی از یک پیشرانه کوچک ولی قدرتمند 4 سیلندر خطی نیرو می‌گرفت. این موتور 2.3 لیتری 16 سوپاپه توانایی تولید نیرویی در حدود 197 اسب بخار را داشت و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 165 پاوند بر فوت (معادل 225 نیوتون متر) بود. ب ام و M3 نسل اول در زمانی در حدود 6.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسید و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 143 مایل در ساعت (معادل 230 کیلومتر در ساعت) را داشت.

ابعاد کوچک، چالاکی و قطعات اسپرت نصب شده بر روی بدنه ب ام و M3 نسل اول را به نمونه‌ای دوست داشتنی برای تمامی رانندگان – اعم از حرفه‌ای و عادی – تبدیل نمود و این خودروی سدان را به یکی از بهترین تولیدات M در تاریخچه ام پاور تبدیل نمود و یکی از موفق‌ترین خودروی این کلاس در تاریخ صنعت خودرو لقب گرفت.

سال 1988 : بر قله افتخار

تعداد کارکنان ام پاور ب ام و به بیش از 400 نفر رسید و این شرکت توانست به محبوبت و اعتبار جهانی در بین طرفداران دنیای اتومبیل قرار گیرد. از این سال به بعد بیشتر سری‌های BMW از یک نمونه قدرتمند و تقویت شده ام پاور بهره می‌برند و هر مدل جدید از سری‌ 3 و سری 5 به سرعت تحت بازبینی این بخش قرار می‌گرفتند.

ب ام و ام پاور

سال 1995 : ب ام و M8

در سال 1995 میلادی، خودروی قدرتمند ب ام و سری 8 CSi E21 به معرض نمایش عمومی درآمد. بخش ام پاور نیز به سرعت دست به کار شد و این خودرو را به یک پیشرانه قدرتمند 12 سیلندر خورجینی مجهز نمود.

ام پاور ب ام و

موتور ب ام و 850 CSi یک نمونه 12 سیلندر خورجینی 24 سوپاپه به حجم 5.5 لیتر بود که توانایی تولید نیرویی در حدود 375 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی در حدود 405 پاوند بر فوت (معادل 550 نیوتون متر) را داشت. ب ام و 850 CSi به زمانی کمتر از 6.0 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشت و توانایی رسیدن به حداکثر سرعتی در حدود 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت) را داشت.

هرچند ب ام و سری 8 مدل 850 CSi هیچ‌گاه به طور رسمی از نشان M بهره‌مند نشد، اما لوگوی ام پاور ب ام و بر روی پیشرانه این خودروی قدرتمند دو در چهار نفره اسپرت حک شده بود. یک نمونه خاص از این خودرو نیز طراحی شد که با قدرت خروجی 550 اسب بخار، عنوان قاتل فراری را به خود اختصاص داد؛ اما این پروژه متوقف شد و ب ام و M8 نتوانست به بازار خودروهای اسپرت دهه 1990 میلادی وارد شود.

سال 1997 : ب ام و Z3

در اواخر دهه 1990 میلادی، تمامی مدل‌های سری 3 و 5 ب ام و از مدل قدرتمند ام پاور سود می‌ بردند. اما در سال 1997 میلادی، خودروی کوپه کوچک ب ام و Z3 نیز به عنوان اولین خودروی این کلاس ب ام و طراحی و راهی بازارهای جهانی گردید.

ام پاور ب ام و

ب ام و Z3 E36/E37 در دو گونه کوپه (Coupe) و رودستر (Roadster یا سقف باز) تولید شد و از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی 3.2 لیتری 24 سوپاپه نیرو گرفت. این موتور قدرتمند با تولید نیرویی در حدود 317 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی در حدود 258 پاوند بر فوت (معادل 350 نیوتون متر)، Z3 M ام پاور ب ام و با وزن کم 1.4 تنی را در زمانی کمتر از 5.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت ب ام و Z3 ام پاور نیز به 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت) محدود شده بود.

سال 2005 : تولید ب ام و M6

در سال‌های میانی دهه اول هزاره سوم میلادی، مدل‌های سری 6 ب ام و که از اواخر دهه 1970 میلادی در خط تولید این شرکت آلمانی قرار داشتند نیز با ورود ب ام و M6 به جمع قدرتمندان لوکس بازار پیوستند. این خودرو ترکیبی بود از قدرت، زیبایی، تجمل فوق العاده و قدرت و قابلیت‌های حرکتی بسیار بالا که به صورت محدود وارد بازار ایران نیز گردید و هنوز هم به عنوان یکی از ابرخودروهای موجود در بازار داخلی به حساب می‌آید.

ام پاور ب ام و

ام پاور ب ام و در M6 که در دو گونه کوپه و سقف متحرک (Convertible) تولید شد، از یک نیروگاه غول آسای 10 سیلندر خورجینی استفاده کرد. این موتور 5.0 لیتری 40 سوپاپه توانایی تولید نیرویی در حدود 507 اسب بخار را داشت. حداکثر گشتاور تولیدی ب ام و M6 نسل اول نیز در حدود 383 پاوند بر فوت (معادل 520 نیوتون متر) بود که توسط یک جعبه دنده 7 سرعته دستی sequential به چرخ‌های عقبی منتقل می‌گردید. شتاب 0 تا 100 ب ام و M6 رقمی در حدود 4.6 ثانیه بود و حداکثر سرعت نیز با وجود توانایی رسیدن به اعدادی بالاتر از 186 مایل در ساعت (معادل 300 کیلومتر در ساعت) مانند سایر تولیدات ب ام و به 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت) محدود شده بود.

سال 2007 : ب ام و M3 E92

در سال 2007 میلادی و بیش از 2 دهه پس تولید اولین نمونه ب ام و M3 ، ام پاور یک نمونه جدید ولی بسیار قدرتمند از این خودرو را روانه بازار نمود. موتور ب ام و M3 E92 نسل چهارم نیز نمونه سنتی تنفس طبیعی (بدون استفاده از سیستم توربو شارژر) بود؛ اما با توجه به تعداد سیلندرهای دو برابری نسبت به نمونه کلاسیک، توانایی تولید نیرویی به مراتب بیشتر را داشت. نیروی تولیدی این موتور قدرتمند نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ های عقبی منتقل می گردید.

ام پاور ب ام و

ب ام و M3 نسل چهارم در زیر در موتور خود از یک پیشرانه قدرتمند و وحشی 8 سیلندر خورجینی با حجم 4.0 لیتر سود می برد. این موتور نیرویی برابر با 414 اسب بخار را تولید نموده و حداکثر گشتاور آن نیز رقمی در حدود 295 پاوند بر فوت (معادل 400 نیوتون متر) بود. با استفاده از این پیشرانه M3 نسل چهارم ام پاور ب ام و در زمانی کمتر از 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید و حداکثر سرعت آن نیز مطابق اصول و قوانین به 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت) محدود شده بود.

2009 : ورود ابر شاسی بلندهای ام پاور

با توجه به اقبال عمومی خودروهای شاسی بلند و موفقیت نمونه‌های لوکس سری X نسل دوم، ام پاور ب ام و نیز وارد بازارهای خودروهای شاسی بلند با قدرت و توانایی‌های دینامیکی در حد نمونه‌های اسپرت شد و به رقابت با همتایان آلمانی خود مانند مرسدس بنز و پورشه پرداخت. X5M اولین شاسی بلندی بود که در تاریخچه ام پاور ب ام و تولید گردید و X6M نیز به سرعت به جمع ابرشاسی بلندهای موجود در بازار پیوست.

ام پاور ب ام و | ب ام و X5M

ب ام و X5M و X6M مدل سال 2009 میلادی از یک پیشرانه قدرتمند 8 سیلندر خورجینی 4.4 لیتری 36 سوپاپه استفاده می‌کردند که توانایی‌های یک خودروی کوپه اسپرت را به کابین لوکس و جادار این شاسی بلندهای مشهور اضافه می‌کردند. این پیشرانه توانایی تولید نیرویی در حدود 545 اسب بخار را داشت و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز رقمی در حدود 500 پاوند بر فوت (معادل 680 نیوتون متر) بود.

نیروی تولیدی موتور X6M و X5M ام پاور ب ام و توسط یک جعبه دنده مدرن 6 سرعته اتوماتیک هر چهار چرخ این خودروهای قدرتمند، زیبا، بزرگ و اسپرت منتقل می گردید. اولین شاسی بلند ام پاور ب ام و با وزنی در حدود 2.4 تن، به تنها 4.7 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشت. حداکثر سرعت این خودرو نیز مانند تمامی خودروهای مدرن آلمانی به 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت) محدود گشته بود.

ام پاور ب ام و | ب ام و X6M

2018 : ب ام و M5

چندی پیش آخرین نمونه M5 مجهز به کیت های تقویتی ام پاور ب ام و نیز به بازار معرفی گردید. این ابر خودروی اسپرت که توانایی رقابت با مدل های مختلفی مانند شورولت کوروت (Chevrolet Corvette)، پورشه 911 و حتی مدل هایی از فراری را دارد، از یک موتور 8 سیلندر خورجینی 4.4 لیتری استفاده کرده که با استفاده از سیستم توربوشارژر دوبل (Twin Turbo) نیرویی در حدود 600 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 553 پاوند بر فوت (معادل 750 متر) را تولید می کند.

این نیرو توسط یک جعبه دنده فوق مدرن 8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی به هر چهار چرخ منتقل می گردد. البته هنوز هم بیشتر نیرو به چرخ های عقبی منتقل شده و حتی یک تنظیم خاص برای انتقال نیرو به چرخ های عقبی نیز وجود دارد. عملکرد ب ام و M5 نسل جدید در حد و اندازه های ابرخودروی اسپرت موجود در بازار بوده و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به تنها 3.4 ثانیه نیاز دارد. حداکثر سرعت جدید M5 ام پاور ب ام و نیز رقمی در حدود 192 مایل در ساعت (معادل 309 کیلومتر در ساعت) بوده که به صورت الکترونیکی به 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت) محدود شده است.

ب ام و M

محصولات بخش ام پاور ب ام و بیش از 4 دهه است که در بازارهای جهانی حاضر بوده و به عنوان نمونه‌هایی خاص از محصولات استاندارد سری‌های مختلف این شرکت به حساب می آیند. در حال حاضر تمامی سری‌ها غیر از سری 7 نمونه‌ای در کلاس ام دارند. البته سال گذشته مدل مفهومی ب ام و X7 در نمایشگاه های خودرو معرفی شد و به احتمال زیاد اندکی پس از معرفی نمونه قدرتمند آن نیز زینت بخش تاریخچه ام پاور ب ام و خواهد شد.

مدل های فعلی ب ام و ام پاور

در حال حاضر بیشتر مدل ها و سری های مختلف ب ام و از یک مدل قدرتمند مزین به نشان M نیز سود می برند. از مدل های فعلی ب ام و سری ام سال 2018 در بازارهای جهانی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • ب ام و M2 با قیمت پایه ای در حدود 54.500 دلار (معادل 240 میلیون تومان با احتساب دلار 4.400 تومانی در زمان نگارش)
  • ب ام و M3 با قیمت پایه ای در حدود 66.500 دلار (معادل 293 میلیون تومان)
  • ب ام و M4 با قیمت پایه ای در حدود 69.000 دلار (معادل 304 میلیون تومان)
  • ب ام و M5 با قیمت پایه ای در حدود 95.000 دلار (معادل 418 میلیون تومان)
  • ب ام و M6 با قیمت پایه ای در حدود 120.000 دلار (معادل 528 میلیون تومان)
  • ب ام و X5M با قیمت پایه ای در حدود 102.000 دلار (معادل 450 میلیون تومان)
  • ب ام و X6M با قیمت پایه ای در حدود 105.000 دلار (معادل 462 میلیون تومان)

 ب ام و ام پاور در ایران

با توجه به اعمال قانون غیر منطقی و غیر کارشناسانه ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2.500 سی سی، به لحاظ قانونی ورود این نمونه های ب ام و ام پاور ( یا ب ام و M ) مجهز به پیشرانه های قدرتمند 6 سیلندر و 8 سیلندر با حجم موتور 3.0 لیتر تا 4.4 لیتر به ایران ممنوع بوده، اما دوستان و دست اندرکاران حکومتی و آقازاده ها از این قانون مستثنی بوده و در حال حاضر شاهد تردد خودروهای مجهز به کیت های تقویتی ام پاور در ایران هستیم.

این خودروها با حق گمرکی عجیب و غریب خود، با قیمتی نزدیک به 600 میلیون تومان در مدل های پایه سری 2 تا نزدیک به 2 میلیارد تومان در مدلهای سری 6 و سری ایکس در اختیار اقشار خاص و صاحبان ژن خوب و برتر قرار خواهند گرفت.

مشخصات فنی ب ام و سری M ام پاور در یک نگاه

 

مدل سال ساخت حجم موتور (لیتر) تعداد سیلندر سیستم انتقال قدرت گیربکس قدرت (اسب بخار) گشتاور (نیوتون متر) شتاب 0 تا 100 (ثانیه) حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)
CLS 3.0 1972 3.0 6 خطی چرخهای عقبی 4 دستی 197 227 7.1 227
M1 1978 3.0 6 خطی چرخ‌های عقبی 5 دستی 273 330 5.6 265
M535i 1979 3.5 6 خطی چرخ‌های عقبی 5 دستی 218 304 7.2 222
M635 CSi 1983 3.5 6 خطی چرخ‌های عقبی 5 دستی 282 334 6.4 255
M5 1984 3.5 6  خطی چرخ‌های عقبی 5 دستی 286 340 6.5 245
M3 1986 2.3 4 خطی چرخ‌های عقبی 5 دستی 197 225 6.8 230
M8 1995 5.5 12 خورجینی چرخ‌های عقبی 5 دستی 375 550 6.0 250 (محدود شده)
Z3M 1997 3.2 6 خطی چرخ‌های عقبی 5 دستی 317 350 5.6 250 (محدود شده)
M6 2005 5.0 10 خورجینی چرخ‌های عقبی 7 دستی 507 520 4.6 300
M3 2007 4.0 8 خورجینی چرخ‌های عقبی 6 دستی 414 400 4.8 250 (محدود شده)
X5M 2009 4.4 8 خورجینی چهار چرخ 6 اتوماتیک 545 680 4.7 250 (محدود شده)
M5 2018 4.4 8 خورجینی چهار چرخ 8 اتوماتیک 600 750 3.4 250 (محدود شده)

گالری تصاویر تاریخچه ب ام و سری M مدل‌‌های ام پاور

 

منبع : BMW

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    من خراب اون نوشتارتم که ریز ام تیکه هاتو میندازی :))) مرسی از مطالب خوبتون

    پاسخ

    ممنون از توجهتون به جزئیات!

    پاسخ