;
coinex

تاریخچه دوربین دوگانه ؛ اولین گوشی‌های موبایل با دوربین دوتایی

هر محصولی تاریخ تحول خود را دارد و دوربین‌ گوشی‌ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مقاله به معرفی اولین گوشی ها با دوربین دوتایی پرداخته و تاریخچه‌ دوربین دوگانه در گوشی‌های موبایل را شرح داده‌ است.

تاریخچه دوربین دوگانه

عکاسی با دوربین گوشی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. دیگر این گجت‌های هوشمند فقط برای پاسخ به تماس‌های روزانه و یا ارسال پیام‌های متنی استفاده نمی‌شود. ثبت لحظات مختلف از زندگی برای اکثر افراد به یک کار لذت بخش تبدیل شده و دوربین گوشی‌ها در این کار نقش مهمی برعده دارند.

گوشی‌سازان بزرگ جهان این موضوع را به خوبی درک کرده و برای آنکه بتوانند کاربران بیشتری داشته باشند، قدرت دوربین محصولات خود را افزایش داده‌اند. بزرگترین و نوآورانه‌ترین کار در ساخت دوربین، با ساخت ماژول دوربین دوگانه بوجود آمد، اما اولین دوربین دوگانه در کدام گوشی مورد استفاده قرار گرفت؟ با تکراتو همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

اولین دوربین دوگانه در کدام گوشی خودنمایی کرد

اولین گوشی مجهز به دوربین دوگانه در ماه آوریل سال 2007 میلادی (حوالی فروردین ماه 86)، درست دو ماه قبل از این که کوپرتینو اولین گوشی آیفون خود را وارد بازار کند، عرضه شد. این فناوری جدید در آن زمان سر و صدای زیادی را به پا کرد تا این که مدت‌ها بعد، ال جی و اپل دوباره با عرضه گوشی‌های ال جی وی 20 و آیفون 7 پلاس موضوع دوربین‌های دوگانه را برجسته کردند.

در این میان برخی از سازندگان هم می‌گویند که از جمله اولین شرکت‌هایی بوده‌اند که در ساخت گوشی‌های خود از دوربین‌های دوتایی استفاده کرده‌اند، اما باید در نظر داشت که تعدادی از این برندها پشتکار بسیار خوبی در ارائه این فناوری نداشته‌ و برخی حتی دوباره به استفاده از دوربین‌های تک سنسور در ساخت محصولات خود روی آورند.

حال این سوال پیش می‌آید که نصب دوربین دوگانه بر روی گوشی‌های همراه چه فرآیندی را دنبال کرده است؟ در این نوشتار شما را به سفر در زمان می‌بریم تا بتوانید پاسخ این سوال را پیدا کنید.

سامسونگ اس سی اچ – بی 710 (Samsung SCH-B710)

سامسونگ اس سی اچ – بی 710 (Samsung SCH-B710)

اولین گوشی موبایل که با دوربین دوگانه عرضه شد، فناوری عکاسی 3 بعدی را نیز در خود داشت و جالب است بدانید که این ویژگی، بعد از این مرحله به دنیای گوشی‌های هوشمند راه یافت. سامسونگ در ماه آوریل سال 2007 میلادی از گوشی سی اچ–بی 710 خود رونمایی کرد؛ محصولی که به یک دوربین دوگانه اصلی 1.3 مگاپیکسلی استریو و نمایشگر 2.2 اینچی LCD QVGA  مجهز شده بود.


بیشتر بخوانید: ۲۲ عکس فوق العاده که با استفاده از دوربین گوشی های سامسونگ گرفته شده است


سازنده کره‌ای در ساخت این محصول از فناوری ایجاد اختلاف دید با مانع -گونه‌ای از فناوری که امروزه در ساخت کنسول‌های دستی نینتندو استفاده می‌شود- بهره بود تا محتویات 3 بعدی را به کمک گوشی خود پخش کند. کاربران همچنین می‌توانستند با خارج کردن آنتن خنده دار این گوشی هوشمند برنامه‌های تلویزیون‌های دیجیتالی را نیز مشاهده کنند.

اچ تی سی اوو 3 دی (HTC EVO 3D)

اچ تی سی اوو 3 دی (HTC EVO 3D)

در ماه ژوئن سال 2011 میلادی (خرداد 90) اچ تی سی از مدل اوو 3 دی در قالب یکی از اولین گوشی‌های اندروید جهان که به یک دوربین اصلی 3 بعدی مجهز شده بود، رونمایی کرد. این گوشی هوشمند به یک دوربین دوقلوی اصلی با سنسورهای 5 مگاپیکسلی مجهز بود و می‌توانست از مناظر مورد علاقه کاربرش فیلم 3 بعدی با کیفیت 720p ضبط کند.

اچ تی سی اوو 3 دی یک نمایشگر 4.3 اینچی 960 در 540 پیکسل 3 بعدی و پردازشگر اسنپدراگون را هم در خود داشت. این گوشی هوشمند در واقع اولین و آخرین موبایل 3 بعدی بود که توسط این سازنده تایوانی عرضه شد. بعد از عرضه این محصول چند سال طول کشید تا این که دوباره اچ تی سی از دوربین‌های دوگانه در ساخت گوشی‌هایش استفاده کند.

ال جی اوپتیموس 3 دی (LG Optimus 3D)

ال جی اوپتیموس 3 دی (LG Optimus 3D)

یک ماه بعد از عرضه اچ تی سی اوو 3 دی شرکت ال جی گوشی اوپتیموس 3 دی را که با نام تریل 4 جی (Thrill 4G) هم شناخته می‌شد، با یک سیستم دوربین 3 بعدی نظیر آنچه که در محصول اچ تی سی مورد استفاده قرار گرفته بود، عرضه کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که اوپتیموس 3 دی در مقایسه با اوو 3 دی به یک پردازشگر اسنپدراگون و نمایشگر ضعیف‌تر 800 در 480 پیکسل مجهز شده بود.


بیشتر بخوانید: بهترین دوربین های سلفی


در حدود یک سال و نیم بعد از عرضه این گوشی هوشمند، سازنده مشهور کره‌ای مدل Optimus 3D Cube را که در سرتاسر جهان با نام اوپتیموس 3 دی مکس (Optimus 3D Max) هم شناخته می‌شد، در اختیار کاربرانش گذاشت. مکس نسبت به مدل پیشین خود کمی باریک‌تر، سبک‌تر و سریع‌تر بود و قابلیت اتصالی NFC را هم در خود داشت.

Sharp Aquos Phone SH-12C / SH-80F

شارپ آکواس فون اس اچ – 12 سی / اس اچ – 80 اف (Sharp Aquos Phone SH-12C / SH-80F)

سال 2011 شاهد عرضه آکواس فون اس اچ – 12 سی هم بود؛ محصولی که توسط شرکت شارپ با نام آکواس فون اس اچ–80 اف هم عرضه شد. این گوشی هوشمند اندروید به یک دوربین دوگانه 8 مگاپیکسلی 3 بعدی مجهز بود و از این رو توانست نسبت به اچ تی سی اوو 3 دی که با یک دوربین دوگانه 5 مگاپیکسلی عرضه شده بود، محبوبیت بیشتری را در بین کاربران کسب کند.

آکواس فون اس اچ–12 سی یک نمایشگر 4.2 اینچی 3 بعدی 540 در 960 پیکسل را بر روی خود داشت و علی‌رغم این که بعد از معرفی گوشی‌های 3 بعدی ال جی و اچ تی سی در معرض عموم قرار گرفت، قبل از این دو محصول وارد بازار شد.

اچ تی سی وان ام 8 (HTC One M8)

اچ تی سی وان ام 8 (HTC One M8)

گوشی‌های مجهز به دوربین‌های 3 بعدی نتوانستند محبوبیت زیادی را کسب کنند تا این که اچ تی سی در سال 2014 میلادی محصولی به نام وان ام 8 را با یک سیستم دوربین دوگانه جدید به نام دو کمرا (Duo Camera) در معرض عموم قرار داد. این گوشی هوشمند سنسور اولترا پیکسل 4 مگاپیکسلی سازنده تایوانی را به عنوان سنسور اصلی دوربین در خود داشت.


بیشتر بخوانید: برای خرید یک گوشی با دوربین قدرتمند چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم


اچ تی سی برای پشتیبانی این دوربین از یک سنسور 2 مگاپیکسلی ثانویه هم در وان ام 8 استفاده کرده بود. این سنسور برای درک بهتر عمق تصویر و ارائه یک قابلیت فوکوس خودکار سریع‌تر در کنار سنسور 4 مگاپیکسلی گذاشته شد. وان ام 8 قابلیتی با نام Duo Effects را هم بر روی خود داشت.

این مشخصه کاربران را قادر می‌ساخت تا بعد از گرفتن عکس، اثر بوکه تصویر را تنظیم کنند. سازنده تایوانی بعد از عرضه وان ام 8 محصولی را با نام باترفلای 2 (Butterfly 2) با یک دوربین دوگانه مشابه و بدنه پلاستیکی عرضه کرد.

هواوی آنر 6 پلاس (Huawei Honor 6 Plus)

هواوی آنر 6 پلاس (Huawei Honor 6 Plus)

در اواخر سال 2014 میلادی هواوی نیز با عرضه گوشی نسبتا اقتصادی آنر 6 پلاس به جمع سازندگان استفاده کننده از دوربین دوگانه در ساخت گوشی‌های هوشمند پیوست. این گوشی هوشمند دو سنسور 8 مگاپیکسلی OmniVision را در پشت خود داشت. هواوی ادعا کرده بود که زمانی که این دو سنسور با یکدیگر برای گرفتن عکس‌های 13 مگاپیکسلی کار می‌کنند، اندازه موثر یک پیکسل، 1.98um می‌شود و سیستم می‌تواند حساسیت بیشتری را بر روی تصاویر اعمال کند. آنر 6 پلاس هم مانند وان ام 8 اچ تی سی می‌توانست یک فوکوس خودکار سریع‌تر و امکان تنظیم اثر بوکه را در اختیار کاربرانش بگذارد.

اچ تی سی وان ام 9 پلاس (+HTC One M9)

اچ تی سی وان ام 9 پلاس (HTC One M9+)

در سال 2015 میلادی اچ تی سی تصمیم گرفت که از سیستم دوربین Duo Camera در ساخت مدل ام 9 (گوشی سمت چپ) استفاده نکند و آن را بر روی مدل ام 9 پلاس (گوشی میانی) قرار دهد. سازنده تایوانی در ساخت این گوشی هوشمند و همچنین مدل باترفلای 3 از سنسور 20 مگاپیکسلی CMOS توشیبا به جای سنسور اولترا پیکسل خود استفاده کرد، اما این تغییر نتوانست نتیجه رضایت بخشی داشته باشد.

شش ماه بعد اچ تی سی گوشی M9+ Supreme Camera Edition را با سنسور 21 مگاپیکسلی سونی در اختیار کاربران و طرفدارانش گذاشت. این سازنده همچنین در ساخت این گوشی هوشمند به جای سنسور کمکی از یک ماژول فوکوس خودکار لیزری استفاده نمود.

زد تی ای آکسون (ZTE Axon)

زد تی ای آکسون (ZTE Axon)

بعد از اچ تی سی سازندگان دیگری هم وارد دنیای استفاده از دوربین‌های دوگانه در ساخت گوشی‌های خود شدند و سازندگان چینی هم از جمله شرکت‌هایی بودند که به این مسیر روی آوردند. یکی از این سازندگان ZTE بود. این شرکت در ساخت گوشی آکسون خود از یک سنسور 13 مگاپیکسلی در کنار یک سنسور 2 مگاپیکسلی استفاده کرد و توانست کیفیت خوبی را نیز ارائه کند؛ اگرچه کاربر تنها می‌توانست اثر بوکه را با استفاده از این سیستم دوربین در تصاویر خود تنظیم نماید.


بیشتر بخوانید: بهترین دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند


شرکت Qiku Q Terra هم یکی دیگر از سازندگان چینی بود که از دوربین‌ دوگانه در ساخت گوشی‌های خود استفاده کرد. این سازنده یکی از محصولاتش را با یک دوربین دوتایی اصلی مجهز به سنسورهای 13 مگاپیکسلی عرضه کرد. این سیستم دوربین دوگانه یک سنسور رنگی را در کنار یک سنسور مونوکروم در خود داشت و تصاویر این دو سنسور را ترکیب می‌کرد تا جزییات بیشتری را ارائه کند.

ال جی وی 10 (LG V10)

ال جی وی 10 (LG V10)

در اواخر سال 2015 میلادی ال جی بر خلاف سایر سازندگان، تصمیم گرفت که دوربین دوگانه خود را بر روی جلوی گوشی جدیدش نصب کند. این سازنده گوشی ال جی وی 10 خود را با این مشخصه وارد بازار کرد. وی 10 یک مشخصه جالب دیگر را نیز در خود داشت و می‌توانست با کمک دو سنسور 5 مگاپیکسلی خود، میدان دیدهای متفاوتی را در اختیار کاربرانش بگذارد. این دو میدان دید توسط یک سنسور 80 درجه استاندارد و یک سنسور 120 درجه واید انگل ارائه می‌شدند.

ال جی جی 5 (LG G5)  

ال جی جی 5 (LG G5)  

ال جی در ساخت جی 5 و وی 20 هم از راهکار مشابهی استفاده کرد، با این تفاوت که دوربین دوگانه خود را در پشت این دو گوشی هوشمند قرار داد. این دو محصول تصاویر عادی را با رزولوشن 16 مگاپیکسلی و تصاویر واید انگل را با رزولوشن 8 مگاپیکسلی ثبت می‌کردند.

کت اس 60 (Cat S60)

کت اس 60 (Cat S60)

کت اس 60 یک گوشی خاص بود، زیرا دوربین ثانویه این گوشی هوشمند می‌توانست قابلیت عکسبرداری حرارتی را در اختیار کاربران بگذارد. به همین دلیل افرادی که در زمینه ساخت و ساز فعالیت داشتند و همچنین کاربران علاقمند به دنیای حیات وحش از این گوشی هوشمند بیشتر استقبال کردند. اس 60 علی‌رغم این ویژگی نمی‌توانست راندمان عملکرد سایر گوشی‌های 600 دلاری را ارائه کند.

هواوی پی 9 و پی 9 پلاس (Huawei P9 and P9 Plus)

هواوی پی 9 و پی 9 پلاس (Huawei P9 and P9 Plus)

سازنده بزرگ چینی بعد از ارائه آنر 6 پلاس در سال 2014 میلادی و انجام تحقیقاتی گسترده تصمیم گرفت که از دوربین‌ دوگانه دارای سنسور رنگی و تک رنگ در ساخت گوشی‌های برجسته سری هواوی پی 9 خود استفاده کند. هواوی در این پروسه از کمک شرکت آلمانی لایکا (Leica) هم بهره برد و توانست نتایج خوبی را ارائه کند.

این سازنده سپس گوشی‌های مقرون به صرفه آنر وی 8 و آنر 8 را با دوربین‌هایی یکسان در اختیار طرفدارنش گذاشت، با این تفاوت که این دو گوشی هوشمند بهینه سازی‌های شرکت لایکا را در اختیار نداشتند.

لنوو فب 2 پرو (Lenovo Phab 2 Pro)

لنوو فب 2 پرو (Lenovo Phab 2 Pro)

دوربین‌ دوگانه معمولی عملکرد خوبی دارد، اما در صورتی که بخواهید از یک دوربین دوگانه کارایی بیشتری را بگیرید، باید ویژگی‌های بهتری را در اختیار داشته باشید. لنوو برای ارائه این امکان در سال 2016 میلادی فب 2 پرو را ارائه کرد. این گوشی هوشمند اولین محصولی بود که با فناوری نقشه برداری 3 بعدی گوگل که پروژه تانگو (Tango) نام داشت، عرضه شد.

این فناوری کاربران را قادر می‌ساخت تا از فب 2 پرو برای کاربردهای واقعیت افزوده و اسکن سازی اجسام مختلف به خوبی استفاده کنند. لنوو در کنار فب 2 پرو از یک گوشی دیگر به نام فب 2 هم رونمایی کرد. این گوشی هوشمند از یک دوربین اصلی مجهز به دو سنسور 13 مگاپیکسلی و قابلیت تنظیم اثر بوکه بهره می‌برد.

شیائومی ردمی پرو (Xiaomi Redmi Pro)

شیائومی ردمی پرو (Xiaomi Redmi Pro)

ردمی پرو شیائومی یک گوشی خاص بود، زیرا با قیمتی در حدود 220 دلار در بازار خرید و فروش می‌شد و به همین دلیل یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه محسوب می‌شد.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های ارزان ؛ مقرون به صرفه اما کارآمد


این گوشی هوشمند با یک سنسور 13 مگاپیکسلی اصلی سونی و یک سنسور 5 مگاپیکسلی ثانویه سامسونگ ساخته شد و وارد بازار چین گردید. قابلیت اثر بوکه، نمایشگر 5.5 اینچی فول اچ‌دی OLED و بدنه فلزی زیبا و مقاوم از دیگر ویژگی‌های برجسته شیائومی ردمی پرو است.

اپل آیفون 7 پلاس (Apple iPhone 7 Plus)

اپل آیفون 7 پلاس (Apple iPhone 7 Plus)

آیفون 7 پلاس نیز یکی دیگر از اولین گوشی‌های برجسته‌ای است که با دوربین دوگانه عرضه شد. این گوشی هوشمند یک سنسور 12 مگاپیکسلی استاندارد با لنزهای 28 میلی متری و یک سنسور دارای لنزهای تله فوتو 2X را در اختیار دارد. آیفون 7 پلاس مانند تعداد زیادی از گوشی‌های دیگری که با دوربین دوگانه اصلی عرضه شدند، امکان تنظیم کردن اثر بوکه را نیز برای کاربران خود فراهم می‌کرد.

این شروعی برای تاریخچه دوربین دوگانه بود، اما مطمئنا پایانی برای آن نیست. اولین گوشی‌ مجهز به دوربین دوگانه در سال 2007 میلادی رخ نشان داد و باید دید که تا چه زمانی روند استفاده از دوربین‌های دوتایی ادامه خواهد داشت. شما در این مورد چه فکری می‌کنید؟

بیشتر بخوانید:

.

منبع: engadget

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    سلام من شارپ sh 12c رو دارم میخوام بگم htc m8 و iphone7plus بخودشون افتخار نکنن برای اینکه بگن محصول ما حالت بوکه داره و جزه اولین ها بودیم این حالت رو استفاده کردیم شارپ sh 12cمحصول ۲۰۱۱ حالت بوکه و فول 3d در هردو حالته افقی وعمودیه جای تعجب هم نداره ژاپنه

    پاسخ

    با سلام خدمت ادمین عزیز
    من اون زمان هم که تازه اومده بود مدل های اچ تی سی ک دوربین دوگانه داشت و همینطور ال جی ازشدن به عنوان گوشی سه بعدی یاد میشد در بین مردم ولی همون زمانم استقبالی نشد و دیگه تولید نشدن تا اینکه دو باره اپل با ۷پلاس دوربین دوگانه رو ارائه کرد که کلی بین مردم محبوب شد در کل میشه نتیجه گرفت مهم نیست چه امکاناتی رو ی موبایل عرضه میکنه به مشتریاش همین که یه برند معروفی مثل اپل دست ب کار بشه همه رقبا رو کنار میزنه

    پاسخ