;
coinex

نگاهی به بزرگترین آتش سوزی های ساختمانی جهان به بهانه سالگرد حادثه پلاسکو

بزرگترین آتش سوزی های ساختمانی تاریخ

آتش سوزی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری یکی از هولناک‌ترین حوادثی است که موجب خسارات مالی و جانی فراوان میشود. به بهانه سالگرد حادثه پلاسکو، مروری خواهیم داشت بر بزرگترین آتش سوزی های تاریخ.

برای بسیاری از ما، مرگ در شعله‌های آتش، بدترین و دردناک‌ترین سناریوی ممکن برای کشته شدن است. آتش سوزی موجب تخریب خانه های مسکونی، مجتمع های تجاری، شهرها و جنگل‌ها و مهم‌تر از همه، جان انسان‌ها شده که امری جبران ناپذیر است. آتش سوزی ممکن است بر اثر عوامل طبیعی مانند زلزله، رعد و برق رخ داده و یا بر اثر خطاهای انسانی و یا خرابکاری و یا نقص در سیستم‌های حرارتی و الکتریکی به‌وجود آید.

بزرگترین آتش سوزی های تاریخ

به بهانه سالگرد آتش سوزی ساختمان پلاسکو در سال گذشته که منجر به کشته شدن تعدادی از ساکنان این مجتمع تجاری و 16 تن از آتشنشانان شد و به احترام جانباختگان در سانحه غرق شدن نفت کش سانچی در هفته گذشته و تمامی آتش سوزی مرگبار تاریخ ایران، مروری خواهیم داشت بر بزرگترین و مرگبار ترین آتش سوزی هایی که در تاریخ مدرن بشر به وقوع پیوسته است.


بیشتر بخوانید: در صورت وقوع یک زلزله بزرگ در تهران آیا این شهر توان مقابله با آن را دارد؟


 

بزرگترین آتش سوزی های تاریخ به دلیل رخ دادن در مکان‌های عمومی و پرجمعیت مانند سالن سینما، مدرسه و کلیسا، از میزان تلفات و خسارات مالی بسیار بالایی برخوردا بوده و جان تعداد زیادی انسان بیگناه را گرفته است.

مدرسه دایاناندا آنگلو (Dayananda Anglo) در هندوستان

در روز 25 دسامبر سال 1995 میلادی، در هنگام مراسم توزیع جوایز با حضور دانش آموزان و والدین در مدرسه دایاندا آنگلو (Dayananda Anglo)، یک آتش سوزی در این سالن به وقوع پیوست که موجب مرگ بیشتر حاضرین گردید. در این حادثه که تنها 2 روز پیش از عید کریسمس رخ داد، نزدیک به 540 نفر در شعله های آتش جان باختند.

تاتر تینتسین (Tientsin) در چین

یکی دیگر از بزرگترین و هولناک‌ترین آتش سوزی های تاریخ در سالن تاتر تینتسین (Tientsin) در تیانجین کشور چین به وقوع پیوست. این حادثه که یکی از مرگبارترین حوادث تاریخ این کشور نیز به حساب می‌آید، در تاریخ 20 ماه می سال 1872 رخ داد و موجب کشته شدن 600 نفر گردید.


بیشتر بخوانید: تجهیزات آتش نشانی در شهر دبی؛ نبرد با آتش با فناوری های روز دنیا


 

تاتر ایروکوی (Irquoise) در شیکاگو

حادثه تاتر ایروکوی (Iroquois) شهر شیکاگو ایالت ایلینوی آمریکا که در تاریخ این شهر به یکی از مرگبارترین و بزرگترین آتش سوزی ها ثبت شد، در 30 دسامبر سال 1913 میلادی به وقوع پیوست. این حادثه مرگبار جان 603 نفر از حاضرین در سالن را گرفت.

سالن سینمای نانتانگ (Nuntung) در چین

در روز 13 فوریه سال 1937 میلادی، آتش سوزی مرگباری که در سالن سینمای نانتانگ به وقوع پیوست، جان 658 نفری را که برای تماشای فیلم در آن حاضر شده بودند را گرفت و تبدیل به یکی از بزرگترین مرگبارترین آتش سوزی های این کشور و تاریخ گردید.

سالن سینمای ژینجیانگ (Xinjiang) در چین

یک سینمای چینی دیگر نیز در جمع بزرگترین آتش سوزی های تاریخ حضور دارد. در این حادثه که در سال 1977 میلادی رخ داد، شعله های آتش 667 تماشاگر را به کام مرگ فرستادند.


بیشتر بخوانید: غرق شدن نفتکش سانچی ؛ آیا پایانی برای سوانح دریایی وجود دارد؟


 

 تاتر لمان (Lehman) در روسیه

در جریان برنامه یک سیرک در شهر سن پیترزبورگ کشور روسیه، آتشی که در حین اجرا بوجود آمده بود به سرعت گسترش یافت و تمامی سالن تاتر را در بر گرفت. این آتش سوزی بزرگ که در سال 1836 رخ داد، منجر به کشته شدن بیش از 800 انسان گردید.

تاتر شانگهای (Shanghai) در چین

در ماه ژوئن سال 1871 میلادی، در حدود 900 نفر از تماشاچیانی که برای تماشای برنامه به بزرگترین سالن تاتر این شهر آمده بودند، به کام مرگ فرو رفتند. این حادثه نیر در جمع دردناکترین و بزرگترین آتش سوزی های تاریخ این کشور پیوست.

تاتر کانتون (Canton) در چین

کشور چین حضور بسیار فعالی در فهرست بزرگترین آتش سوزی های تاریخ دارد. در 1 ماه می سال 1845 میلادی، نزدیک به 1.670 نفر در جریان اجرای نمایش در سالن نمایش کانتون در گوانگ ژو (Guangzhou) در شعله های آتش سوختند. از این حادثه به عنوان یکی از بزرگترین آتش سوزی های قرن 19 میلادی نیز یاد می‌گردد.

تاتر کاملی (Kamli) در ژاپن

در روز دوم آگوست سال 1893 آتشی که از چراغ‌های نفتی موجود در سالن کاملی آغاز شده بود، به سرعت گسترش یافت و تمامی این سالن را در بر گرفت. بیش از 3.000 نفر در این سالن حاضر بودند و نزدیک با 1.995 نفر از آنان در این حادثه کشته شدند. شورش و اغتشاش پس از این آتش سوزی، آن را به یکی از مرگبارترین نمونه ها در تاریخ ژاپن تبدیل کرد.

کلیسای ایگلسیا دلا کمپانیا د خسوس (Iglesia de la Compania de Jesus) در شیلی

قدیمی‌ترین و بزرگترین حادثه‌ای که منجر به کشته شدن انسان‌ها در جریان آتش سوزی یک ساختمان به وقوع پیوسته، مربوط به کلیسای ایگلیسا دلارکمپانیا د خسوس در شهر سانتیاگو کشور شیلی است. این واقعه در روز 8 دسامبر سال 1863 رخ داد که منجر به کشته شدن 2.500 انسان در شعله‌ها گردید. در هنگام برگزاری مراسم مذهبی، لامپ‌های روغنی موجود در سالن موجب ایجاد یک آتش سوزی شدند. آتش به سرعت به تمامی کلیسا سرایت کرد. پرده‌ها و تزئینات موجود سرعت حریق را بیشتر نموده و در نهایت سقف چوبی این کلیسا نیز طعمه شعله‌های آتش گردید.

ریزش آوار موجب بسته شدن در ورودی به عنوان تنها راه خروج گردید و تمامی حاضرین با به تله افتادن در این جهنم سوزان، به کام مرگ فرو رفته و یکی از دردناک ترین و بزرگترین آتش سوزی ساختمان را در تاریخ رقم زدند.

 

منبع: World Atlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر