coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

مقایسه کایرین 970 با اسنپدراگون 845 ؛ کدام پردازنده قوی‌تر است؟

مقایسه کایرین 970 با اسنپدراگون 845 ؛ کدام پردازنده قوی‌تر است؟
هواوی، کارایی پردازنده کایرین 970 (Kirin 970) خود را با گوشی‌های هواوی میت 10 به نمایش گذاشت و کوالکام چندی قبل، از پردازنده اسنپدراگون 845 خود رونمایی کرد. هر دو پردازنده بر لبه تکنولوژی قرار گرفته‌اند و بنابراین مقایسه کایرین 970 با اسنپدراگون 845 خالی از لطف نخواهد بود.

در تاریخ 12 دسامبر 2017 و با برگزاری رویدادی که در هاوایی برگزار شد، کوالکام رسما محصول جدید اسنپدراگون 845 خود را به نمایش گذاشت. در سپتامبر 2017، هواوی نیز اولین پردازنده هوش مصنوعی Kirin 970 را که در گوشی‌های سری هواوی میت 10 (HUAWEI Mate 10) قدرتنمایی می‌کند را ارائه داد.

کایرین 970 به یک واحد پردازش عصبی (NPU) مجهز شده که می‌تواند برپایه هوش مصنوعی عملکردهای این پردازنده را تا حد زیادی ارتقا دهد. اسنپدراگون 845 نیز گفته می‌شود که عملکردی برپایه هوش مصنوعی دارد، اما چه تفاوت‌هایی بین کایرین 970 و اسنپدراگون 845 وجود دارد.

مقایسه کایرین 970 با اسنپدراگون 845

از نظر عملکرد و کاربرد، گفته می‌شود که پردازنده Snapdragon 845 در حوزه AI یا همان هوش مصنوعی، دچار نقصان هایی است. علت آن نیز به خاطر ادغام نشدن فناوری هوش مصنوعی در لایه‌های سخت افزاری اصلی چیپست کوالکام است. این موضوع باعث می‌شود که پردازنده اسنپدراگون 845 در مقایسه با Kirin 970 تفاوت‌هایی داشته باشند.

NPE در مقابل NPU و فناوری شبکه عصبی

ازلحاظ عملکرد، به دلیل اینکه پردازش هوش مصنوعی شامل تعداد زیادی از عملیات پیچیده و فشرده است، هواوی و اپل از روش ادغام این واحد پردازش مستقل به سخت‌افزار چیپست استفاده کردند.

کایرین 970 توسط یک پردازنده 8 هسته‌ای و نسل جدید پردازنده گرافیکی 12 هسته‌ای طراحی شده است. این چیپست با استفاده از فرآیند ساخت 10 نانومتری، 5.5 میلیارد ترانزیستور را در مساحت 1 سانتی‌متر مربع جمع کرده است.

چیپست پرچم‌دار جدید شرکت هوآوی یعنی Kirin 970، همان طور که گفته شد، اولین چیپ پردازشی گوشی های هوشمند است که دارای یک واحد پردازش عصبی اختصاصی (NPU) است. در مقایسه با CPU چهار هسته‌ای Cortex-A73، معماری محاسباتی جدید هواوی کایرین 970 با کارایی 50 برابر و بهره وری 25 برابر انجام می‌شود.

به‌سادگی می‌توان گفت Kirin 970 می‌تواند وظایف محاسبات هوش مصنوعی را سریعتر و با مصرف انرژی بسیارکمتری انجام دهد. در آزمون تشخیص تصویر، پردازنده کایرین 970 توانست 2000 تصویر در هر دقیقه را پردازش کند که نشان دهنده برتری این پردازنده در برابر سایر رقباست.

چیپست Snapdragon 845 دارای پردازنده مرکزی کریو 385 با چهار هسته Cortex A75 و چهار هسته Cortex A55 است. کوالکام می‌گوید پردازنده Kryo 385 در این چیپ موجب 25 درصد بهبود عملکرد و 3 درصد بهره‌وری در عمر باتری شده است.

چیپست Snapdragon 845 دارای پردازنده مرکزی کریو 385 با چهار هسته Cortex A75 و چهار هسته Cortex A55 است.

اسنپدراگون 845 دارای پردازشگر سخت‌افزار اختصاصی هوش مصنوعی نیست، بلکه در اصل از منابع CPU، GPU و DSP برای محاسبات مربوط به هوش مصنوعی استفاده می‌کند. در واقع این چیپست از پردازش موتور عصبی (NPE) -مخفف Neural Processing Engine است- بهره می برد.

موتور پردازش عصبی اصطلاحی است که کوالکام برای محاسبات مربوط به هوش مصنوعی از آن استفاده می‌کند. اسنپدراگون 845 دارای یک واحد عصبی مستقل نیست، اما دارای معماری یادگیری ماشین به‌صورت انعطاف‌پذیر است.

در مورد بهبود عملکرد، کوالکام تاکنون آمار رسمی و یا تست‌های مخصوصی را منتشر نکرده است. آنها فقط مختصرا ذکر کرده‌اند که عملکرد AI در این سری از پردازنده‌های اسنپدراگون، 3 برابر بهتر از پردازنده‌های نسل قبلی آنها است.

بر اساس گزارش منتشر شده در کنفرانس مطبوعاتی Kirin 970، این پردازنده می‌تواند پردازشی برای ۲۰۰۰ تصویر را در هر دقیقه برآورده کند. در مقایسه این دو پردازنده قدرتمند، بد نیست اشاره کنیم که این میزان پردازش برای اسنپدراگون ۸۳۵ برابر با ۹۷ تصویر در هر دقیقه است.

با این اوصاف اگر قرار باشد که اسنپدراگون 845 سه برابر قوی‌تر شده باشد، باید به عددی در حدود ۳۰۰ تصویر در هر دقیقه برسد که بازهم تفاوت قابل توجهی را با پردازنده Kirin 970 شاهد هستیم.

عدم وجود پشتیبانی و ارائه برنامه‌های مخصوص

هوش مصنوعی نه تنها نیاز به عملکرد “سخت‌افزاری” دارد، بلکه به انطباق با ”نرم‌افزار” برای پشتیبانی برنامه‌ها نیز نیاز خواهد داشت. هواوی و اپل در حال حاضر AI یا همان هوش مصنوعی را در دستگاه‌های خود ادغام کرده‌ و بدین شکل قابلیت‌ پردازنده‌های خود را به سطح جدیدی منتقل کرده‌اند.

چیپست کایرین 970 در برنامه‌های کاربردی خود از ویژگی‌هایی مانند دوربین هوش مصنوعی، تشخیص صدا با هوش مصنوعی و یا مترجم با هوش مصنوعی پشتیبانی می کند که همه در سری گوشی‌های هواوی میت 10 یافت می‌شوند.

برای مثال چیپست کایرین 970 در برنامه‌های کاربردی خود از ویژگی‌هایی مانند دوربین هوش مصنوعی، تشخیص صدا با هوش مصنوعی و یا مترجم با هوش مصنوعی پشتیبانی می کند که همه در سری گوشی‌های هواوی میت 10 یافت می‌شوند. در مطلبی که درباره معرفی هواوی میت 10 در ایران منتشر کردیم، به ویژگی‌های بارز میت 10 اشاره کردیم.

اپل نیز مزیت آیفون X را در هوش مصنوعی آن می داند. چیپست اپل ای 11 بایونیک (A11 Bionic) همراه با موتور پردازش عصبی می‌تواند کارایی محاسبات تراشه را از طریق یادگیری ماشین افزایش دهد.

از سوی دیگر، در گوشی‌های هوشمندی که در سال 2018 معرفی خواهند شد، هنوز به استفاده خاص از AI در برنامه‌ها اشاره نشده است، اما به نظر می‌رسد که کارایی هوش مصنوعی در این پردازنده صرفا محدود به دوربین، صدا و VR باشد. تأثیر آن بر برنامه‌ها ثالث تاکنون آزمایش نشده است.

کدام پردازنده قوی‌تر است؟

اسنپدراگون 845 یک پردازنده قدرتمند است اما به دلیل آنکه این پردازشگر یک واحد پردازش عصبی یکپارچه‌سازی شده با سخت‌افزاری اختصاصی ندارد، ازنقطه‌نظر پردازش و عملکرد شاید قدرت رقابت با هواوی کایرین 970 را نداشته باشد. این را باید قبول کنیم که یکپارچه‌سازی واحد پردازش AI به‌صورت سخت‌افزاری بهترین راه‌حل هوئش مصنوعی و ارائه عملکردی بی‌نقص است که شرکت‌هایی مانند هواوی و اپل به تازگی در آن قدم گذاشته‌اند.

رقابت در بین بهترین گوشی های هوشمند 2018 با قدرت ادامه خواهد یافت و مطمئنا آینده به درستی نشان می‌دهد که کدام پردازنده‌ی قوی‌تری خواهد بود. نظر شما چیست؟

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر