;
coinex

انتظار برای کاهش قیمت خودروها ؛ مسئولان اقدامی انجام نمی‌دهند!

براساس حکمی که دیوان عدالت اداری چندی پیش در مورد لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی صادر کرد، اکنون مردم منتظر کاهش قیمت خودروها هستند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، ارائه حکم دیوان عدالت اداری در مورد توقف اجرای مصوبه دولت در افزایش تعرفه واردات خودرو ، کاهش قیمت خودروها را به دنبال خواهد داشت. ارائه این حکم باعث شد تا مصرف کنندگان در انتظار کاهش قیمت خودروها باشند. نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مورد این حکم اعلام نمود که مسئولان دولتی باید اجرای مصوبه دیوان عدالت اداری را آغاز کنند و قیمت خودروها را در بازار کاهش دهند.

تعرفه واردات خودرو به کشور در دی ماه اعلام شد!

در دی ماه سال جاری بود که دولت مصوبه جدید خود در زمینه‌ی ساماندهی و مدیریت واردات خودرو را مشخص و ابلاغ نمود. براساس این مصوبه تعرفه واردات خودروهای بنزینی از ۴۰ درصد و ۵۵ درصد به ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد افزایش یافت و متناسب با آن تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور نیز با افزایش رو به رو شد.


بیشتر بخوانید :


چه مسائلی باعث افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی شده است؟

در چند ماه گذشته، افزایش تعرفه واردات خودرو، نوسانات نرخ ارز و همچنین کاهش عرضه خودروهای وارداتی از سوی برخی واردکنندگان، باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی به کشور با افزایش بسیار شدیدی رو به رو شود.   این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که شرکت‌های واردکننده خودرو، خودروهایی را که در گذشته و با نرخ تعرفه و ارز قبلی وارد کرده بودند را بر مبنای تعرفه و ارز جدید قیمت‌گذاری کردند و به بازار عرضه نمودند. البته این موضوع تضییع حقوق مصرف کنندگان و اعتراض کارشناسان را باعث شد.

هفته‌ی گذشته در چنین شرایطی بود که شکایت یک شاکی خصوصی باعث شد تا دیوان عدالت اداری حکم اولیه‌ای را در توقف اجرای مصوبه اخیر دولت در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو صادر نماید. براساس حکم صادر شده توسط این دیوان، اجرای مصوبه جدید دولت در زمینه‌ی واردات خودرو باید متوقف شود و تعرفه‌ی واردات خودرو به کشور به نرخ‌های پیشین باز گردد. البته این تغییرات تا وقتی است که حکم دیوان عدالت اداری دراین باره نهایی گردد.


بیشتر بخوانید :


بررسی واکنش‌ها نسبت به حکم دیوان عدالت اداری

حکم دیوان عدالت اداری در مورد کاهش قیمت خودروها ، واکنش کارشناسان را به دنبال داشت. نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به موضوع کاهش قیمت خودروها اعلام نمود که بازگشت تعرفه‌های واردات خودرو به نرخ‌های قبل، کاهش قیمت خودروها را باعث خواهد شد، تا جایی که قیمت خودروهای وارداتی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

فرهاد احتشام‌زاد نیز در مورد تاثیر این حکم بر کاهش قیمت خودروها اعلام نمود که قیمت خودروهای وارداتی با ارزش گمرکی کمتر از ۴۰ هزار دلار، بین ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین به گفته وی در این شرایط،  قیمت خودروهای وارداتی با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز، که براساس مصوبه جدید دولت واردات آنها ممنوع بود، باید تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

بنابراین مصرف کنندگان اکنون منتظر کاهش قیمت خودروها  هستند و انتظار دارند تا اجرای حکم دیوان عدالت اداری، اجرای مصوبه اخیر دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو را متوقف کند و باعث شود تا قیمت خودروهای وارداتی به نرخ‌های پیشین باز گردد.

واردکنندگان خودرو باید نرخ‌ها را کاهش دهند!

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران نیز تاکید نمود که شرکت‌های واردکننده خودرو باید نرخ‌های خود را کاهش دهند. به گفته وی آنها باید به قیمت‌های پیش از مصوبه اخیر دولت بازگردند و کاهش قیمت خودروها را آغاز نمایند.

سعید موتمنی نیز در مورد تاثیر حکم دیوان عدالت بر کاهش قیمت خودروها سخن گفت و اعلام نمود که اجرای مصوبه دولت در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو، باید متوقف شود. وی تاکید نمود که شرکت‌های واردکننده خودرو باید نرخ‌های خود را که ناشی از افزایش تعرفه بوده‌ است را کاهش دهند و عرضه خودرو با قیمت‌های جدید را آغاز کنند و به این وسیله باعث شوند تا قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند.


بیشتر بخوانید : آیا حکم دیوان عدالت تاثیری بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی خواهد داشت؟


کاهش قیمت خودروها فقط با اعلام رسمی امکان پذیر است!

اکنون که دیوان عدالت اداری حکم اولیه خود در مورد کاهش قیمت خودروها را صادر کرده است، مردم نیز منتظر کاهش قیمت خودروها هستند. اما نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در این مورد اعلام نمود که این امر زمانی امکان پذیر است که مسئولان دولتی مربوطه موضع خود را مشخص کنند و همچنین توقف افزایش تعرفه واردات خودرو نیز به صورت رسمی اعلام شود. به گفته وی در این حالت شرکت‌های واردکننده خودرو نیز می‌توانند قیمت عرضه محصولات خود را کاهش دهند.

فرهاد احتشام‌زاد در ادامه اعلام نمود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصاد و دارایی باید هرچه زودتر نسبت به اجرای حکم دیوان عدالت اداری اقدام کنند.  وی تاکید نمود که این اقدام مطمئنا کاهش قیمت خودروها را در بازار به همراه خواهد داشت و همچنین شرکت‌های واردکننده خودرو نیز قیمت عرضه خودروها را با متناسب با کاهش تعرفه‌ها، کاهش خواهند داد.

تکلیف افرادی که براساس نرخ جدید خودرو خریده‌اند، چه خواهد بود؟

احتشام زاد در پاسخ به این سوال که با اجرای حکم دیوان عدالت اداری و توقف اجرای مصوبه‌ی جدید واردات خودرو، تکلیف افرادی که براساس مصوبه جدید اقدام به خرید خودرو نموده‌اند، چیست، اعلام نمود که در این صورت اگر دولت مابه‌التفاوت تعرفه‌های پرداختی از سوی شرکت‌های واردکننده خودرو را به آنها پرداخت کند، آنها نیز اضافه دریافتی را به مشتریان خود بازخواهند گرداند.

به نظر می‌رسد که تا اینجا هیچ ابهامی وجود ندارد و تنها نقطه ابهام موجود برای کاهش قیمت خودروها ، روشن شدن موضع دولت در زمینه حکم اخیر دیوان عدالت اداری و اعلام موضع رسمی خود در این رابطه است. بنابراین در صورتی که مسئولین مربوطه موضع خود را مشخص کنند و تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، کاهش قابل توجه قیمت خودرو در بازار نیز مشاهده خواهد شد.


بیشتر بخوانید : لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی ؛ پرداخت مابه التفاوت به مشتریان


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر