;
coinex

مقابله با برنامه‌هایی که فیسبوک را ردیابی می‌کنند ؛ نحوه محافظت از اطلاعات شخصی در فیسبوک

مارک زاکربرگ، برند محبوب دنیای تکنولوژی، در حال حاضر با رسوایی استفاده از اطلاعات شخصی در فیسبوک حدود ۵۰ میلیون کاربر، توسط کمپانی بریتانیایی تحقیقات سیاسی “کمبریج آنالیتیکا” (Cambridge Analytica)، دسته پنجه نرم می‌کند.

آنطور که به نظر می‌رسد این شرکت انگلیسی توانسته به اطلاعات شخصی حدود ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک دسترسی پیدا کند. آنها این اطلاعات را با هک کردن به دست نیاورده‌اند، بلکه مطابق گزارش‌ها از طریق برنامه فیسبوک (Facebook App) و با استفاده از یک تست روانشناسی به اطلاعات شخصی در فیسبوک کاربران و دوستانشان دسترسی پیدا کرده‌اند.

بیشتر مردم نمی‌دانند که وقتی یک برنامه را دانلود می‌کنند و یا بوسیله فیسبوک در وب‌سایتی ثبت نام می‌کنند، در واقع به آنها اجازه دسترسی به پروفایل فیسبوک خود را می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید پروفایل شما می‌تواند شامل آدرس ایمیل ، شماره تلفن و همچنین سابقه کاری و موقعیت مکانی کنونی شما باشد.


بیشتر بخوانید : افزایش بی اعتمادی کاربران به فیس بوک ؛ بررسی میزان محبوبیت فیس بوک


به علاوه بسیاری نیز نمی‌دانند که اگر شما اطلاعات شخصی در فیسبوک داشته باشید و آنها را با دوستانتان به اشتراک بگذارید، وب‌سایت‌ها و یا برنامه‌هایی که دوستانتان از آنها استفاده می‌کنند نیز امکان مشاهده اطلاعات شما را دارند.

تبلیغ کننده‌ها، توسعه دهندگان فیسبوک اپ و شرکای تکنولوژیک فیسبوک امکان مشاهده نام، شماره تلفن و کارمندان شما را ندارند. برای حفاظت از حریم و اطلاعات شخصی در فیسبوک آنها همه داده‌های شما را به رمز درآورده و ناشناس کرده است.

در این نوشتار شما را با چگونگی بلاک کردن برنامه‌هایی که فیسبوک شما را ردیابی می‌کنند آشنا می‌کنیم. با تکراتو همراه باشید.

مرحله 1: برای شروع در صفحه فیسبوک روی علامت فلش در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.

اطلاعات شخصی در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 2: در قسمت پایین منوی باز شده گزینه “Setting” را انتخاب کنید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 3: با باز شدن صفحه “Setting” از نوار سمت چپ گزینه بر روی گزینه App کلیک کنید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 4: با باز شدن صفحه App شاید کمی شوکه شوید. اما لیستی که ملاحظه می‌کنید برنامه‌هایی هستند که شما را بر روی فیسبوک دنبال می کنند. در تصویر زیر آن طور که به نظر می‌رسد، حساب کاربری مورد نظر توسط ۵۴ برنامه قابل ردیابی است. به علاوه با انتخاب گزینه Show All در پایین، می‌توانید فهرست کامل را ملاحظه کنید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 5: همانطور که ملاحظه می‌کنید، این حساب کاربری با فهرست بلند بالایی از برنامه‌ها قابل ردیابی است که برای مشاهده همه‌ آنها نیاز بود تا صفحه را کوچک کنیم.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 6: با حرکت نشانگر موس خود بر روی هر یک از این برنامه‌ها دو گزینه پیش روی شما خواهد بود. می‌توانید با کلیک بر روی آیکون مداد، دسترسی‌های برنامه‌ را محدود کنید و یا با انتخاب آیکون ضربدر به طور کامل دسترسی این برنامه را به حساب کاربردی خود مسدود کنید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 7: به عنوان مثال برنامه TripAdvisor را برای ویرایش انتخاب می‌کنیم. همان طور که در تصویر پیداست این برنامه امکان مشاهده آدرس ایمیل، سن و به طرز عجیبی سابقه کاری کاربر را دارد. ما به عنوان کاربر شاید این برنامه را بپسندیم، اما باید بدانیم پایش را اندکی از گلیم‌اش درازتر کرده است.


بیشتر بخوانید:  روش حذف دائمی حساب کاربری فیس بوک (همراه با تصویر)


به یاد داشته باشید که همه‌ی برنامه‌ها را چک کنید یا دسترسی آنها را محدود و یا به طور کلی آن را پاک کنید. شاید اندکی وقت شما را بگیرد، اما به یاد داشته باشید که شما اطلاعات شخصی خود را به طور کاملا رایگان در اختیار آنها قرار داده‌اید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 8: در صفحه App اندکی اسکرول کرده تا گزینه‌های زیر برای‌تان نمایان شود. ما سه تا از مهم‌ترین آنها را هایلایت‌ کرده‌ایم. در قسمت “App, Websites and Plugins” شما قادر خواهید بود بواسطه فیسبوک در وب‌سایت‌ها و یا بازی‌ها لاگین کنید و به طور ناشناس کار خود را انجام دهید. برای ادامه به شما پیشنهاد می‌کنیم بر روی گزینه “Apps Others Use” کلید کنید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

مرحله 9: درون بخش “Apps Others Use”، همه داده‌هایی به شما نمایش داده می‌شود که اجازه مشاهده‌شان را به دوستان‌تان و نیز به برنامه‌هایی که دوستان‌تان از آنها استفاده می‌کنند، داده‌اید. همان‌طور که می‌بینید داده‌های زیادی در دسترس دوستان‌تان و برنامه‌هایی که آنها استفاده می‌کنند، قرار دارد. شما قادرید دسترسی آنها را محدود کنید.

حفاظت از اطلاعات در فیسبوک
(اعتبار : فیسبوک)

بیشتر بخوانید :

منبع : ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر