;
coinex

تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented reality) چیست؟

تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented reality) یکی از جلوه‌های فناوری در دنیای مدرن است که برای قرار دادن اطلاعات اعم از صدا، تصویر و متن، بر روی جهانی است که برای ما قابل مشاهده است. واقعیت افزوده یک تصویر از شیوه تعاملی فیلم‌های مرد آهنین یا گزارش اقلیت است.

واقعیت افزوده به یک نمای تعاملی با کاربر و از نظر فیزیکی زنده گفته می‌شود که عناصری را به دنیای واقعی پیرامون افراد اضافه می‌کند.  از واقعیت افزوده می‌توان در آموزش، بازی‌های کامپیوتری و نرم‌افزار‌ها بهره برد. عناصری که افزوده می‌شوند توسط رایانه و با تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربر و به صورت صدا، ویدیو، تصاویر گرافیکی و یا داده‌های GPS ساخته می‌شوند.

تفاوت واقعیت افزوده با واقعیت مجازی (virtual reality) بسیار مشهود است. واقعیت مجازی محیطی است که توسط کامپیوتر تولید شده است تا شما با آن تعامل داشته و حتی در آن حضور داشته باشید؛ اما در واقعیت افزوده (AR) به جای جایگزین کردن چیزی با دنیای واقعی، عناصری را به‌ محیط پیرامون آن اضافه می‌کنیم.

هر آنچه از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) می‌دانیم

واقعیت افزوده در دنیای امروز به عنوان یک تکنولوژی متعلق به آینده معرفی می‌شود، اما جالب است بدانید در سالیان گذشته‌ فرمی‌هایی از آن در اطراف انسان‌ها وجود داشته است. به عنوان مثال، در بسیاری از هواپیما‌های جنگنده که حتی به دهه ۹۰ میلادی نیز تعلق داشتند، پیام‌هایی نمایش داده می‌شد که محتویات آنها اطلاعاتی را در مورد ارتفاع، جهت و سرعت هواپیما در اختیار می‌گذاشت. تنها چند سال بعد با استفاده از این پیام‌ها می‌شد اهدافی را که در زاویه دید قرار داشتند، شناسایی کرد.

در طول یک دهه گذشته کمپانی‌ها و آزمایشگاه‌های بسیاری دستگاه‌هایی را تولید کرده‌اند که تکنولوژی واقعیت افزوده ارائه می‌کنند. در سال ۲۰۰۹، گروه فلوئید اینترفیس آزمایشگاه مدیا دانشگاه MIT دستگاهی به نام “حس ششم” (SixthSense) طراحی کردند.

این دستگاه که یک ترکیبی از دوربین، یک پروژکتور کوچک، اسمارت‌فون و آینه است توسط طنابی از گردن آویخته می‌شود و در حدود قفسه سینه کاربر قرار می‌گیرد. چهار سنسوری بر روی انگشتان کاربر می‌تواند برای دستکاری در تصویری که توسط پروژکتور تولید می‌شود مورد استفاده قرار بگیرد.

کمپانی گوگل در سال ۲۰۱۳ گوگل گلس را عرضه کرد و با اینکار واقعیت افزوده را به یک گجت پوشیدنی (در این مورد عینک) تبدیل کرد. عملکرد این دستگاه به این صورت است که تصاویر، ویدیو‌ها و صداها بر روی نمایشگر عدسی کاربر بوسیله یک پروژکتور کوچک نمایش داده می‌شوند و نیز می‌توان آن را با فرمان صوتی کنترل کرد. عینک گوگل در اواخر دسامبر 2015 از بازار جمع شد.


بیشتر بخوانید : اختراع عینک AR نایکی می‌تواند، به بهبود بازی بازیکنان گلف کمک نماید


در حل حاضر بیشترین رخ نمایی از تکنولوژی واقعیت افزوده در زندگی مردم را می‌توان در اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها مشاهده کرد. به عنوان مثال اپلیکیشنی به نام Star Walk به کاربران این اجازه را می‌دهند تا با قرار دادن دوربین اسمارت‌فون خود رو به سوی آسمان، اسامی ستارگان و سیاراتی را که در تصویر دیده می‌شوند را مشاهده کنند.

یک اپلیکیشن دیگر به نام Layar با استفاده از GPS و دوربین اسمارت‌فون اطلاعاتی را در خصوصی محیطی که کاربر در آن به سر می‌برد، جمع آوری می‌کند. سپس با استفاده از این اطلاعات نزدیک‌ترین رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سایر نقاط مورد علاقه شما را نمایش می‌دهد.

برخی دیگر از اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت با استفاده از چیز‌های دیگر کار می‌کنند. بخش تحقیقات شرکت دیزنی (Disney Research)‌ اپلیکیشینی را به نام AR coloring book توسعه داده است. در ابتدا شما می‌بایست یکی از شخصیت‌های دیزنی را روی کتاب رنگ‌آمیزی کنید و سپس اپلیکیشن را اجرا کنید. این اپ به دوربین دسترسی پیدا می‌کند و با استفاده از آن تشخیص می‌دهد که شما چه کارکتری را رنگ‌آمیزی کرده‌اید و با استفاده از نرم افزار، آن شخصیت را به صورت سه‌بعدی بر روی صفحه نمایش بازسازی می‌کند.

یکی از محبوب‌ترین استفاده‌هایی که تاکنون از تکنولوژی واقعیت افزوده (AR) شده است، در بازی‌هایی نظیر “پوکمون گو” (Pokémon Go) بوده‌ است. این بازی واقعیت افزوده در سال ۲۰۱۶ در اوج دوران خود به بیش از 100 میلیون کاربر رسیده و یک شور جهانی ایجاد کرد. به گفته مجله فوربس این موضوع یک دستاورد 2 میلیارد دلاری برای توسعه دهندگان آن به ارمغان آورد.

این بازی به کاربران اجازه می‌داد تا شخصیت‌های پوکمون پخش شده در شهر محل زندگی خود را ببینند. هدف این بازی این بود که این کارکترهای هیولایی را به دام بیاندازند و از آنها برای مبارزه با دیگران در باشگاه‌های واقعیت افزوده استفاده کنند.


بیشتر بخوانید: واقعیت ترکیبی چیست و چه تفاوتی با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دارد؟


در سال ۲۰۱۸، یک بازی دیگر به نام “هری پاتر ؛ راز هاگوارتز” (Harry Potter: Hogwarts Mystery) به عنوان یک بازی واقعیت افزوده موبایلی سر و صداهای زیادی کرد. این بازی به کاربرانش این قابلیت را می‌داد تا دنیای هاگوارتز اطراف خود را ببینند، از جادو‌ها و معجون‌ها استفاده کرده و از معلم‌های هاگوارتز بیاموزند. آن طور که در گوگل‌پلی آمده است، این بازی بیش از 10 میلیون بار در سراسر جهان دانلود شده است.

تکنولوژی واقعیت افزوده
بازی پوکمون گو تجریه‌ای از تکنولوژی واقعیت افزوده است. بازیکنان می‌بایست در اطراف محل زندگی خود به جستجوی شخصیت‌های این بازی بپردازند. پوکمون گو امتیاز ۶.۲ از ۱۰ را از گیم‌اسپات دریافت کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون بار از گوگل‌پلی دریافت شده است.

توسعه هولوگرام‌ها یک گام رو به جلو در زمینه تکنولوژی واقعیت افزوده است. اگر هولوگرام پرنسس لیا را در مجموعه جنگ ستارگان به خاطر بیاورید، می‌دانید هولوگرام می‌تواند در یک جمع، تصویری سه بعدی از تمامی زوایا به نمایش درآورد.

لی وانگ (Lei Wang)، محقق و دانشجوی دکترای در مرکز تحقیقات فیزیک و مهندسی ANU، می‌گوید:

تحقیق بر روی هولوگرافی نقش با اهمیتی در توسعه نمایشگرهای آینده و دستگاه‌ها واقعیت افزوده ایفا می‌کند. به علاوه امروز ما بر روی کارکرد‌های دیگری مانند دستگاه‌ها نوری سبک‌وزن و فوق‌نازک برای دوربین‌ها و ماهواره‌ها کار می‌کنیم.

آینده تکنولوژی واقعیت افزوده چه خواهد بود؟

مطمئنا اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها، تنها بستر توسعه واقعیت افزوده نخواهند بود. محققان تحقیقات خود بر روی عملکرد AR در لنز‌های فشرده و سایر دستگاه‌های پوشیدنی را با سرعت به پیش می‌برند. هدف نهایی واقعیت افزوده این است که مخاطب را هرچه طبیعی‌تر و راحت‌تر درون تصاویر غرق کند و این به معنای آن است که اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها احتمالا جایگزین خواهند شد؛ هرچند مشخص نیست که جایگزین‌های آنها چه ابزارهایی باشند. حتی عینک‌ها می‌توانند شکل و شمایلی جدید به خود بگیرند، همانطور که عینک‌های هوشمند برای استفاده افراد نابینا در حال توسعه است.

مانند هر تکنولوژی جدیدی، واقعیت افزوده نیز با برخی مسائل اخلاقی و سیاسی مواجه است. به عنوان مثال توسعه گوگل گلس همراه با افزایش نگرانی‌ها در خصوص حریم شخصی همراه بود. از جمله این نگرانی‌ها این بود که مکالمات می‌توانند به طور محرمانه ضبط و تصاویر بدون اجازه گرفته شوند.

همچنین این احتمال وجود دارد که این تکنولوژی منجر به اختلال در نرم‌افزار‌های تشخصی چهره شود. تولید و فروش عینک‌های واقعیت افزوده و سایر دستگاه‌ها نظیر گوگل‌ایکس (Google-X) و گوگل لنز امروزه در حال گسترش است.

اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : LiveScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)