;
coinex

سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 ؛ چهاردهم فروردین محتمل‌ترین زمان

ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 (Tiangong-1) نخستین ایستگاه فضایی کشور چین است که ماموریت‌ آن با دستور سازمان ملی فضایی چین تا سال ۲۰۱۶ به درازا کشید. این ایستگاه فضایی چینی به زودی بر سطح زمین سقوط خواهد کرد.

ماموریتی که قرار بود در سال ۲۰۱۳ به پایان برسد. سپتامبر سال میلادی گذشته (۲۰۱۷) بود که گزارش شد، این مدول آزمایشگاهی موقعیت مداری خود را از دست داده و به احتمال قوی، تحت نیروی گرانش زمین، به طور کنترل نشده‌ سقوط خواهد کرد.

هنگامی که در سال ۲۰۱۱، ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 به سوی آسمان پرتاب شد، امیدواری‌ها بر آن بود که این ایستگاه فضایی که ترجمه لغوی نام آن از چینی “کاخ آسمانی” است، به عنوان یک مدل همیشگی در میان ستارگان جا خوش کند. ایستگاه فضایی تیانگونگ یک آزمایشگاه مدارگرد است که می‌توان از آن به عنوان یکی از نخستین دستاوردهای انسانی در کیهان یاد کرد.

تیان گونگ از کنترل خارج شده و تا چندی دیگر در میان دنباله‌ای داغ از پلاسما و باقی‌مانده‌های فضایی به سوی زمین سرنگون خواهد شد و ممکن است به معنای واقعی کلمه، یک دروغ آوریل، اما همراه با یک واقعیت تلخ بسازد.

به گفته وبسایت اسپیس، پس از آنکه حدود بیش از یک سال پیش ارتباط این ایستگاه فضایی چینی با مرکز فرماندهی قطع شد، برای بسیاری از دانشمندان آشکار شد که تیان‌گونگ 1 سرانجام به یک شهاب‌سنگ ساخته دست انسان تبدیل می‌شود.

جایی که این ایستگاه فضایی چینی از کنترل خارج و به سمت زمین رهسپار شده، مشخص است. نکته مبهم در این بین، زمان و مکان برخورد آن با زمین است که هیچ کس آن را نمی‌تواند کنترل کند؛ هرچند که در ماه‌های اخیر دانشمندان به پیش‌بینی‌‌های دقیق‌تری رسیدند.

آنها به کشور‌های اسپانیا، پرتغال و فرانسه گفته‌اند که جای نگرانی زیادی نیست، اما در نظر داشته باشند که یک آزمایشگاه پرنده ۸.۵ تنی (۱۹ هزار پوند) احتمالا در آسمان بالای سرشان متلاشی خواهد شد.

برخورد تیانگونگ ۱
دفتر باقی‌مانده‌های فضایی زیر مجموعه سازمان فضایی اروپا (ESA) اعلام کرد که سقوط ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ ، در هر نقطه‌ای در حدفاصل طول‌های جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی و جنوبی ممکن است. آنها نقشه‌ای از مناطق تحت خطر تهیه کرده‌اند. (اعتبار : سازمان فضایی اروپا)

اما برخی دیگر از دانشمندان معتقدند که ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 سقوطی کنترل نشده را تجربه خواهد کرد. در مجموع این واقعه چگونه رقم‌ خواهد داد هیچ تاثیری در زمان وقوع آن ندارد! بنابر گفته بیزینس اینسایدر، روز اول آوریل، یا روز دروغ باید شاهد متلاشی شدن این سازه چینی باشیم.

با این حال هنوز تا آن تاریخ فرصت باقی است. دانشمندان گمان می‌کنند که این نمایش تا چند روز آینده روی صحنه خواهد رفت. ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 با سرعت حدود 28 هزار کیلومتر بر ساعت حول اتمسفر زمین در گردش است. با چنین سرعت قادر خواهد بود هر ۹۰ دقیقه، یک مرتبه به دور زمین بگردد. ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نیز تقریبا با چنین سرعتی حرکت می‌کند.


بیشتر بخوانید : ایستگاه فضایی بین‌المللی ؛ حقایق، تاریخچه و چگونگی ردیابی


هوا در منطقه‌ای که اتمسفر زمین به پایان می‌رسد و فضا شروع می‌شود، نازک است. همین موضوع می‌تواند فضاپیما را کند کند. تیانگونگ با ازدست دادن سرعت در پیش رفتنش، توسط گرانش زمین رو به سطح شتاب می‌گیرد و اینجاست که آتش بازی ما شروع می‌شود.

تیانگونگ در مدار زمین
در این تصویر فضاپیما سرنشین‌دار شنژو (Shenzhou) متعلق به جمهوری خلق چین در ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ در مدار نزدیک زمین پهلو گرفته است. (اعتبار : گتی ایمیجز)

خسه گاسنر (Jesse Gossner)، مهندس مکانیک مداری و مدرس مدرسه عملیات فضایی پیشرفته نیروی هوایی ایالات متحده به بیزینس اینسایدر گفت :

تا به حال یک سنگ را روی سطح رودخانه پرتاب کرده‌اید؟ در این حالت سنگ چند مرتبه روی آب پرش می‌کند و در نهایت درون آب خواهد رفت.

این اصطکاک، احتمالا فضاپیمای درون پلاسمای داغ را احاطه خواهد کرد و احتمالا بخش عمده‌ای از ایستگاه فضایی تیانگونگ در اتمسفر خواهد سوخت، اما اجازه ندهید که لفظ “پلاسمای داغ” شما را فریب دهد؛ چرا که احتمالا کل سازه نابود نخواهد شد!

ایستگاه فضایی تیانگونگ 1 ساختاری شبیه به پیاز، به صورت لایه‌ لایه، دارد. در حین عبور از اتمسفر شاید درخشش سوختن لایه‌های بیرونی آنقدر باشد که از فاصله چند صد کیلومتری دیده شود، اما ممکن است بخش‌های درونی جایشان امن باشد.

پرتاب آزمایشگاه تیانگونگ
موشک لانگ مارچ 2F که نخستین مدول آزمایشگاهی کشور چین، تیانگونگ ۱ (Tiangong-1) را حمل می‌کرد، در ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۱ از مرکز پرتاب ماهواره‌ای جیوکان، واقع در شهری به همین نا در استان گانسو کشور چین پرتاب شد. (اعتبار : گتی ایمیجز)

جاناتان مک‌داول (Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد، به گاردین گفت که ممکن است قطعاتی از ایستگاه فضایی تیانگونگ با وزن تقریبی ۱۰۰ کیلوگرم به سطح زمین اصابت کنند. بنابر آخرین تخمین‌ها قسمت‌هایی که با موفقیت از اتمسفر عبور کردند، احتمالا جایی در اقیانوس فرود آیند.

محققا می‌گویند با دقت بالا می‌توان این جسم را در آسمان مشاهده کرد. به گفته شرکت تحقیقاتی غیردولتی ایرواسپیس (Aerospace ):

بخش‌هایی از این ایستگاه فضایی سوزان بسته به شرایط، زمان سقوط، وضوح و موقعیت بیننده‌ها، احتمال دارد برای مدت یک دقیقه و یا بیشتر قابل مشاهده باشد.

حتی در کشور‌های در معرض خطر، احتمال بسیار کمی وجود دارد که یکی از بخش‌های سقوط کننده به کسی آسیب وارد کند.

موسسه ایرو اسپیس در گزارش در ماه ژانویه نوشت:

در تاریخ پروازهای فضایی، هیچ شخصی در اثر سقوط باقی‌مانده‌های فضاپیما‌های فضایی دچار آسیب نشده است. در کل تنها برخورد باقی‌مانده‌های فضایی تنها به یک فرد گزارش شده که متحمل آسیب نشده بود.

 

بیشتر بخوانید :

.

منبع : ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر