;
coinex

بررسی حکم شرعی بیت کوین ؛ آیا استفاده از بیت کوین حرام است؟

حکم شرعی بیت کوین در ایران مشخص شد. مراجع تقلید استفاده از بیت کوین و ارزهای رمزنگاری را برای معاملات حرام اعلام کردند.

به گزارش تکراتو، حکم شرعی بیت کوین در ایران مشخص شده است. بیت کوین محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان است که تاکنون توانسته بیش از ۵۰ درصد سهم بازار ارزهای دیجیتالی را به خود اختصاص دهد. بسیاری از افراد از این ارز مجازی استفاده می کنند و آن را روشی مناسب برای معاملات می دانند اما باید گفت که استفاده از این ارز دیجیتالی مشکلاتی نیز دارد.


بیشتر بخوانید: بانک مرکزی ممنوعیت استفاده از بیت کوین در ایران را اعلام کرد!


بررسی حکم شرعی بیت کوین در ایران

یکی از موارد مهم در مسائل بانکی و مالی، توجه به شریعت اسلام و فقه اسلامی است. در زمینه تجارت و کسب و کار باید چارچوب‌های فقهی رعایت شود زیرا در اسلام بسیاری از امورات مالی حرام محسوب می‌شوند. علاوه بر این یکی از دغدغه‌های اصلی پژوهشگران حوزه پولی و بانکی به خصوص در حوزه‌های نوین، رعایت قوانین و مقررات اسلامی است. زیرا هدف این است که فناوری‌های جدید با قوانین بانکداری اسلامی مطابقت داشته باشند.


بیشتر بخوانید: یک موسسه مالی معتبر خبر از کاهش ارزش بیت کوین داده است!


حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، که عضو شورای فقهی بانک مرکزی و نظریه‌پرداز بانکداری اسلامی است، در مورد حکم شرعی بیت کوین سخن گفت. وی اعلام نمود که اگر قرار باشد از دیدگاه اسلام به بررسی حکم شرعی بیت کوین پرداخت، باید گفت که در اسلام صرفا کالاهای حقیقی از جمله طلا یا سکه طلا، نقره یا سکه نقره، برنج، خرما، گندم، جو و نمک به عنوان پول شناخته می‌شوند، بنابراین بیت کوین یا نمونه‌های مشابه آن کالا نیستند.

وی به آیه قرآنی وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا به معنای و خداوند هیچ گاه برای کافران نسبت به جامعه مومن و با ایمان راه تسلط باز نخواهد کرد اشاره کرد و استفاده از بیت کوین را چون باعث می شود که پول مسلمان به جیب کافران برود، نامشروع و ناصحیح اعلام کرد. موسویان در مورد حکم شرعی بیت کوین تاکید کرد که معامله با بیت‌کوین و پول‌های مجازی از لحاظ شرعی اشکال دارد.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت بیت کوین ؛ رقابت بیت کوین و گرام


نظر سایر مراجع تقلید در مورد حکم شرعی بیت کوین

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله هاشمی شاهرودی،  آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله نوری همدانی نظر خود را در مورد حکم شرعی بیت کوین اعلام کردند. آنها بیت کوین را دارای ابهامات زیاد دانستند و بیان نمودند که استفاده از آن جایز نیست. همچنین بیت کوین عاملی برای فساد اقتصادی عنوان شد و اعلام شد که مشکل شرعی دارد. آیت الله صادقی گلپایگانی نیز معامله با پول‌های دیجیتالی را حرام و در کل باطل اعلام کرد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: ibena

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر