;
coinex

مقایسه پیام رسان تم تم و ایتا ؛ بهترین پیام‌رسان جایگزین تلگرام کدام است؟

مقایسه پیام رسان تم تم و ایتا موضوع بحث این نوشتار در تکراتو خواهد بود. دو اپلیکیشن پیام رسان، یکی ایرانی و دیگری روسی که البته هر دو نیز از گزینه‌های جانشینی تلگرام محبوب و فیلترشده ایرانی‌ها محسوب می‌شوند.

پس از اجرای حکم فیلترینگ تلگرام به نظر می‌رسد کاربران ایرانی نمی‌خواهند از آن دل بکنند؛ وی‌پی‌ان، پروکسی و سایر راهکارهای دور زدن فیلترینگ تلگرام را انتخاب می‌کنند؛ ولی به سختی حاضر می‌شوند به یک پیام رسان جایگزین تلگرام مهاجرت کنند. مشکل بسیاری از کاربران ایرانی با پیام‌رسان‌های داخلی امنیت و حفاظت از حریم خصوصی است.

حریم خصوصی موضوعی است که در چند وقت اخیر بحث داغ فضای مجازی و حقیقی ایران بوده است. فقط کافی است به مکالمات روزمره خود دقت کنیم تا چگالی بالای کلماتی نظیر پیام‌رسان، امنیت، تلگرام، فیلتر شکن، سروش و سایر عبارات مشابه را بشنوید.


بیشتر بخوانید: امنیت پیام رسان های ایرانی ؛ آیا پیام رسان های بومی مشکل امنیتی دارند؟


برخی خرده می‌گیرند که چرا بسیاری از مردم به سوی پیام‌رسان‌های داخلی نمی‌روند. آنها برای این سوال که کدام پیام‌رسان بومی قابلیت‌های تلگرام و یا واتس‌اپ را دارد، پاسخی ندارند؛ اما به درستی می‌گویند که پیام‌رسان‌های ایرانی درابتدای راه خود هستند. فقط پرسش اینجاست که مگر ما به تلگرام فرصت جبران نقص‌هایش را دادیم؟

خیر، تلگرام نیاز کاربران ایرانی را پاسخ می‌داد و به مرور هم‌قدم با کاربران خود قابلیت‌هایش را بهبود بخشید. آیا امروز سروش، ایتا، بله و غیره نیاز‌های کاربران ایرانی را پاسخ می‌دهند؟

موضوع دیگری که برخی در وادی امنیت پیام‌رسان‌ها مطرح می‌کنند، این است که مگر کاربران ایرانی چه پیام مهمی را رد و بدل می‌کنند که نیاز به امنیت و حریم خصوصی داشته باشند؟

این نگاه بسیار ساده‌انگارانه است. وقتی چندی پیش مشخص شد که اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک توسط موسسه کمبریج آنالیتیکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت، هیچ کس در آمریکا نگفت مگر آن ۵۰ میلیون کاربر چه اطلاعات مهمی داشتند که حریم خصوصی و امنیت آنها اهمیت داشته باشد؟


بیشتر بخوانید : رسوایی کمبریج آنالیتیکا فیس‌ بوک ؛ پایانی بر رویای “رئیس جمهور مارک زاکربرگ”؟


امروز اهمیت حریم خصوصی و آزادی اینترنت را می‌توان در جنبش “مقاوت دیجیتالی” تلگرام نیز دید، جایی که هر هفته بخشی از هواداران پاول دورف تجمع می‌کنند و با پرتاب موشک‌های سفید کاغذی از تلگرام، آزادی اینترنت و حریم خصوصی دفاع می‌کنند.

این جنبش پس از آن رخ داد که دادگاهی در مسکو حکم به فیلترینگ تلگرام داد؛ چرا که تلگرام حاضر نمی‌شد داده‌های مربوط به کاربران را در اختیار نهادهای امنیتی روسیه قرار دهد. هیچ‌کس در روسیه خطاب به دادگاه مسکو و نهادهای امنیتی نگفت مگر کاربران چه اطلاعات مهمی دارند؟


بیشتر بخوانید : جنبش مقاومت دیجیتالی تلگرام ؛ پرواز موشک‌های کاغذی روسیه در روز زمین [تماشا کنید]


در این مطلب در تکراتو بر آن شدیم تا دو پیام‌رسان جایگزین تلگرام ، یکی ایرانی و یکی روسی را در کنار یکدیگر بررسی کنیم: مقایسه ویژگی‌های پیام رسان ایتا و پیام‌سان تم تم خالی از لطف نخواهد بود.

مقایسه پیام رسان تم تم و ایتا ؛ دو گزینه برای جایگزینی تلگرام

پیام رسان ایتا متعلق به محسن غفاری و سامانه فناوری طوبی است. در طرف مقابل پیام‌رسان تم تم (Tam Tam) به یوری میلنر و کمپانی خدمات اینترنتی Mail.ru تعلق دارد. میل‌رو پنجمین کمپانی بزرگ خدمات اینترنت است، به طوری که سایت‌های تحت هدایت آن ماهانه 86 درصد از کاربران روسیه را میزبانی می‌کنند.

میل رو در سه شبکه اجتماعی مطرح روسی یعنی وی‌ کنتاکته (VKontakte)، اودنوکلاسنیکی (Odnoklassniki) و موی‌میر (Moi Mir) سهامداری می‌کند. سامانه فناوری طوبی نیز تا پیش از ایتا در زمینه راه‌اندازی پنل‌ ارسال پیام کوتاه، پیام صوتی و اس ام‌ اس‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کرد.


بیشتر بخوانید: بررسی اپلیکیشن ایتا و ویژگی‌های این پیام‌رسان ایرانی ؛ گزینه‌ای برای جایگزینی تلگرام


برای شروع و پس از نصب دو اپلکیشن با یک تفاوت آشکار مواجه می شویم. معمولا در عمده پیام‌رسان‌ها برای شروع کار، می‌بایست شماره تلفن همراه خود را وارد کرد و منتظر ارسال کدفعال‌سازی از طریق پیام ماند. این کار در بسیاری از پیام‌رسان‌های ایرانی با تاخیر بسیار انجام می‌شود.

به عنوان مثال من برای این مقایسه در حدود ۱ ساعت منتظر ارسال پیام از سوی تیم ایتا بودم. اما درنقطه مقابل برای پیام‌رسان تم تم نه تنها چنین مشکلی دیده نمی‌شود، بلکه امکان ورود با استفاده از اکانت سرویس‌های گوگل یا اوکی نیز وجود دارد.

مقایسه تم تم و ایتا
دو اپلیکیشن پیام رسان ایتا و تم تم از گزینه‌های جانشینی تلگرام در ایران به شمار می‌روند. اپلیکیشن تم تم به کمپانی خدمات اینترنتی میل‌رو تعلق دارد و در سمت مقابل ایتا به سامانه فناوری طوبی وابسته است. (اعتبار : تکراتو)

اپلیکیشن پیام رسان تم تم تاکنون بیش از یک میلیون بار در گوگل پلی دانلود شده است. در حالی که ایتا به طورکلی در گوگل پلی حضور ندارد، اما این پیام رسان ایرانی نیز حدود یک میلیون بار از کافه بازار دانلود شده است.

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران تم تم را روس‌ها شامل می‌شوند، به جرات می‌توان گفت در مقایسه پیام رسان تم تم و ایتا تعداد کاربران ایرانی در اپ ایتا به مراتب بیشتر است. به عبارت بهتر تم تم محبوبیت کمتری در میان کاربران ایرانی دارد.

پرده نخست ؛ ایتا نسخه iOS ندارد!

انتقال پیام در میان کاربران تنها محدود به دستگاه‌های هوشمند خاصی نیستند. کاربران در سراسر جهان با استفاده از دیوایس‌های مختلف و تحت سیستم‌ عامل‌های مختلف به پیام‌رسانی به یکدیگر مشغول هستند. در حالی که پیام‌رسان روسی تم تم از اندروید، IOS، ویندوز و مک پشتیبانی می‌کند، برای استفاده از ایتا شما تنها دو گزینه دارید؛ نصب ایتا بر روی اندروید و استفاده از نسخه تحت وب.

تم تم گروه ندارد و ایتا تماس صوتی و تصویری!

در ادامه، به مقایسه تم تم و ایتا از نظر نحوه پیام‌رسانی و چت کردن می‌پردازیم. در همین ابتدای کار یک خلاء بزرگ در اپلیکیشن پیام‌رسان تم تم دیده می‌شود که تقریبا می‌توان گفت موضوع جانشینی‌ تلگرام در ایران توسط این برنامه روسی را منتفی می‌کند؛ چرا که ایرانیان بسیار به ساخت گروه‌ در تلگرام و واتس‌اپ خو گرفته‌اند. از گروه‌های دوستانه و خانوادگی گرفته تا گروه کلاسی دانشگاه‌ها.


بیشتر بخوانید: پیام رسان تام تام (Tam Tam) ؛ باز هم ردپای روس‌ها


در مجموع این ضعفی بزرگ برای اپلیکیشن تم تم به شمار می‌رود، اما در سوی مقابل در پیام رسان ایتا امکان ساخت گروه‌های 5 هزار نفری وجود دارد. هرچند با سوپرگروه‌های 100 هزار نفری تلگرام فاصله زیادی دارد، اما در مقایسه پیام رسان تم تم و ایتا این موضوع یک برگ برنده محسوب می‌شود.

با مقایسه ایتا و تم تم درمی‌یابیم که در هر دو اپ امکان ارسال پیام صوتی (وویس) وجود دارد. تماس صوتی و تصویری دیگر قابلیتی است که کاربران ایرانی می‌پسندند، قابلیت‌هایی که به طور همزمان، نخستین بار در واتس‌اپ دیدیم.


بیشتر بخوانید: آموزش کار با واتس‌اپ ؛ از نصب تا تنظیمات پیشرفته در این پیام‌رسان


تلگرام نیز امکان برقراری تماس صوتی را دارد، ولی این قابلیت در ایران مسدود شده است. پیام‌رسان تام تام مانند واتس‌اپ قابلیت برقراری تماس صوتی و تصویری را مهیا کرده است، موضوعی که در ایتا دیده نمی‌شود. تماس‌های تام تام کاملا رایگان است.

در هیچ‌ یک از دو پیام‌رسان امکان ارسال پیام ویدیویی همانند چت محرمانه (Secret Chat) وجود ندارد. ارسال ایموجی و استیکر، انعطاف پذیری منحصر به فردی به چت‌ها می‌بخشد. در مقایسه ایتا و تم تم با هر دو پیام‌رسان امکان ارسال ایموجی وجود دارد، اما تنها در پیام رسان تام تام است که می‌توانید استیکر ارسال کنید. این یک صعف بزرگ در اپلیکیشن ایتا محسوب می‌شود که مدیران آن می‌بایست برای رفع آن اقدام کند.

مقایسه ایتا و تم تم
امکان ارسال استیکر قابلیتی است که در پیام‌رسان تم تم و بسیاری از پیام‌رسان‌های ایرانی و خارجی وجود دارد، اما اپلیکیشن ایتا از آن بی‌بهره است. (اعتبار : تکراتو)

رابط کاربری و گرافیک : همانند نمونه‌های پیشین !

در رابطه با رابط کاربری اپلیکیشن ایتا بسیار گفته‌ایم. از کپی‌ محض ظاهر و سورس‌کد‌های وب‌سایت پیام‌رسان ویسپی و کپی برداری از صفحه آغازین Start Messeging، منوی کاربری و منوی تنظیمات.

جالب است حتی نحوه ارسال تصویر، ویدیو و فایل همگی به طرز خلاقانه‌ای [!] از تلگرام کپی شده‌اند. گفتیم که کار تا جایی پیش می‌رود که حتی نسخه دسکتاپ ایتا تماما همان نسخه دسکتاپ تلگرام است، منتهی به رنگ نارنجی.

ایتا کپی تلگرام
نسخه دسکتاپ پیام رسان ایتا به طور مضحکی کپی نسخه دسکتاپ تلگرام است. بدون ذره‌ای تغییر. تنها لوگو ایتا جایگزین تلگرام شده و رنگ مجموعه به نارنجی تغییر کرده است. (اعتبار : تکراتو)

اما در مقایسه تم تم و ایتا اوضاع در پیام‌رسان روسی نیز چندان نوآورانه نیست؛ به طوری که نکته خاصی در طراحی رابط کاربری و گرافیک پیام رسان تام تام مشاهده نمی‌شود و همه گزینه‌ها را پیش از این در نمونه‌های پیشین دیده بودیم. اما باید اشاره کرد که نسخه تحت وب این پیام رسان ظاهری متفاوت دارد.

تم تم اندکی بهتر از ایتا است

پیش از آنکه برنده مقایسه پیام رسان تم تم و ایتا را معرفی و دلایل خود ذکر کنیم، بیان موضوع زیر را ضروری می‌دانیم.

در مطلب زیر یک آزمایش ساده را برای اپلیکیشن ایتا مطرح کردیم. به این صورت که اگر در ابتدای کار یک شماره کاملا اشتباه به این پیام‌رسان بدهید، از گزینه Help استفاده کنید و برای تیم ایتا ایمیل بفرستید، در کمال شگفتی ایمیلی کمکی از سوی تیم پشتیبانی تلگرام دریافت خواهید کرد.


بیشتر بخوانید : پیام رسان ایتا یک کپی محض از تلگرام ؛ چشم حمایت از کالای ایرانی روشن!


این موضوع نشان می‌دهد که تیم طراحی [!] ایتا هنگام کپی‌کردن سورس‌کد‌های تلگرام حتی زحمت جایگزین کردن ایمیل پشتبانی تلگرام را به خود نداده‌اند. با همه این گفته‌ها ما در مقایسه خود این موضوع را مدنظر قرار نداده‌ایم.

پیام‌رسان شرکت میل‌رو نقص بزرگی دارد که در مقایسه تام تام و ایتا و یا سایر اپ‌های ایرانی امکان جایگزین شدن تلگرام را برای او به حداقل می‌رساند. همانظور که گفته شد امکان ساخت گروه در این پیا‌م‌رسان وجود ندارد، اما Tam Tam قابلیت‌هایی دارد که تکراتو در مجموع آن را برتر از ایتا می‌داند.

قابلیت برقراری تماس صوتی و تصویری، امکان ارسال استیکر، داشتن نسخه IOS و مبری بودن از اتهام‌های مربوط به امنیت و کپی‌برداری مربوط به ایتا از جمله برتری‌های این پیام‌رسان روسی در مقایسه تم تم با ایتا است، اما اشاره کردیم که بعید است پیام‌رسان تم تم بتواند جایگزین تلگرام محبوب ایرانی‌ها بشود.

از این رو به نظر می‌رسد فاصله زیادی مانده است تا روزی که یک پیام‌رسان ایرانی بازار مسنجرینگ در ایران را در اختیار خود بگیرد. حداقل تا زمانی که فضا این‌چنین ضد رقابتی و رانتی باشد و ایده‌های جوانان ایرانی در این عرصه خاک بخورد، شانس خودنمایی یک اپلیکیشن پیام رسان ایرانی شایسته، کمتر و کمتر خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید :

.

منبع : techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    برادر درست بررسی نکردی تم تم گروه داره خیلیم خوبه فقط ایرانیا کمن

    پاسخ

    بدون تردید بهترین پیام رسان ایرانی، پیام رسان گپ با قابلیتهای جذاب، سریع و امن است و بهترین پیام رسان برای جایگزینی تلگرام است. یه پیام رسان فوق العاده ولی در تعجبم که چرا اسمی از این پیام رسان برده نمیشه. بررسی تخصصی کنید به حرف من می رسید. من مطمئنم گپ ظرف چندماه رکورد عضویت در ایران را میشکنه

    پاسخ

    والا ما که نصب کردیم گروه هم ساختیم شاید منظورتون سوپر گروه هستش… خدا کنه اینو دیگ فیلتر نکنن

    پاسخ

    تم تم که امکان ساخت گروه و سوپر گروه رو که داره!!!

    پاسخ

    سلام
    تم تم امکان ساخت گروه داره فقط بجای create group نوشته create chat ، من خودم توی چند تا گروه فعالش عضو هستم.

    پاسخ