;
coinex

همه چیز درباره اندروید پی (Android P)؛ نگاه نزدیک به ویژگی‌های جدیدترین نسخه اندروید

گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان 2018 خود به‌روزرسانی‌های متفاوتی را برای محصولاتش معرفی کرد که مهمترین آن‌ها را می‌توان معرفی نسخه بتا اندروید پی (Android P) قلمداد کرد؛ با تکراتو همراه باشید تا نگاه نزدیک‌تری به ویژگی‌های جدیدترین نسخه سیستم‌عامل گوگل داشته باشیم.

ویژگی‌های اندروید پی (Android P)

نسخه‌ مخصوص توسعه دهندگان اندروید پی همراه که در این کنفرانس رونمایی شد، تغییرات متعددی با خود به همراه داشته است، از جمله: رابط کاربری جدید، امکانات جذاب و بهبودهای اساسی ناپیدا که به گوشی‌های هوشمند شما کمک خواهند کرد علاوه بر عملکرد بهتر، عمر باتری طولانی‌تری نیز داشته باشد. در ادامه تمامی ویژگی‌های جدید اندروید P البته در نسخه بتا را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

سیستم جدید ناوبری بر اساس فرمان‌های حرکتی

سیستم جدید ناوبری بر اساس فرمان‌های حرکتی

بزرگترین تغییر اندروید P را می‌توان حذف دکمه‌ سنتی نرم‌افزاری ناوبری اندروید دانست. نگران نباشید این سیستم جدید ناوبری کاملا ساده و قابل یادگیری است و گفته شده کاربران خیلی سریع با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. برای فعال‌سازی این بخش باید از طریق آدرس زیر اقدام کنید:

Settings > System > Gestures > Swipe up on home button

با فعالسازی این بخش خواهید دید که دکمه‌های نرم‌افزاری ناوبری پایین صفحه‌ی گوشی یعنی کلیدهای بازگشت، هوم و برنامه‌های اخیر حذف می‌شوند. در عوض یک دکمه‌ی کشیده‌تر به پایین نمایشگر شما اضافه می‌شود که همچنان به عنوان کلید هوم عمل کرده و با فشار دادن طولانی آن نیز دستیار صوتی گوگل اسیستنت فعال می‌شود. همچنین زمانی که گزینه‌ی بازگشت وجود داشته باشد، یک دکمه‌ی بازگشت نیز ظاهر خواهد شد.

به همین راحتی، زمانی که بخواهید برنامه‌های اخیر را مشاهده کنید کافیست همین دکمه‌ی هوم جدید را به سمت بالا بکشید؛ البته با دوباره بالا کشیدن این دکمه، به منوی اپلیکشن‌ها انتقال داده خواهید شد.

شاید به نظر برسد که این روش دسترسی به منوی اپلیکیشن‌ها کمی طولانی‌تر از نسخه‌های پیشین اندروید است، اما توجه داشته باشید که گوگل در اندروید پی تلاش کرده تا همه چیز را کوچک‌تر کند و به جای اینکه در لیست بلند بالایی از برنامه‌ها به دنبال اپلیکیشن مورد نظر خود بگردید، کافیست تنها نام آن را در گوشی هوشمند خود جستجو کنید.

برای درک بهتر این فلسفه‌ی جدید گوگل اجازه دهید تا مثالی بزنیم. فرض کنید در این نسخه‌ جدید اندروید می‌خواهید برنامه‌های اخیر باز شده روی گوشی را ببینید. برای این کار همان‌طور که اشاره کردیم دکمه‌ی هوم را به بالا کشیده و وارد صفحه‌ای به نام نگاه کلی خواهید شد. در این‌جا علاوه بر نمایش اپلیکیشن‌های باز شده‌ اخیر، یک نوار جستجو در بالا و 5 برنامه‌ی پیشنهادی پرکاربرد شما نیز در پایین این صفحه نمایش داده خواهند شد.

با این کار گوگل امیدوار است که شما دیگر نیازی برای مراجعه به منوی اپلیکیشن‌ها پیدا نکنید. علاوه بر این، در صفحه‌ نگاه کلی اگر بخواهید برنامه‌های اخیر خود را مرور کنید کافی انگشت خود را به سمت چپ بکشید و یا اینکه دکمه‌ی هوم را به طرف چپ بکشید. این ویژگی در تمامی برنامه‌ها آماده‌ی استفاده خواهد بود بنابراین می‌توانید منوی اپلیکیشن‌های شلوغ گوشی خود را باز کنید و یا از همین صفحه اپلیکیشن دلخواهتان را جستجو کنید.

ویژگی‌ ذخیره‌ باتری در اندروید P

گوگل در جدیدترین نسخه‌ اندروید دو ویژگی مهم دیگر را نیز افزوده که به شما کمک خواهند کرد تا مصرف باتری گوشی هوشمند خود را دقیق‌تر و بهینه‌تر در طول روز کنترل کنید.

ویژگی باتری تطبیق‌پذیر

ویژگی باتری تطبیق‌پذیر

باتری تطبیق‌پذیر نام امکان جدیدی است که گوگل آن را به اندروید پی اضافه کرده تا دستگاه به کمک یادگیری ماشینی و بر اساس الگوی مصرف کاربر، از هدر رفتن باتری گوشی جلوگیری کند. این سیستم با همکاری شرکت DeepMind توسعه داده شده و مصرف باتری برنامه‌هایی که به ندرت استفاده می‌شوند و یا اصلا استفاده نمی‌شوند را محدود می‌کند.


بیشتر بخوانید: بهترین عمر باتری گوشی در سال ۲۰۱۸ ؛ کدام باتری عملکرد بهتری دارد؟


این قابلیت همچنین باید برنامه‌ی بعدی که برای اجرا مورد نظر شماست را پیش‌بینی کند و اینکه بتواند تشخیص دهد چه برنامه‌ای را اکنون چند ساعت است که اجرا نکرده‌اید و یا کدام اپلیکیشن تاکنون اجرا نشده است. کمپانی گوگل مدعی شده که با بکار بستن این روش فعالیت‌های مداوم پردازنده‌ی دستگاه 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

ویژگی روشنایی تطبیق‌پذیر

ویژگی روشنایی تطبیق‌پذیر

ویژگی دیگر اندروید P که به ذخیره‌ بیشتر باتری گوشی هوشمند شما کمک خواهد کرد، روشنایی تطبیق‌پذیر نام دارد. در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمند به یک سنسور تشخیص نور محیطی برای نتظیم خودکار نور صفحه متناسب با میزان نور محیطی که کاربر در آن قرار دارد، مجهز هستند؛ قابلیت روشنایی تطبیق‌پذیر یک گام فراتر رفته و با تشخیص و یادگیری فعالیت‌هایی که در محیط‌های گوناگون و در طول شبانه‌روز انجام می‌دهید، روشنایی صفحه‌ی دستگاه را مطابق با اولویت‌های شما نتظیم خواهد کرد.

این ویژگی یعنی نور نمایشگر گوشی هوشمندتان تنها بر اساس نور محیط اطراف تنظیم نخواهد شد و با توجه به نیازهای شما دیگر از زیاد بودن یا کمبود روشنایی صفحه رنج نخواهید برد.

میان‌بر جدید دکمه‌های تنظیم صدا

میان‌بر جدید دکمه‌های تنظیم صدا

گوگل با یک امکان جدید دیگر در اندروید پی یک روش ساده‌تر برای ساکت کردن تلفن را به کاربران عرضه کرده است. در این میان‌بر شما می‌توانید با فشار دادن همزمان دکمه‌ی پاور و دکمه‌ افزایش صدای گوشی، دستگاه خود را در حالت سکوت و لرزش قرار دهید. هرچند که به نظر عادت کردن به این میان‌بر چندان آسان نباشد.

اپ اکشن و اسلایسز (Slices & App Action)

اپ اکشن و اسلایسز (Slices & App Action)

دو ویژگی جدید اندروید پی گوگل، اپ اکشن (App Action) و اسلایسز (Slices) نام دارند. این دو امکان تازه نیز بر مبنای هوش مصنوعی و قابلیت یادگیری ماشینی سیستم عامل جدید گوگل استوار هستند و به لحاظ عملکرد نیز کمک خواهند کرد تا شما در هرجایی از محیط رابط کاربری خود هستید سریع‌تر به مقصودتان برسید.

به عنوان مثال، تصور کنید شما به عنوان کاربر همیشه صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها را باز کرده و دفترچه تلفن را انتخاب کرده و سپس با همسرتان تماس می‌گیرید. با چند مرتبه تکرار این الگو و به لطف این قابلیت جدید اندروید P دستگاه این عملکرد را شناسایی می‌کند و زمانی که منوی اپلیکیشن‌ها را باز می‌کنید، ویژگی اپ اکشن به شما پیشنهاد و این امکان را می‌دهد که سریع با همسرتان تماس بگیرد؛ به نگاه کردن به تصویر بالا کاملا متوجه عملکرد این قابلیت خواهید شد.

البته بنا به گفته‌ی گوگل، اپ اکشن در سناریوهای گوناگون دیگری نیز ایفای نقش خواهد کرد. فرض کنید که هربار پس از اتصال هدفون خود به دستگاه، برنامه‌ موزیک را باز کرده و موسیقی پخش می‌کنید. با چند بار تکرار، گوشی هوشمند شما رفتارتان را می‌آموزد و به محض اتصال هدفون اپ اکشن به شما پیشنهاد باز کردن برنامه موزیک را ارائه می‌دهد.

اسلایسز نیز عملکردی مشابه اپ اکشن دارد. با این تفاوت که تنها در منوی جستجوی گوگل ظاهر می‌شود و به شما پیشنهاداتی را برای دسترسی سریع‌تر ارائه می‌کند.

به عنوان مثال با تایپ کردن کلمه “هاوایی” در نوار جستجو گوگل، قابلیت اسلایسز در اندورید پی به شما پیشنهاد می‌دهد که به تصاویر تعطیلات هاوایی خود در گالری گوشی نگاهی بی‌اندازید. طبیعتا توسعه دهندگان مختلف می‌توانند با برنامه‌ریزی بیشتر این دو قابلیت در رابط‌های کاربری خود از امکانات بیشتری بهره ببرند.

اعلان‌های هوشمندتر

اعلان‌ها هم‌ اکنون نیز به خوبی در سیستم‌عامل اندروید مدیریت می‌شوند، اما در اندورید P اعلان‌ها هوشمندتر از همیشه خواهند بود.

به عنوان اولین مثال از این هوش باید گفت؛ اگر شما بدون اینکه تنظیمات اعلان یک برنامه را تغییر دهید و برای چند روز متوالی اعلانی که آن برنامه بر روی گوشی شما ارسال می‌کند را رد کرده و نادیده بگیرید، سیستم اعلان‌ هوشمند اندروید پی به صورت خودکار جلوی ارسال اعلان توسط آن اپلیکیشن را می‌گیرد.

ضمنا یک دکمه‌ مدیریت اعلان نیز در پایین کشوی اعلان‌های اندروید P اضافه شده که لیست اعلان‌هایی تازه دریافت شده را به شما نشان خواهد داد و شما از همان طریق می‌توانید نسبت به خاموش کردن اعلان هر برنامه‌ای که با اعلان‌هایش مزاحم‌تان بوده، اقدام کنید.

رقابت برای استفاده‌ کمتر از گوشی هوشمند

ویژگی داشبورد در اندروید P

گوگل احساس کرده که کاربران نیاز دارند که الگوی مصرف خود از تلفن همراهشان را بدانند و همچنین ابزاری در اختیار داشته باشند تا بتوانند استفاده‌ی خود را کاهش دهند. گوگل این ویژگی را تندرستی دیجیتال نام گذاشته است.

ویژگی تندرستی دیجیتال در نسخه‌ جدید اندروید از طریق یک بخش جدید در منوی تنظیمات با نام “داشبورد” مدیریت می‌شود. داشبورد اندروید پی به شما مجموع زمانی که از گوشی هوشمند خود استفاده کرده‌اید، مدت زمان استفاده از هر اپلیکیشن، کاری که با هر اپلیکیشن انجام داده‌اید، تعداد دفعه‌هایی که قفل گوشی خود را باز کرده‌اید و تعداد اعلان‌هایی که به شما رسیده را نمایش می‌دهد.

پس از مشاهده‌ این آمار اگر احساس کردید که بخش‌هایی وجود دارد که باید زمان آن را کمتر کنید، به طور مثال کاهش زمان سر زدن به اینستاگرام، اندروید پی (Android P) در رسیدن به این هدف نیز یاری‌تان خواهد داد. شما می‌توانید برای استفاده از برنامه‌های سقف زمانی تعیین کرده و پس از رسیدن به آن محدودیت زمانی، اندروید پی به شما اطلاع می‌دهد و آیکون آن اپلیکیشن نیز در صفحه‌ اصلی گوشی خاکستری رنگ خواهد شد. متاسفانه ویژگی داشبورد در نسخه‌ی بتا منتشر شده اندروید P ارائه نشده است.

قابلیت "مزاحم نشوید" در اندروید P

یکی دیگر از بخش‌های تندرستی دیجیتال نیز مربوط به قابلیت “مزاحم نشوید” است که با فعال‌سازی این گزینه اعلان‌ها نیز مزاحم شما نخواهند شد و دیگر هیچ لرزش یا صدای اعلانی در صفحه‌ی قفل گوشی نیز ظاهر نمی‌شود، چیزی شبیه به حالت سکوت، اما کمی قدرتمندتر.

ضمنا اگر گوشی خود را به حالتی که نمایشگر آن روی میز باشد بچرخانید، حالت “مزاحم نشوید” از طریق این فرمان حرکتی به صورت خودکار فعال خواهد شد و دیگر هیچ صدای مزاحمی از دستگاه خود نخواهید شنید.

آخرین ویژگی اندروید پی (Android P) که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت نیز “آرام شدن” نام گذاری شده و زمانی که وقت خواب شما فرا برسد، این امکان نمایشگر گوشی را به تمام سیاه و سفید خواهد کرد تا جذابیت استفاده از دستگاه برایتان کمتر شده و زودتر آن را کنار بگذارید و بخوابید.

در نهایت از شما دعوت می‌کنیم در ادامه نگاه کلی به جدیدترین نسخه اندروید را به صورت ویدیویی نیز به تماشا بنشینید و سپس نظرات خود را در مورد ویژگی‌های جدید اندروید پی (Android P) با ما در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر