;
coinex

رفراندوم سقط جنین در ایرلند ؛ آیا سقط جنین حق مادران است؟

رفراندوم سقط جنین ایرلند روز ۲۵ می برگزار خواهد شد و دولت این کشور وجود و یا عدم وجود قوانین محدود کننده سقط جنین در این کشور را به رای مردم خواهد گذاشت. همچنین ۲ ماه زمان برای فعالیت کمپین‌های موافق و مخالف تعیین شده است.

حدود ۹۳ درصد از مردم کشور ایرلند کاتولیک هستند. سقط جنین برای مدت‌هاست در این کشور به شدت کاتولیک، به موضوعی تفرقه‌افکنانه تبدیل شده است. ممنوعیت کامل سقط جنین در این کشور در سال ۲۰۱۳ برداشته شد. از آن زمان به این سو، در مواردی که جان مادران در خطر باشد، امکان سقط جنین وجود دارد.

در رفراندوم سقط جنین ایرلند از مردم پرسیده خواهد شد که آیا خواهان لغو ماده قانونی ۴۰.۳.۳ هستند یا خیر. مطابق این ماده‌ که تحت عنوان اصلاح هشتم نیز خوانده می‌شود و در سال ۱۹۸۳ به تصویب رسیده، مادران باردار و جنین متولد نشده، هر دو حق برابری برای زندگی دارند. در مجموع باید گفت در حال حاضر ممنوعیت سقط جنین در قانون اساسی ایرلند وجود دارد.

دولت ایرلند گفته است اگر مردم در رفراندوم به نفع لغو قانون ممنوعیت رای بدهند، قانون مجاز بودن سقط جنین بدون محدودیت در ۱۲ هفته اول نخست بارداری را ارائه خواهد کرد.

در حال حاضر مطابق قانون، سقط جنین تنها در صورت به خطر افتادن جان مادر مجاز است و نیز حداکثر مجازات دسترسی به سقط جنین غیرقانونی ۱۴ سال زندان است. کمیته حقوق بشر سازمان ملل این ممنوعیت را با ذکر عبارت‌های “بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز” محکوم کرده و بدین طریق رای مثبت خود را نسبت به رفراندوم سقط جنین ایرلند اعلام کرده است.

رفراندوم سقط جنین ایرلند
در این تصویر تظاهرکنندگان ایرلندی خواهان حذف قوانین محدودکننده سقط جنین از قانون اساسی کشورشان هستند. (اعتبار : Clodagh Kilcoyne / رویترز)

مطابق دستور امضا شده توسط سایمون هریس (Simon Harris)، وزیر بهداشت و اوگان مورفی (Eoghan Murphy)، وزیر مسکن ایرلند و تایید مجلس شند، رای‌گیری ساعت ۷ صبح روز ۲۵ می (۲۲ اردیبهشت) آغاز و ساعت ۱۰ شب به پایان خواهد رسید.

مورفی، وزیر مسکن، می‌گوید:

مردم هر کدام از پیشنهاد‌های رفراندوم را که می‌پذیرند، می‌بایست در این بازه ۱۵ ساعته به ایستگاه‌های رای گیری بروند و اعلام کنند. در نهایت خروجی رفراندوم گفته نهایی آنها خواهد بود.

هریس، وزیر بهداشت، نیز بیان داشت:

بسیار مهم است که مردم در خانه ننشینند که در این صورت افراد دیگر برای آنها تصمیم خواهند گرفت. اگر شما نیز مانند ما احساس می‌کنید که اینجا چیزی برای تغییر وجود دارد، بایستی به بیرون بیایید و رای بدهید!

یکی از طرفداران سقط جنین در مجلس شند، پیش بینی کرد که تبلیغات بسیار شدیدی را در ۸ هفته آینده شاهد خواهیم بود. سناتور ایوانکا باکیک (Ivana Bacik) که در دهه ۱۹۹۰ به دلیل توزیع اطلاعات در خصوص مراکز سقط جنین انگلیسی به دانش آموزان ایرلندی به زندان رفت، می‌گوید که مخالفان این اصلاحات، دورویی و ظاهرسازی قوانین ایرلند را انکار می‌کنند.

لئو وارادکار (Leo Varadkar)، نخست وزیر ایرلند نیز از جمله کسانی است که موافق این اصلاح هستند. جالب اینجاست که مایکل مارتین (Micheál Martin) رقیب او در جناح مخالف نیز با این تصمیم موافق است. مارتین با حمایت از اصلاح قانون در رفراندم سقط جنین ایرلند و تغییر موضع گذشته خود، در واقع به حذب خود پشت کرد.

راست‌های مذهبی ایرلند که عمدتا مورد انتقاد گروه‌های کاتولیک می‌شوند، این رفراندم را آخرین شانس خود برای پایان دادن به ۲۵ سال تغییرات لیبرال اجتماعی در ایرلند می‌دانند.

مردم ایرلند در سال ۲۰۱۵ با اکثریت قابل توجه‌ای در رفراندومی به قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان پاسخ مثبت دادند. آنها به نخستین کشوری تبدیل شدند که ازدواج همجنسگرایان را با همه‌پرسی قانونی کرده است. اما گمانه زنی‌ها بر آن است که رقابت در رفراندوم سقط جنین در ایرلند بسیار شدید‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : TheGuardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر