;
coinex

ارائه تعرفه‌ای جدید برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک

برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک تعرفه‌ای جدید ارائه شد است که این خودروها بر اساس این تعرفه جدید ترخیص خواهند شد.  

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، براساس تعرفه جدید مربوط به واردات خودرو، ورود خودروهایی با ارزش بالای ۴۰ هزار دلار به کشور ممنوع است. بنابراین چون ورود این خودروها ممنوع اعلام شده است هیچ تعرفه‌ای هم برای واردات آنها در نظر گرفته نشده است. اما به نظر می‌رسد که برای واردات خودروهایی با ارزش بیش از 40 هزار دلار، با جداول فعلی تطبیق داده خواهند شد و براساس تعرفه‌های جدید مورد محاسبه قرار خواهند گرفت.

چندی پیش نیز پیگیری‌هایی برای ترخیص این خودروها از گمرک صورت گرفت. بر این اساس پیش‌نویس طرحی توسط هیات وزیران ارائه شد که تکلیف خودروهای مانده در گمرک کشور را پیگیری می‌کرد. این طرح پیرو مشکل ایجاد شده درخصوص خودروهای موجود در گمرک شکل گرفت.


بیشتر بخوانید : تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک به زودی!


چرا خودروهای مانده در گمرک واجد شرایط ترخیص نیستند؟

بسیاری از خودروهای مانده در گمرک واجد شرایط فعلی واردات خودرو به کشور نیستند. اما علت اینکه این خودروها در گمرک وجود دارند ولی اجازه ورود به کشور را ندارند این است که بسیاری از واردکنندگان خودرو مانند نمایندگی‌ها و غیرنمایندگی‌ها، طبق روال سال‌های گذشته بدون اینکه ثبت سفارش انجام دهند اقدام به واردات خودرو نمودند و در ادامه اقدام به ثبت ‌سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت کردند.

ترخیص این خودروها با شرایط فعلی مشکل است، زیرا تعداد زیادی از این خودروها ارزشی بیش از 40 هزار دلار دارند و همچنین تعدادی از آنها نیز از سال ساختشان بیشتر از یک سال گذشته است، علاوه بر این تعدادی از آنها نیز در حال حاضر فاقد ضوابط فنی خودرو هستند.

این طرح بر این مسئله تاکید دارد که خودروها باید با  دریافت گواهی استاندارد، بتوانند در اسرع وقت از گمرک ترخیص شوند، در غیر اینصورت مشمول حقوق ورودی جدید خواهند شد. این طرح همچنان در انتظار امضای معاون اول رئیس‌جمهور قرار دارد و هنوز ابلاغ نشده است اما در صورتی که اجرایی شود، مسائلی را در آینده به دنبال خواهد داشت و بر بازار خودرو نیز تاثیر گذار خواهد بود.

خودروهای مانده در گمرک با چه تعرفه‌ای ترخیص می‌شوند؟

خودروهای مانده در گمرک ، از قوانین جدید واردات خودرو ‌به کشور پیروی نمی‌کنند به همین دلیل ترخیص خودروهای مانده در گمرک سخت است. اما عده‌ای عقیده دارند که برای ترخیص خودروهایی با ارزش بالای 40 هزار دلار، باید تعرفه آنها با جداول فعلی تطبیق داده شود.

منظور از اینکه گفته می‌شود تعرفه خودروهای مانده در گمرک باید با جداول فعلی تطبیق داده شود این است که، مثلا تعرفه خودروی ب‌ام‌و اتاق ۷ با حجم ۲۴۰۰سی‌سی، با خودروهای ۲۴۰۰سی‌سی تطبیق داده شود، پس در این شرایط برای آن تعرفه ۹۵درصدی در نظر گرفته خواهد شد.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که، دولت باید با افزایش کالا در بازار، قیمت‌ها را کاهش دهد اما اکنون با پرداخت تعرفه 95 درصدی، خودروهای این رده گران‌تر خواهند شد. پس نمی‌توان گفت که ترخیص خودروهای مانده در گمرک کاهش قیمت را به همراه دارند بلکه اگر قرار باشد خودروهای مانده در گمرک ، با تعرفه ۹۵درصدی وارد بازار شوند، خود افزایش قیمت زیادی را به‌ دنبال خواهند داشت.

قوانین جدید واردات و آشفتگی‌های بازار خودرو

نکته‌‌ی دیگری که توجه به آن مهم است و نباید آن را فراموش کرد این است که، در این چند ماه واردات خودرو همواره با قوانین جدیدی رو به‌ رو بوده است و این امر باعث شده تا بازار خودرو آشفته شود و افراد معمولا تمایل زیادی به خرید نداشته باشند. این مشکلات همچنین باعث شده تا واردکنندگان خودرو در زمینه واردات دچار آسیب شوند و فعالیت اقتصادی آنها دشوارتر گردد.

حتما باید راهی برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک وجود داشته باشد. باید طرحی ارائه شود تا براساس آن مسیر برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک باز شود. اما سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که ضرر واردکنندگانی که مدت‌هاست خودروهای آنها در گمرک مانده است چگونه جبران خواهد شد؟

البته اقدام مهم در مرحله اول این است که اموال و دارایی واردکنندگان خودرو از قفل و بلاتکلیفی در گمرک آزاد می‌شود که این خود یک نکته مهم است. در آخر نباید فراموش کرد که استراتژی تصمیم‌گیری در ازای هر اتفاق نمی‌تواند در درازمدت کارایی لازم را داشته باشد و لازم است در جهت پایه‌گذاری دید کلان و برنامه‌ریزی بلندمدت گام برداشته شود.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر